Keď v roku 2020 predstavil Fiat novú elektrickú päťstovku s názvom New 500 s cieľom nahradiť tú existujúcu, označili sme to za pokus o samovraždu. Následné predaje ukázali, že elektrický Fiat nemá kvôli extrémnej cene šancu zastúpiť svojho síce starého, ale stále populárneho súrodenca s benzínovým motorom. Ten sa vyrába od roku 2007 a jeho registrácie prekonávajú elektrickú päťstovku niekoľkonásobne. Za štyri roky predal Fiat v Európe približne 185 000 modelov 500e, teda asi 46 000 kusov za rok, ale sedemnásť rokov starý bestseller si vedel ročne zaknihovať aj viac ako 170 000 kusov. V rámci koncernu Stellantis ho dokázali prekonať len Opel Corsa a Peugeot 208. Naopak, odbyt 500e začal v tomto roku klesať, takže jeho výrobu Fiat dokonca obmedzil.

Teraz má ale prísť na lámanie chleba, pretože Fiat chce po rokoch ukončiť výrobu starej dobrej päťstovky. Stať sa tak má v lete. Tento model odmieta prispôsobiť novým emisným normám. Skôr ráta, že tak urobí s menšou, ale praktickejšou Pandou. Má však riešenie, ako z ťaživej situácie predsa len vykľučkovať bez toho, aby „zabil“ svoje „zlaté vajce“. Podľa najnovších správ talianskeho magazínu Corriere dela Sera totiž plánuje vybaviť 500e spaľovacím motorom. Áno, je to veľmi nezvyčajné riešenie, ale možné to je. Už v roku 2020 sme písali, že platforma 500e je pre prípad, že sa jej odbyt nebude vyvíjať tak, ako automobilka predpokladala, pripravená na montáž benzínových, a dokonca aj naftových motorov.

Uviedol to vtedy sám šéf automobilky Oliver Francois. Predpokladáme, že Fiat použije mild-hybridný 3-valec 1,0 FireFly s výkonom 51 kW. Takže už v tom čase rátali vo Fiate s poistkou, hoci sa tým nijako nepýšili. Plánom je vyrábať asi 100 000 benzínových a 75 000 elektrických Fiatov New 500 v talianskom závode Mirafiori. Starý Fiat 500 však zo scény celkom nezmizne. Len to nebude v Európe. Linky sa presunú z Poľska do novej továrne Fiatu v Tafraoui-Orano v Alžírsku, ktorá má kapacitu 90 000 kusov ročne. Keďže by už nevyhovoval novým homologačným pravidlám pre Európu, bude sa predávať len na Blízkom východe a v Afrike. Odtiaľ by sa ešte nejaký čas mohol dovážať do Európy, pretože konverzia elektrickej päťstovky na benzínovú môže trvať 18 až 24 mesiacov.
