
Fiat posledné roky poriadne zaspal. V ponuke má malú päťstovku, ktorá má na konte v podstate 17 rokov, Tipo, ktoré má za sebou už deväť rokov kariéry a trinásťročnú Pandu. Dieru do sveta neurobil ani s elektrickou päťstovku z roku 2020. Jedinou novinkou je tak Fiat 600, ktorý sa dostal na trh tento rok. Je to neuveriteľné, ale čo sa týka počtu predaných kusov, je aj s týmto obstarožným portfóliom najúspešnejšou značkou koncernu Stellantis. Vlani totiž predal 1,35 milióna áut, viac ako Peugeot, Citroën, Peugeot, DS, Alfa Romeo, Lancia, nehovoriac o značkách americkej divízie koncernu.


Čoskoro však majú v ponuke pribudnúť štyri novinky, ktoré predstavil formou konceptov šéf automobilky Olivier Francois. A v podstate ukazujú, že Fiat sa odvráti od segmentu malých áut, ktoré boli vždy jeho doménou. S Fiatom však veľa spoločného mať nebudú, pretože všetky využijú unifikovanú technológiu Stellantisu – konkrétne lacnú platformu STLA Smart, upravenú pre spaľovacie a hybridné motory, ako aj čisto elektrický pohon. Premiéru mala len nedávno v podobe Citroënu ë-C3. Prvou novinkou bude nová Panda. Využiť má dizajnové prvky kultovej továrne Fiatu v Turíne, známej testovacím okruhom na streche. V porovnaní s tou súčasnou podstatne narastie.


Robustný dizajn a vysoká pozícia za volantom majú urobiť z Pandy mestského predátora. Využije tiež veľké množstvo recyklovaných materiálov. Ďalšou novinkou bude pikap, nástupca brazílskeho pikapu Strada, ktorý je na tamojšom trhu najpredávanejším modelom. Má spojiť koncept pikapu s funkčnosťou ľahkého úžitkového vozidla a komfortom SUV vo veľkosti, ktorá je vhodná do mestského prostredia. Z neho odvodí Fiat aj fastback, ktorý nahradí model Fastback vyrábaný pre Južnú Ameriku a tiež klasické Tipo. Aj tento model by mal zamieriť do Európy.


Štvrtá novinka bude mať opäť veľa spoločného s pikapom a fastbackom, do vienka však dostane zvýšený podvozok a predĺženú strechu, takže sa z nej stane pravoverné SUV. Olivier Francois ho definuje ako „Giga-Pandu“. Nástupcu Pandy bude Fiat vyrábať v závode Stellantis v srbskom Kragujevaci. Nenahradí okamžite súčasnú Pandu, pretože tá zostane vo výrobe minimálne do roku 2026 v závode Pomigliano d'Arco v Taliansku. V tom istom roku sa skončí výroba súčasnej elektrickej päťstovky v závode Mirafiori v Turíne. Náhrada za ňu „presedlá“ tiež na architektúru STLA Small od Stellantis a bude schádzať z niektorej z európskych tovární, ktorú ešte koncern nevybral.
