Z Ruska odišli všetky zahraničné automobilky. A mnohé z nich zanechali v Rusku svoje fabriky. Uvoľnený trh obsadili čínske značky a Číňania tiež pomohli Rusom rozbehnúť niektoré závody za výdatnej pomoci štátnych stimulov. Ako vieme, v Moskve sa napríklad v bývalom podniku Renaultu vyrábajú nové Moskviče, ktoré sú len preznačkovanými čínskymi modelmi automobilky JAC. Podobne to bude čoskoro s novými Volgami, ktoré budú odvodené z čínskych sedanov Changan Raeton Plus. Stavať však nové závody Číňania v Rusku nemienia. Tvrdí to sám šéf ruskej automobilky AvtoVaz Maxim Sokolov.
Čítajte viac Ruská Volga vstáva z mŕtvych. Prvé kusy už krúžia pri fabrike GAZ-uČínske značky podľa neho uskutočňujú „agresívnu“ expanziu cien na ruskom automobilovom trhu, ktorý po začiatku vojny stratil kľúčových západných dodávateľov. „Nemajú záujem a nevidia motiváciu lokalizovať svoju výrobu v Rusku,“ povedal Sokolov pre Kommersant. Podľa šéfa AvtoVAZ-u má množstvo východných značiek, ktoré prišli do Ruska, už dnes nedostatok náhradných dielov a autoservisy majú problémy s objednávaním dielov na údržbu a opravu. Pre čínske automobilky nie je rentabilné investovať do rozvoja ruskej výroby, potrebujú sa zbaviť prebytku vlastných produktov, preto zvyšujú export, a to aj do Ruska.
Čítajte viac Neuveriteľné: V Rusku sa opäť vyrábajú nové Citroëny. Stellantis dáva ruky prečPolitika čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga na stimuláciu priemyselnej výroby s cieľom znížiť závislosť od dovozu zo západných krajín a aktívny prechod Číňanov na elektromobily vyvolal nadprodukciu áut so spaľovacími motormi. Predaj elektromobilov a plug-in hybridov vzrástol v roku 2023 o 38 %, pričom celkový rast predaja áut bol výrazne nižší, len 12 %. Výsledkom je, že čínsky automobilový sektor trpí nadmernou ponukou spaľovacích áut, ktorých sa potrebuje zbaviť. A Rusko je ideálnou destináciou. Podľa Autostatu bolo vlani každé druhé auto predané v Rusku čínske a v decembri podiel áut z Číny dosiahol 61 %.
Čítajte viac Putin ďalej žije svoj sen. K inaugurácii dostane vynovený Aurus SenatZa túto „pomoc“ si však Rusi poriadne priplatia. Autostat priniesol informáciu, že čínske autá sú v Rusku 1,5– až 2-krát drahšie ako v Číne, pričom sa opiera o názory odborníkov. A to platí dokonca aj pre modely, ktorých výroba je lokalizovaná na území colnej únie. „Rozdiel v cenách je spôsobený chamtivosťou čínskych výrobcov a ruskými zvykmi. Neexistuje žiadne iné vysvetlenie, rovnako ako neexistuje žiadne iné odôvodnenie. Výrobcovia aj predajcovia využili okolnosti na ruskom automobilovom trhu, povedal Sergej Klimov, člen predstavenstva predajnej skupiny Dolavto.
Čítajte viac Z projektu Moskvič je totálne fiasko. Nevie predať ani to, čo ledva vyrobilKoncom roka asi tretinu trhu obsadil AvtoVAZ a zvyšok tvorili iné ruské značky a produkty firiem, ktoré z Ruska odišli, ale zanechali za sebou skladové zásoby alebo boli dovezené paralelným dovozom. Expanzia Číny na ruskom trhu však nijako nepomáha ruskému automobilovému priemyslu. Domáca produkcia áut na konci roka 2023 predstavovala 537-tisíc kusov. A hoci v porovnaní s prvým rokom vojny sa objem výroby zvýšil o 19 %, v porovnaní s predvojnovým rokom 2021 zaznamenal kolaps o 60 %. Zároveň sa v novembri vyrobilo 1,8-krát menej áut ako v novembri 2021 (64,2 verzus 112,4 tis.) a v decembri 2,1-krát menej ako v decembri 2021 (55– verzus 126-tis.).