Toyota Aygo X: Mestský ‘rebel‘ je tu. Provokuje bez hybridu

Toyota stoj čo stoj chcela, aby jej najmenší model bol aj naďalej vstupnou bránou do sveta tejto značky. Preto sa nové Aygo vyhlo drahej elektrifikácii. Zato sa premenilo na atraktívny mestský crossover, čo naznačuje prívlastkom X. Vyzerá skvelo.

08.11.2021 10:00
debata
Aygo prešlo veľkou transformáciou. Z klasického... Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 Aygo prešlo veľkou transformáciou. Z klasického mestského mini sa stal atraktívny crossover. Je to zrejmé na prvý pohľad z robustnej plastovej ochrany podvozka aj vyššej stavby karosérie. Dospelosť demonštrujú full-LED svetlá.

Malým autám sa už dávnejšie nedarí, prípadne sa menia na elektromobily. Toyota si ale myslí, že má recept, ako si udržať zákazníkov aj v tomto segmente bez toho, aby si účtovala viac za drahú elektrickú technológiu. Na vec išla naozaj pragmaticky. Malé Aygo vyrábané od roku 2005 v kolínskom závode spolu s Peugeotom 107 a Citroënom C1 zmenila v tretej generácii na crossover. Má to logiku. Autá so zvýšeným podvozkom a off-roadovým“ lookom idú doslova na dračku. Tak prečo to neskúsiť aj s Aygom? Napokon, Toyota svoj zámer naznačila už začiatkom roka predstavením rovnomenného konceptu Aygo X Prologue s „rebelským“ dizajnom.

Aygo X podrástlo do dĺžky o výrazných 235 mm, z... Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 Aygo X podrástlo do dĺžky o výrazných 235 mm, z toho väčšina pripadá na dlhšie previsy, pretože rázvor sa natiahol o 90 mm. Dospelosť evokujú až 18-palcové disky kolies.
Toyota - výroba Aygo Čítajte viac Toyota zachráni Aygo. Malým autám na benzín verí

Ako vidieť, sériová novinka sa až na pár „showcarových“ výstredností príliš nezmenila. Aygo X je postavené na platforme TNGA GA-B, ktorá mala premiéru len vlani spolu s novým Yarisom. V porovnaní s ním si ale Aygo X zachováva kompaktnejšie rozmery, hoci medzigeneračne podrástlo. Ako sa na crossover patrí, je o 50 mm vyšší (1 510 mm), má o 11 mm vyšší podvozok a vodič sedí až o 55 mm vyššie. Na dĺžku má Aygo X 3 700 mm, čo je o 235 mm viac ako v minulosti. Najmä vďaka previsom, pretože rázvor náprav podrástol len o 90 mm na konečných 2 430. Aygo X je tiež o 125 mm širšie, takže má 1 740 mm.

Všetky verzie majú dvojfarebnú karosériu. Je to... Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 Všetky verzie majú dvojfarebnú karosériu. Je to dané tým, že lak kontrastuje s čiernymi rohmi, strechou a zadnou časťou karosérie.
Toyota Aygo X - 2022
Toyota Aygo X - 2022
+13Toyota Aygo X - 2022
Toyota Aygo X - 2022
Toyota Aygo X - 2022
+7Toyota Aygo X - 2022

Dizajn tohto smelého mestského „predátora“, vyvinutého v Európe a pre Európu, navrhli vo francúzskom štúdiu ED2. Spolupracovalo na ňom ale aj belgické oddelenie dizajnu, ktoré doviedlo koncept do finálnej podoby. Posun je dramatický. Aygo X pôsobí sviežo aj robustne. Má masívnu prednú masku a ochranu spodných partií karosérie, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani SUV. Emócie pridávajú až 18-palcové kolesá, hravé svetlá aj dvojfarebné lakovanie karosérie. Odtiene lakov sú inšpirované farbami korení, ako čili, zázvoru, jalovca alebo kardamómu. Nejde pritom o príplatkový prvok, ale štandardnú súčasť dizajnu.

Aj do interiéru presiakli živé farby exteriéru.... Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 Aj do interiéru presiakli živé farby exteriéru. Infotainment používa 9-palcovú dotykovú obrazovku. No najpodstatnejší je nárast vnútorných rozmerov.
Toyota bZ4X - 2022 Čítajte viac Toyota bZ4X: Prvá elektrická Toyota ‘tankuje‘ zo slnka a má revolučné riadenie

Každý z týchto odtieňov je totiž v kontraste s čiernou strechou, podbehmi a celou zadnou časťou osvieženou originálnymi svetlami, ktoré sa tiahnu vysoko do stĺpikov. Raritou v triede bude sťahovacia príplatková plátenná strecha. Efekt polokabrioletu si má užiť dokonca aj vodič, keďže strešný otvor je väčší až o 40 mm. O emócie je postarané aj v interiéri, kam presiakol hravý farebný koncept exteriéru. Nárast formátu navyše prinesie posádke výrazne viac miesta. Tak napríklad predné sedadlá sú od seba o 20 mm ďalej, takže rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien sa zväčšil o 45 mm. Štedrejšia je aj priestorová rezerva na nohy a nad hlavami cestujúcich.

Raritou je sťahovacia plátenná strecha. Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 Raritou je sťahovacia plátenná strecha.

K tomu pridáva Aygo X 231 litrov pre batožinu, čo je o 60 litrov viac ako v minulosti. Napriek príslušnosti k najnižšej triede je Aygo X moderným autom z pohľadu konektivity. Infotainment Toyota Smart Connect s 9-palcovou dotykovou obrazovkou je kompatibilný so smartfónmi. Tie sa zrkadlia na displeji cez platformy Apple Carplay a Android Auto. Aplikácia MyT umožňuje sledovať rôzne analýzy vozidla, napríklad údaje palubného počítača o priebehu jazdy. Vyššie úrovne budú vybavené cloudovou navigáciou. Ponuka služieb sa bude časom rozširovať, a to prostredníctvom on-line aktualizácií softvéru.

V kufri pribudlo až 60 litrov pre batožiny.... Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 V kufri pribudlo až 60 litrov pre batožiny. Spolu je ich 231 a po sklopení sedadiel až 829.

K dispozícii bude tiež audiosystém JBL s výkonom 300 W, štyrmi reproduktormi a subwooferom. Posádka si ho vychutná o to viac, že kabína bude lepšie izolovaná od vonkajšieho prostredia. Zvýšiť akustický komfort sa podarilo vďaka nasadeniu väčšieho množstva tesniacich materiálov. Zrozumiteľnosť reči sa podľa Toyoty zlepšila o šesť percent. Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. Dobrá viditeľnosť je výsledkom použitia full-LED svetiel. Z vyšších segmentov pochádzajú asistenčné systémy balíka Toyota Safety Sense, pracujúce na báze monokulárnej kamery v spojení s milimetrovým radarom. Predkolízny systém tak deteguje nielen autá, ale aj chodcov a cyklistov. Na palube je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde a núdzový asistent riadenia.

Toyota Aygo X Prologue Concept - 2021 Čítajte viac Toyota Aygo X Prologue: Z tohto ‘drzého‘ konceptu bude malá Toyota

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Aygo #Toyota Aygo X
Články podľa značiek