
Lexus uviedol svoje menšie SUV NX na trh v roku 2014. Netrvalo dlho a kompaktné SUV zaujalo post bestsellera značky. Na konte má totiž viac ako 170 000 registrácií. A čo je podstatné, NX priviedol do košiara Lexusu nové ovečky. Až sedem z desiatich zákazníkov predtým Lexus nikdy nevlastnilo. V tejto úspešnej misii má pokračovať druhá generácia, postavená už na novej platforme TNGA-K, ktorá umožnila zlepšiť jazdné vlastnosti, znížiť ťažisko, zlepšiť dizajn a najmä priniesť nové emisné a bezpečnostné technológie.

Podľa Lexusu je nových až 95 % všetkých komponentov, takže môžeme smelo hovoriť o druhej generácii. Dizajn v štýle L-finese priniesol NX viac robustnosti. Predná vretenová maska je väčšia a kolmejšia a kapota dlhšia. Veľké oblúky kolies zvýrazňujú až 20-palcové disky kolies. Sebavedomému postoju prospela zmena proporcií. Nové NX je o 20 mm dlhšie, o 20 mm širšie a o päť milimetrov vyššie. A má tiež väčší rozchod kolies. Rázvor náprav sa natiahol o 30 mm. Tradičné logo na zadnom elektricky ovládanom veku nahradil nápis Lexus.

Nové sú aj full-LED svetlá s „elkovou“ grafikou, tie zadné dokonca prepojené diódovou lištou. Celkový dojem dotvára kombinácia ostrých prelisov a plavných línií. V aerodynamickej optimalizácii zašiel Lexus až tak ďaleko, že na spodný kryt motora použil materiál s jamkami, pripomínajúci povrch golfových loptičiek. To, čo nevidieť, je výrazne tuhšia karoséria, na ktorú použila automobilka po prvýkrát ultravysokopevnostnú oceľ s ťahom až 1 180 MP vo dverách a tiež oceľ s pevnosťou 1 470 MP na strechu. Naopak, prednú kapotu či blatníky tvorí ľahučký hliník. Aj vďaka tomu sa ťažisko znížilo o 20 mm.

Prémiová kabína má ponúknuť viac priestoru a špičkovú ergonómiu, ktorá vychádzala z japonskej tradície Tazuna, ktorá vyjadruje nadvládu jazdca nad koňom. Lexus dokonca skúmal priemernú dĺžku ľudských rúk, aby zabezpečil, že všetky ovládacie prvky vodiča budú v ľahkom dosahu. Tak vznikol optimálny priemer volantu či veľkosť a poloha ovládača prevodovky. Informačné údaje sú umiestnené v digitálnom prístrojovom paneli, a základné mechanické ovládače ako tlačidlo štartovania, klimatizácia či prepínač jazdných režimov zas v druhej zóne tak, aby sa vodič mohol sústrediť na jazdu bez odpútania zraku z vozovky.

K filozofii „ruky na volante – oči na ceste“ slúžia aj nové dotykové ovládače na ramenách volantu, ktoré možno konfigurovať podľa vlastných preferencií. Aby „jazdec“ vedel, akú funkciu ovláda, zobrazí sa po dotyku na head-up displeji grafický symbol. Novinkou je odomykanie dverí nahrádzajúce tradičné kľučky spínačom e-latch, ktorý spolupracuje s výstrahou pri otváraní dverí. Kokpit doslova obopína vodiča, na čom sa podieľa aj 14-palcová obrazovka infotainmentu Lexus Link Pro, ktorý je vybavený 3,6-krát rýchlejším procesorom, hlasovým asistentom „Hey Lexus“ či cloudovou navigáciou. Indukčné nabíjanie telefónu je až o 50 % výkonnejšie.

Samozrejmosťou je vzdialené ovládanie viacerých funkcií cez aplikáciu Lexus Link. Napríklad vyhrievanie či chladenie interiéru pred jazdou alebo odomykanie a zamykanie. Luxusnú atmosféru, ktorú definuje tradičná japonská pohostinnosť Omotenaši, dotvára ambientné osvetlenie so 64 farbami, uvítacia animácia svetiel či displejov, špičkové materiály pripomínajúce remeselnú výrobu Takumi a ticho, na ktorom si dal Lexus zvlášť záležať. NX využíva väčší objem tlmiacich materiálov. Bezpečnostný balík Lexus Safety System+ je odteraz štandardnou výbavou. Deteguje chodcov, cyklistov aj motocykle. Rozšírená verzia pridáva systém na zmenu jazdného prúdu či výstrahu pred križujúcimi vozidlami.

Nová je aj technika pod kapotou. Lexus NX sa predstaví hneď vo dvoch elektrifikovaných verziách. Základom je hybridný NX350h s atmosférickým 2,5-litrovým 4-valcom a jedným alebo dvoma elektromotormi. Technológia štvrtej generácie generuje 178 kW, čo je o 22 % viac ako v minulosti, hybridné NX tak zrýchľuje na stovku za 7,7 sekundy, čo je zas o 10 % lepší výsledok. Absolútnou novinkou je však plug-in hybridné NX450h+ s celkovým výkonom 225 kW. K spomínanému 4-valcu pridáva výkonnejšie elektromotory, takže akceleráciu z 0 na 100 km/h skráti na atraktívnych šesť sekúnd. Čo je však podstatné, jeho podlahová batéria má kapacitu až 18 kWh, čo je rekord v triede.

Vďaka nej dokáže absolvovať až 63 km jazdy, a to rýchlosťou do 135 km/h. Lexus udáva priemernú spotrebu troch litrov na 100 km. Výhodu tohto plug-in hybridu na rozdiel od konkurencie je, že aj s vybitými batériami má NX450h+ k dispozícii plnohodnotnú hybridnú sústavu, takže voči konkurencii má byť ešte o 20 % efektívnejší. Zástavba hybridného pohonu pritom neobmedzila veľkosť kufra a dokonca ani nádrže, ktorá má stále slušných 55 litrov. Obe verzie využívajú planétovú prevodovku eCVT a pohon oboch náprav, pri 350h za príplatok. Lexus sa elektrickú štvorkolku rozhodol zlepšiť tým, že zadné kolesá sú aktívne permanentne.
Jazdné vlastnosti, ktoré ťažia z nižšieho ťažiska, väčšieho rozchodu kolies aj lepšieho rozloženia hmotnosti, dolaďoval Lexus s pomocou profesionálnych jazdcov na svojom okruhu Šimojama. Týkalo sa to predného zavesenia McPherson aj zadnej 5-prvkovej nápravy či riadenia s elektrickým posilňovačom. Na ambicióznu novinku Lexusu si však ešte chvíľu počkáme. Do Európy totiž dorazí až v závere tohto roka. Na ten čas si automobilka necháva v tajnosti aj ceny.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 666 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 865 |
Výška (mm) | 1 640 |
Rázvor náprav (mm) | 2 690 |
Technické údaje
Verzia | NX 350h | NX450h+ |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | cca 2 500 | cca 2 500 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Počet elektromotorov | 2 | 2 |
Systémový výkon (kW) | 178 | 225 |
Prevodovka | eCVT | eCVT |
Pohon 2WD/AWD | AWD | |
0 – 100 km/h (s) | 7,7 | 6,0 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 3,0 |