
Aj Ferrari musí znižovať emisie. Napokon, s elektrifikáciou už koketuje dlhšie. V ponuke má plug-in hybridné SF90 Stradale a Spider, ako ja 296 GTB a GTS. Horúčkovito tiež pracuje na svojom prvom elektromobile, ktorý by mal uzrieť svetlo sveta budúci rok. Lenže rozlúčiť sa so spaľovacími motormi tak skoro nemieni. To skôr bude hľadať cesty ako zredukovať ich vplyv na životné prostredie. Napríklad použitím syntetických palív alebo vodíka. A práve s vodíkom sa spája nová patentová prihláška, ktorú si nechala maranellská automobilka nedávno zaregistrovať a na ktorú upozornil web Motor1. Popisuje motor, aký sme tu ešte nemali.

Pod patentom je podpísaný Fabrizio Favaretto, ktorý si vo Ferrari odkrútil už 24 rokov a v súčasnosti šéfuje oddeleniu inovácií. Takže aj keď pôsobí popis motora naozaj bizarne, v Maranelle to myslia smrteľne vážne. Favaretto totiž navrhol radový 6-valec, ktorý má byť situovaný pozdĺžne pred zadnou nápravou, čo nie je nič nezvyklé, ale otočený je hlavou nadol, takže kľuková skriňa je hore, kým vačky, ventily a piesty bližšie k asfaltu. Tým, že motor otočil hore nohami, získal miesto pre nádrže na vodík po jeho stranách, ktorý má motor spaľovať a navyše vytvoril priestor pre väčší difúzor. Nevýhodou bude ale vyššie ťažisko, pretože s kľukovým hriadeľom putovala nahor aj prevodovka.

Motor má byť preplňovaný, pričom Favaretto počíta s viacerými možnosťami. Patent popisuje napríklad dva odstredivé kompresory namontované koaxiálne na oboch stranách jediného elektromotora. Potrebnú energiu by elektrický kompresor získaval batérie nabíjanej rekuperáciou predného elektromotora. Áno, vodíkové Ferrari má byť navyše hybrid. Druhou možnosťou je získať potrebnú energiu na pohon kompresorov pomocou generátora poháňaného výfukovými plynmi. Tretia verzia je založená na generátore napojenom na jeden z hriadeľov dvojspojkovej prevodovky, pričom počíta s ďalšou prevodovkou pre generátor, čo by umožňovalo meniť rýchlosť jeho otáčok.

Jednoducho, máme tu vodíkový, elektricky preplňovaný hybridný radový 6-valec otočný hlavou dole, kombinovaný s elektricky poháňanou prednou nápravou, čo by budúcemu eko superšportu poskytlo pohon štyroch kolies. Je to naozaj množstvo inovácii v jednom, ale ako sa Favaretti vyjadril „s fyzikálnymi znalosťami o vodíku musíte zabudnúť na všetko, čo viete o konštrukcii áut“. A pripomína, že nejde ani o svätokrádež tradície vzpínajúceho sa žrebca. Okrem už existujúcich plug-in hy bridných jednotiek má v histórii napríklad aj radový 6-valec, ktorý Ferrari odvodilo z legendárneho 12-valca Lampredi V-12. Či sa vodíkové Ferrari naozaj dostane na linky, je otázne, ale ktorá iná automobilka by si to mohla dovoliť ak nie práve výrobca malosériových superšportov s oddanou klientelou.
