Nio a CATL vyvíjajú dlhoveké batérie. Strašiak degradácie je totiž za rohom

Degradácia batérií je pre elektrifikáciu veľkým strašiakom. Nové akumulátory od Nia a CATL by mohli pomôcť.

22.03.2024 14:00
CATL - batérie M3P Foto:
Batérie s dlhou životnosťou by mohli odstrániť jeden z najväčších problémov elektromobilov. Väčší, než je cena či nízka energetická hustota batérií.
debata (4)

Achillovou pätou elektromobilov sú batérie. Sú ťažké, drahé a energetickou hustotou stále nedokážu nahradiť energiu uskladnenú v benzíne či nafte. No najväčším strašiakom je ich degradácia. Jednoducho, s pribúdajúcim vekom strácajú kapacitu. Napokon, poznáte to z mobilných telefónov. Degradácia akumulátorov stojí tiež za rýchlou stratou hodnoty elektrických áut, pretože medzi životnosťou auta a životnosťou jeho batérie je priepastný rozdiel. Výrobcovia na ne dávajú zatiaľ záruku zväčša osem rokov, ale potom sú už náklady na strane zákazníka. V súčasnosti to nie je až taký veľký problém, pretože absolútna väčšina elektromobilov na cestách je veľmi mladých. Teda ak nerátame prvé Tesly, Nissany Leaf či Renaulty Zoe. Veď taký VW ID.3 prišiel na svet len v roku 2020 a ostatní elektrickí hráči ešte neskôr či len pred pár mesiacmi.

Ako hasiči hasia horiaci elektromobil

Video
Nio - stanica na výmenu batérií Čítajte viac Nio a Geely spolupracujú na swapovaní batérií. Zvalcujú konkurentov

Strašiak degradácie je tak ešte len za dverami. Čínske Nio, jeden z najinovatív­nejších výrobcov elektromobilov, však tvrdí, že v rokoch 2025 až 2032 príde o záruku na batérie približne 20 miliónov elektromobilov. Je tak možné, že práve degradácia sa stane väčšou brzdou prijatia elektromobilov ako ich vysoká cena, relatívne krátky dojazd alebo problémy s nabíjacou infraštruktúrou. Nio to nechce nechať len tak a už dnes sa spojilo s čínskou spločnosťou CATL, ktorá je popredným dodávateľom li-ion batérií do automobilového priemyslu. Uzavreli dohodu o vývoji batérií s dlhou životnosťou. Dôvodom spolupráce je aj to, že kým CATL má obrovskú vývojovú základňu, Nio má zas vďaka sieti výmenníkových, takzvaných swapovacích staníc batérií, cenné dáta o ich degradácii. Uskutočnilo už viac ako 40 miliónov takýchto výmen batérií v 2 300 prevád­zkovaných staniciach.

Čínske Nio má rozsiahle dáta o životnosti... Foto: Nio
Nio - stanica na výmenu batérií Čínske Nio má rozsiahle dáta o životnosti batérií vďaka jeho systému vymeníkových staníc. Prevádzkuje ich 2 300.
Stellantis-Ample-Battery-Swapping-Partnership Čítajte viac Kopírujú Číňanov? Už aj Stellantis chce testovať systém výmeny batérií

Počas swapov sleduje ich teplotu, intenzitu či frekvenciu nabíjania. Použitím týchto dát už Nio dokázalo predĺžiť životnosť vymeniteľných batérií vo svojich staniciach, pričom si aj po 12 rokoch používania zachovávajú 80 % kapacity. Lenže Nio a CATL chcú ešte viac. V hre je viacero technológií, pričom jednou z nich môže byť samoopraviteľný film s pevným elektrolytom Interphase (SEI) a lítiovým doplnkom, ktorý môže výrazne spomaliť degradáciu akumulátorov. O koľko by sa predĺžila životnosť, však partneri zatiaľ neuviedli a ani to, kedy sa batérie „longlife“ dostanú na trh. Predstavovali by obrovský prínos pre elektrifikáciu vozového parku a tiež pre ekológiu, pretože batérie by nebolo nutné vymieňať za nové tak často, čím by sa znížila napríklad aj ťažba lítia a ďalších surovín potrebných pri ich výrobe.

Nio - swapovacia stanica PSS Čítajte viac V Číne horela stanica na výmenu batérií. Automobilka Nio zatiaľ mlčí

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #Nio #CATL
Články podľa značiek