História modelu ES siaha až do roku 1989. A je úspešná. Z tejto „prémiovej Toyoty Camry“ putovalo k zákazníkom už viac ako 2,65 milióna kusov. Tí európski sa však s ES stretli až v roku 2019, keď Lexus predstavil siedmu generáciu. ES zároveň v európskej ponuke nahradilo drahší sedan GS so zadným náhonom. Bol to dobrý ťah, i keď ES vstúpilo na trh v ťažkých pandemických časoch. Jeho potenciál teraz zvyšuje modernizácia, ktorá sa dotkla najmä infotainmentu a podvozka. Napokon, hybridný pohon štvrtej generácie ostáva aj bez zmien stále na čele efektivity.
Čítajte viac Lexus NX: Druhá generácia prichádza aj ako zástrčkový hybridDizajnové úpravy sú len retušami. Lexus ES dostal prepracovanú prednú masku s menším počtom vertikálnych lamiel. Sú však o to výraznejšie. Nadväzujú na ňu nové adaptívne svetlá Blade Scan s technológiou rotujúcich čepeľových zrkadiel a tenšou konštrukciou. Poznáme ich z nových modelov Lexusov. Novinkou je aj prepracovaný dizajn 17– a 18-palcových diskov kolies a nový platinový odtieň karosérie Sonic. Na verzii F Sport menil Lexus len dizajn 19-palcových kolies s čiernou povrchovou úpravou, ktorá ladí so špecifickým čiernym výpletom masky.
Interiér má byť užívateľsky prívetivejší, čo sa premietlo do použitia nového infotainmentu s 12,3-palcovou dotykovou obrazovkou, ktorá je umiestnená o 112 mm bližšie k vodičovi a navyše natočená o päť stupňov, takže je v ľahšom dosahu. Systém je kompatibilný so smartfónmi a umožňuje využívať pokročilé funkcie aplikácie Lexus Link, ako vzdialený prístup k údajom palubného počítača, navigáciu na poslednú míľu, informácie o polohe vozidla a podobne. Atmosféru luxusu umocňujú nové drevené dekorácie Sumi Black Walnut a Dark Brown Walnut.
Zákazníci si môžu navyše vybrať okrem orieškového čalúnenia Hazel aj čalúnenie v hnedom odtieni Forest Brown. F Sport sa odteraz dodáva v efektnom bielo-červenom vyhotovení sedadiel, v kombinácii s operadlami čiernej farby. Rozšírený balík asistenčných systémov Lexus Safety System + síce stále pracuje na báze monokulárnej kamery a radaru, no ich výkon bol zvýšený. Vďaka tomu dokážu autonómne brzdy rozlišovať chodcov či cyklistov aj v šere a lepšia je aj identifikácia jazdných prúdov. Z toho vyplývajú presnejšie reakcie systémov pre podporu vodiča, ako je udržiavanie v jazdnom prúde.
Hoci v USA volia zákazníci aj z čisto benzínových verzií, do Európy sa ES dováža výlučne ako hybrid ES 300h. Pohon, ktorý kombinuje Atkinsonov 4-valec s objemom 2,5 litra a technológiou rýchleho spaľovania Dynamic Force s elektromotorom a planétovou prevodovkou, dáva systémový výkon 160 kW. Energiu rekuperácie ukladá do klasickej NiMH batérie s dlhou životnosťou, umiestnenej pod zadnými sedadlami. ES 300h zrýchľuje na stovku za 8,7 sekundy a priemerne spotrebuje 5,2 až 5,6 litra benzínu na 100 km. Dokázal to aj nezávislý test nemeckého ADAC-u, ktorý nameral ES priemer 5,5 litra a v meste dokonca len 4,3 litra!
Dynamiku ES 300h by si mali vodiči vychutnať o to viac, že Lexus sa postaral o lineárnejší priebeh zrýchlenia a lepšie reakcie podvozka vďaka upravenému riadeniu a tuhšiemu zaveseniu zadných kolies. Výkonnejšia je aj elektronicky riadená brzdová sústava. Zároveň Lexus sľubuje vyšší akustický komfort, ktorý dosiahol použitím nového polyuretánového krytu motora a tiež nižšie vibrácie. Novinka sa má dostať na európske trhy ešte do konca roka.
Čítajte viac Pre fajnšmekrov: V Lexuse sa rozhodli dať do auta gramofón!