Lexus NX: Druhá generácia prichádza aj ako zástrčkový hybrid

Kompaktným SUV NX sa Lexusu podarila zásah priamo do čierneho. Stal sa okamžite bestsellerom značky. Po siedmich rokoch má v jeho kariére pokračovať druhá generácia zlepšená po všetkých stránkach. Nabíjateľný hybrid prejde až 63 km v čisto elektrickom režime.

16.06.2021 10:00
debata (2)
Lexus NX druhej generácie má robustnejší... Foto: Lexus
Lexus NX - 2021 Lexus NX druhej generácie má robustnejší vzhľad. Napríklad aj vďaka kolmejšej vretenovej maske, širším blatníkom, ukrývajúcim až 20-palcové kolesá, či dlhšej kapote.

Lexus uviedol svoje menšie SUV NX na trh v roku 2014. Netrvalo dlho a kompaktné SUV zaujalo post bestsellera značky. Na konte má totiž viac ako 170 000 regis­trácií. A čo je podstatné, NX priviedol do košiara Lexusu nové ovečky. Až sedem z desiatich zákazníkov predtým Lexus nikdy nevlastnilo. V tejto úspešnej misii má pokračovať druhá generácia, postavená už na novej platforme TNGA-K, ktorá umožnila zlepšiť jazdné vlastnosti, znížiť ťažisko, zlepšiť dizajn a najmä priniesť nové emisné a bezpečnostné technológie.

Lexus IS 500 F Sport Performance prvni 04 Čítajte viac Lexus IS 500 F Sport Performance: Sen puristov v japonskom šate. No len v USA

Podľa Lexusu je nových až 95 % všetkých komponentov, takže môžeme smelo hovoriť o druhej generácii. Dizajn v štýle L-finese priniesol NX viac robustnosti. Predná vretenová maska je väčšia a kolmejšia a kapota dlhšia. Veľké oblúky kolies zvýrazňujú až 20-palcové disky kolies. Sebavedomému postoju prospela zmena proporcií. Nové NX je o 20 mm dlhšie, o 20 mm širšie a o päť milimetrov vyššie. A má tiež väčší rozchod kolies. Rázvor náprav sa natiahol o 30 mm. Tradičné logo na zadnom elektricky ovládanom veku nahradil nápis Lexus.

Grafika svetiel s tvarom čepele nadväzuje na... Foto: Lexus
Lexus NX - 2021 Grafika svetiel s tvarom čepele nadväzuje na diódovú lištu prechádzajúcu celou šírkou vozidla. Tradičné logo nahradil na piatych dverách nápis Lexus.

Nové sú aj full-LED svetlá s „elkovou“ grafikou, tie zadné dokonca prepojené diódovou lištou. Celkový dojem dotvára kombinácia ostrých prelisov a plavných línií. V aerodynamickej optimalizácii zašiel Lexus až tak ďaleko, že na spodný kryt motora použil materiál s jamkami, pripomínajúci povrch golfových loptičiek. To, čo nevidieť, je výrazne tuhšia karoséria, na ktorú použila automobilka po prvýkrát ultravysokopev­nostnú oceľ s ťahom až 1 180 MP vo dverách a tiež oceľ s pevnosťou 1 470 MP na strechu. Naopak, prednú kapotu či blatníky tvorí ľahučký hliník. Aj vďaka tomu sa ťažisko znížilo o 20 mm.

Lexus IS Wax Edition (2021) Čítajte viac Pre fajnšmekrov: V Lexuse sa rozhodli dať do auta gramofón!

Prémiová kabína má ponúknuť viac priestoru a špičkovú ergonómiu, ktorá vychádzala z japonskej tradície Tazuna, ktorá vyjadruje nadvládu jazdca nad koňom. Lexus dokonca skúmal priemernú dĺžku ľudských rúk, aby zabezpečil, že všetky ovládacie prvky vodiča budú v ľahkom dosahu. Tak vznikol optimálny priemer volantu či veľkosť a poloha ovládača prevodovky. Informačné údaje sú umiestnené v digitálnom prístrojovom paneli, a základné mechanické ovládače ako tlačidlo štartovania, klimatizácia či prepínač jazdných režimov zas v druhej zóne tak, aby sa vodič mohol sústrediť na jazdu bez odpútania zraku z vozovky.

Interiér má vynikať špičkovou ergonómiou, ktorá... Foto: Lexus
Lexus NX - 2021 Interiér má vynikať špičkovou ergonómiou, ktorá vychádza z tradície Tazuna, vyjadrujúcej nadvládu jazdca nad koňom. Informačné a ovládacie prvky sú preto umiestnené vo dvoch zónach. Infotainment môže mať 14-palcový displej.

K filozofii „ruky na volante – oči na ceste“ slúžia aj nové dotykové ovládače na ramenách volantu, ktoré možno konfigurovať podľa vlastných preferencií. Aby „jazdec“ vedel, akú funkciu ovláda, zobrazí sa po dotyku na head-up displeji grafický symbol. Novinkou je odomykanie dverí nahrádzajúce tradičné kľučky spínačom e-latch, ktorý spolupracuje s výstrahou pri otváraní dverí. Kokpit doslova obopína vodiča, na čom sa podieľa aj 14-palcová obrazovka infotainmentu Lexus Link Pro, ktorý je vybavený 3,6-krát rýchlejším procesorom, hlasovým asistentom „Hey Lexus“ či cloudovou navigáciou. Indukčné nabíjanie telefónu je až o 50 % výkonnejšie.

Lexus ES Direct4 - 2021 Čítajte viac Lexus Direct4: Japonci majú nový pohon 4x4. Dostane ho sedan ES

Samozrejmosťou je vzdialené ovládanie viacerých funkcií cez aplikáciu Lexus Link. Napríklad vyhrievanie či chladenie interiéru pred jazdou alebo odomykanie a zamykanie. Luxusnú atmosféru, ktorú definuje tradičná japonská pohostinnosť Omotenaši, dotvára ambientné osvetlenie so 64 farbami, uvítacia animácia svetiel či displejov, špičkové materiály pripomínajúce remeselnú výrobu Takumi a ticho, na ktorom si dal Lexus zvlášť záležať. NX využíva väčší objem tlmiacich materiálov. Bezpečnostný balík Lexus Safety System+ je odteraz štandardnou výbavou. Deteguje chodcov, cyklistov aj motocykle. Rozšírená verzia pridáva systém na zmenu jazdného prúdu či výstrahu pred križujúcimi vozidlami.

Pod kapotou je najväčšou novinkou plug-in... Foto: Lexus
Lexus NX - 2021 Pod kapotou je najväčšou novinkou plug-in hybridná sústava pre NX450h+ s výkonom až 225 kW. Batérie s kapacitou 18 kWh predstavujú rekord v triede.

Nová je aj technika pod kapotou. Lexus NX sa predstaví hneď vo dvoch elektrifikovaných verziách. Základom je hybridný NX350h s atmosférickým 2,5-litrovým 4-valcom a jedným alebo dvoma elektromotormi. Technológia štvrtej generácie generuje 178 kW, čo je o 22 % viac ako v minulosti, hybridné NX tak zrýchľuje na stovku za 7,7 sekundy, čo je zas o 10 % lepší výsledok. Absolútnou novinkou je však plug-in hybridné NX450h+ s celkovým výkonom 225 kW. K spomínanému 4-valcu pridáva výkonnejšie elektromotory, takže akceleráciu z 0 na 100 km/h skráti na atraktívnych šesť sekúnd. Čo je však podstatné, jeho podlahová batéria má kapacitu až 18 kWh, čo je rekord v triede.

Lexus - výroba Kentucky Čítajte viac Lexus predal už 2 000 000 hybridov. A bude ich viac

Vďaka nej dokáže absolvovať až 63 km jazdy, a to rýchlosťou do 135 km/h. Lexus udáva priemernú spotrebu troch litrov na 100 km. Výhodu tohto plug-in hybridu na rozdiel od konkurencie je, že aj s vybitými batériami má NX450h+ k dispozícii plnohodnotnú hybridnú sústavu, takže voči konkurencii má byť ešte o 20 % efektívnejší. Zástavba hybridného pohonu pritom neobmedzila veľkosť kufra a dokonca ani nádrže, ktorá má stále slušných 55 litrov. Obe verzie využívajú planétovú prevodovku eCVT a pohon oboch náprav, pri 350h za príplatok. Lexus sa elektrickú štvorkolku rozhodol zlepšiť tým, že zadné kolesá sú aktívne permanentne.

Jazdné vlastnosti, ktoré ťažia z nižšieho ťažiska, väčšieho rozchodu kolies aj lepšieho rozloženia hmotnosti, dolaďoval Lexus s pomocou profesionálnych jazdcov na svojom okruhu Šimojama. Týkalo sa to predného zavesenia McPherson aj zadnej 5-prvkovej nápravy či riadenia s elektrickým posilňovačom. Na ambicióznu novinku Lexusu si však ešte chvíľu počkáme. Do Európy totiž dorazí až v závere tohto roka. Na ten čas si automobilka necháva v tajnosti aj ceny.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 666
Šírka (mm) 1 865
Výška (mm) 1 640
Rázvor náprav (mm) 2 690

Technické údaje

Verzia NX 350h NX450h+
Zdvihový objem (ccm) cca 2 500 cca 2 500
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Počet elektromotorov 2 2
Systémový výkon (kW) 178 225
Prevodovka eCVT eCVT
Pohon 2WD/AWD AWD  
0 – 100 km/h (s) 7,7 6,0
Spotreba na 100 km (l) 3,0
Lexus NX - 2021
Lexus NX - 2021
+17Lexus NX - 2021
Lexus NX - 2021
Lexus NX - 2021
+12Lexus NX - 2021

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Lexus #lexus NX
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek