Jeep Grand Cherokee je skutočnou legendou. Od roku 1992, keď prišla na svet jeho prvá generácia a prepísala históriu komfortu v teréne, si „veľký“ Cherokee našiel viac ako sedem miliónov zákazníkov. Teraz predstavuje Jeep jeho piate vydanie. Ale úplným prekvapením nie je. Nový Grand Cherokee totiž debutoval už v januári, a to v premiérovej 7-miestnej verzii Grand Cherokee L s troma radmi sedadiel. Klasika si musela chvíľu počkať, ale stojí to za to, pretože práve nový Grand Cherokee prichádza po prvý raz v plug-in hybridnej verzii 4×e. S technológiou použitou v Compasse a Renegade 4×e si ju však nemýľte. Nabíjateľný Grand Cherokee má celkom odlišnú architektúru elektrického pohonu.
Čítajte viac Jeep Magneto: Prvý elektrický Wrangler tají to najpodstatnejšieDizajn má jasné proporcie SUV s prakticky kolmou prednou časťou a vysoko situovanou kapotou, no na pomery Jeepu pôsobí prekvapujúco úhľadne a aerodynamicky. Predná maska so siedmimi otvormi je užšia a štýlom sa blíži menšiemu Cherokee. V porovnaní s Grand Cherokee L je najväčším rozdielom zadná časť. Napríklad odlišne riešené stĺpiky. A, samozrejme, nesedia ani rozmery. Grand Cherokee má na dĺžku 4 910 mm, čo je 289 mm menej, a jeho rázvor náprav s hodnotou 2 837 mm je kratší o 127 mm. Aj tak je to obor, hoci v hierarchii značky stojí až pod reinkarnovaným Wagoneerom. Aerodynamika ťaží z nižšie situovanej strechy v porovnaní s predošlou generáciou (- 10 mm), aktívnych lamiel pre nasávanie vzduchu aj strešného spojlera.
V kabíne má Grand Cherokee posádku napriek drsným koreňom doslova rozmaznávať. Je v nej viac miesta vo všetkých smeroch a vyslovene prémiové materiály. Verzia Summit Reserve prináša kožené čalúnenie Palermo a špičkové audio McIntosh s výkonom 950 W a 19 reproduktormi. Infotainment UConnect 5 prináša po prvý raz až tri displeje vrátane obrazovky pred spolujazdcom s uhlopriečkou 10,6 palca. Ten môže sledovať napríklad TV Amazon Fire. Rozhraniu nechýba hlasový asistent Amazon Alexa ani zrkadlenie smartfónov cez Apple CarPlay a Android Auto. O bezpečnosť sa stará až 110 asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, asistenta pre zmenu jazdného prúdu, asistenta v zápchach, či rôzne výstrahy a monitorovanie únavy vodiča.
Pod kapotou je na výber z troch pohonných sústav. Klasiku predstavujú atmosférické motory 3,6 V6 Pentastar (219 kW) a väčší 5,7 V8 (268 kW) s vypínaním štyroch valcov. Vždy v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou TorqueFlite. No najväčšou novinkou je verzia 4×e – vôbec prvý plug-in hybrid v modelovom rade Cherokee. Technologicky sa pritom zásadne líši od už existujúcich plug-in hybridov Compass 4×e a Renagarde 4×e, ktoré sú v podstate „predokolkami“ s prídavným zadným elektromotorom. Grand Cherokee ide na vec inak. Zachováva pôvodný rozvod 4×4, ale jeho preplňovaný 4-valec 2,0 z rodiny agregátov Global Medium Engine koncernu Stellantis je spojený s výkonným štartérom-generátorom a tiež druhým elektromotorom-generátorom, umiestneným medzi spaľovacou jednotkou a 8-stupňovou prevodovkou.
Od motora a prevodovky je oddelený dvojicou spojok, takže môže byť nezávislý alebo s nimi tvoriť celok. Navyše preberá funkciu hydrodynamického meniča. Napriek menšiemu zdvihovému objemu je Grand Cherokee 4×e najvýkonnejšou verziou. Jeho systémový výkon je naladený až na 280 kW a ponúka tiež najvyšší krútiaci moment 637 Nm. Batéria s kapacitou 17 kWh, zabudovaná v úplne novej podlahovej platforme, umožnuje elektrický dojazd približne 40 km. Sústava pracuje v režimoch Hybrid, EV a eSafe. Vďaka pomoci elektromotora, ktorý je zároveň zdrojom rekuperácie pri brzdení, bude Grand Cherokee 4×e najúspornejšou verziou. Dynamické parametre Jeep zatiaľ nezverejnil, ale sľubuje, že v teréne ostane aj plug-in hybrid verný neporaziteľnej povesti.
Na výber budú tri štvorkolky – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II. Už prvá dokáže meniť hnací moment v rozsahu 0 : 100 až po 100 : 0 medzi jednotlivými nápravami. Quadra-Trac II pridáva redukčný prevod a Quadra-Drive II aj elektronickú uzávierku zadného diferenciálu eLSD. V teréne pomôže systém jazdných režimov, ktoré vyberá vodič cez ovládač Select Terrain. Na výber sú módy Auto, Sport, Rock, Snow a Mud/Sand. Ani tam však Grand Cherokee nekončí. Priplatiť si môžete za pneumatické odpruženie Quadra-Lift, meniace výšku podvozka v piatich úrovniach. Tá najvyššia má svetlosť 287 mm. Vďaka tomu zvláda Grand Cherokee brody hlboké 610 mm.
Čítajte viac Jeep Wagoneer: Návrat do vyššej spoločnosti. A hneď s motormi V8!Verzia Trailhawk k tomu pridáva terénne pneumatiky, ochranné dosky, väčšie nábehové uhly podvozka, terénnu kameru a dokonca odpojiteľné stabilizátory. Platí to pre všetky tri motorizácie. Verzia 4×e utiahne príves s hmotnosťou 2 720 kg a 5,7 V8 až 3 265 kg. „Jeep Grand Cherokee je našou globálnou vlajkovou loďou a povedie značku Jeep do novej éry elektrifikácie,“ povedal Christian Meunier, generálny riaditeľ značky Jeep. „Vďaka perfektnému vyváženiu dynamiky na ceste, schopností 4×4 a výkonu 4×e je úplne nový Jeep Grand Cherokee technologicky najvyspelejší Cherokee všetkých čias.“ Ešte koncom roka zamieri k americkým zákazníkom. Plug-in hybrid bude nasledovať začiatkom toho budúceho a časom má zavítať aj do Európy.
Rozmery
Model | Grand Cherokee | Grand Cherokee L |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 914 | 5 204 |
Šírka (mm) | 1 968 | 1 968 |
Výška (mm) | 1 799 | 1 816 |
Rázvor náprav (mm) | 2 964 | 3 091 |
Objem kufra (l) | – | 484 – 1 328 |
Technické údaje
Verzia | 3,6 V6 Pentastar | 5,7 V8 | 2,0 4×e |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 8/32 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 3 604 | 5 654 | 1 995 |
Max. výkon (kW) | 219 | 268 | 280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 353 | 520 | 637 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |