V novembri 2022 zišiel z výrobných liniek po viac ako dvoch dekádach odmlky prvý novodobý Moskvič. Značka, ktorá skrachovala v roku 2001, sa tak vrátila opäť na scénu. Ale nie za príliš šťastných okolností. Ako vieme, k reinkarnácii došlo po tom, čo Renault ukončil v reakcii na ruskú agresiu na Ukrajine svoje ruské aktivity. Za jediný rubeľ sa vzdal podielu v AvtoVaze a moskovskú fabriku zas previedol na mesto Moskva. Pôvodne v nej francúzsky vlastník vyrábal modely Renault Duster, Renault Kaptur a Renault Arkana. Podnik dokázal vyprodukovať ešte v roku 2021 viac ako 180 000 áut ročne.
Nájsť a zničiť. Ukrajinskí piloti dronov sa zamerali na ruské tanky aj obrnené vozidlá
Aby Rusi obnovili produkciu, spojili sa s čínskou automobilkou JAC. Tá im poskytla ako základ nových Moskvičov svoje SUV JAC JS4 a iEVS4, z ktorých sa stali Moskviče 3 a elektrický Moskvič 3e. Neskôr ponuku doplnil sedan Moskvič 6, odvodený z Seholu A5 Plus. Lenže výrobu aj predaj sprevádzali od začiatku problémy. Rusov preznačkované čínske autá nezaujali, radšej sa rozhodli pre lacnejší čínsky originál alebo iné ponuky. Predaje sa počítali v jednotkách kusov. Nepomohlo zníženie cien, bonusy v podobe rekreačných poukazov pre celú rodinu ani výmena riaditeľa podniku.
Čítajte viac Ruská Volga vstáva z mŕtvych. Prvé kusy už krúžia pri fabrike GAZ-uA veľkú dieru do sveta neurobil Moskvič ani po tom, čo sa Vladimir Putin rozhodol nanútiť Moskviče taxislužbám, úradníkom a poslancom Štátnej dumy. Posledné údaje z marca hovoria o tom, že za približne 16 mesiacov od spustenia produkcie vyrobila, respektíve zmontovala moskovská fabrika z dovezených dielov z Číny len 31 000 áut. A čo je ešte horšie, Moskvič z nich predal len 15 300 kusov. Výroba je teda absolútne nerentabilná, čo sa dalo očakávať. Samotný Moskvič priznal stratu za vlaňajší rok vo výške 8,6 miliardy rubľov. Prenasledujú ho ale aj staré dlhy ešte z čias Renaultu.
Čítajte viac Čo sa to deje? Moskvič mení šéfa už po polrokuAgentúra Interfax informuje, že honkonská spoločnosť Silver Basis Investment Development Company má v úmysle podať žiadosť na moskovský arbitrážny súd, aby Moskvič vyhlásil bankrot. Dôvodom je dlh Moskviča vo výške 2,5 milióna eur a 124-tisíc eur penále podľa dohody s honkonskou spoločnosťou z roku 2020, teda ešte za čias Renaultu. Žalobca vyrobil a odovzdal žalovanému zariadenie na sériovú výrobu komponentov pre automobily Renault, ale dodnes nedostal dohodnutú sumu v plnej výške.
Čítajte viac Nový Moskvič je šrot. Rusi to taja, ale Rusko nie je celý svetSúd rozhodol o čiastočnom uspokojení pohľadávky, pričom mierne upravil výšku vymáhania. V januári 2024 Moskvič podal odvolanie, v ktorom vysvetlil neschopnosť zaplatiť za prácu, pričom sa odvolával aj na západné sankcie. Odvolací súd rozhodol o zamietnutí sťažnosti. Vo februári Sergej Kogogin, šéf spoločnosti PJSC Kamaz, ktorá je spolu s mestom Moskva vlastníkom podniku, povedal, že ani tento rok sa Moskvič nedostane do čiernych čísiel. „Úroveň rentability dosiahneme s produkciou 40 000 vozidiel ročne. Tento rok sa zameriavame na maximálne 30 000 – 35 000 áut,“ vysvetlil.
Devastácia strategického ruského bombardéra Tu-22M3
Kogogin tiež dodal, že spoločnosť plánuje prejsť na kusovú montáž automobilov, čím sa ušetrí až 150 000 rubľov (1 500 €) na každom aute, ale prechod na takýto systém si môže vyžiadať ďalšie investície vo výške 4 miliardy rubľov (40 mil. eur). Súčasné straty plánuje Moskvič pokryť úvermi. Zároveň uvažuje nad ďalším strategickým partnerom. „Moskvič potrebuje naliehavo rozšíriť modelový program, zvýšiť objemy výroby a predaja, ako aj nájsť partnera pre montáž automobilov inej značky,“ povedal nezávislý konzultant automobilového priemyslu Sergej Burgazliev.