
Malým autám sa už dávnejšie nedarí, prípadne sa menia na elektromobily. Toyota si ale myslí, že má recept, ako si udržať zákazníkov aj v tomto segmente bez toho, aby si účtovala viac za drahú elektrickú technológiu. Na vec išla naozaj pragmaticky. Malé Aygo vyrábané od roku 2005 v kolínskom závode spolu s Peugeotom 107 a Citroënom C1 zmenila v tretej generácii na crossover. Má to logiku. Autá so zvýšeným podvozkom a off-roadovým“ lookom idú doslova na dračku. Tak prečo to neskúsiť aj s Aygom? Napokon, Toyota svoj zámer naznačila už začiatkom roka predstavením rovnomenného konceptu Aygo X Prologue s „rebelským“ dizajnom.


Ako vidieť, sériová novinka sa až na pár „showcarových“ výstredností príliš nezmenila. Aygo X je postavené na platforme TNGA GA-B, ktorá mala premiéru len vlani spolu s novým Yarisom. V porovnaní s ním si ale Aygo X zachováva kompaktnejšie rozmery, hoci medzigeneračne podrástlo. Ako sa na crossover patrí, je o 50 mm vyšší (1 510 mm), má o 11 mm vyšší podvozok a vodič sedí až o 55 mm vyššie. Na dĺžku má Aygo X 3 700 mm, čo je o 235 mm viac ako v minulosti. Najmä vďaka previsom, pretože rázvor náprav podrástol len o 90 mm na konečných 2 430. Aygo X je tiež o 125 mm širšie, takže má 1 740 mm.

Dizajn tohto smelého mestského „predátora“, vyvinutého v Európe a pre Európu, navrhli vo francúzskom štúdiu ED2. Spolupracovalo na ňom ale aj belgické oddelenie dizajnu, ktoré doviedlo koncept do finálnej podoby. Posun je dramatický. Aygo X pôsobí sviežo aj robustne. Má masívnu prednú masku a ochranu spodných partií karosérie, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani SUV. Emócie pridávajú až 18-palcové kolesá, hravé svetlá aj dvojfarebné lakovanie karosérie. Odtiene lakov sú inšpirované farbami korení, ako čili, zázvoru, jalovca alebo kardamómu. Nejde pritom o príplatkový prvok, ale štandardnú súčasť dizajnu.


Každý z týchto odtieňov je totiž v kontraste s čiernou strechou, podbehmi a celou zadnou časťou osvieženou originálnymi svetlami, ktoré sa tiahnu vysoko do stĺpikov. Raritou v triede bude sťahovacia príplatková plátenná strecha. Efekt polokabrioletu si má užiť dokonca aj vodič, keďže strešný otvor je väčší až o 40 mm. O emócie je postarané aj v interiéri, kam presiakol hravý farebný koncept exteriéru. Nárast formátu navyše prinesie posádke výrazne viac miesta. Tak napríklad predné sedadlá sú od seba o 20 mm ďalej, takže rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien sa zväčšil o 45 mm. Štedrejšia je aj priestorová rezerva na nohy a nad hlavami cestujúcich.

K tomu pridáva Aygo X 231 litrov pre batožinu, čo je o 60 litrov viac ako v minulosti. Napriek príslušnosti k najnižšej triede je Aygo X moderným autom z pohľadu konektivity. Infotainment Toyota Smart Connect s 9-palcovou dotykovou obrazovkou je kompatibilný so smartfónmi. Tie sa zrkadlia na displeji cez platformy Apple Carplay a Android Auto. Aplikácia MyT umožňuje sledovať rôzne analýzy vozidla, napríklad údaje palubného počítača o priebehu jazdy. Vyššie úrovne budú vybavené cloudovou navigáciou. Ponuka služieb sa bude časom rozširovať, a to prostredníctvom on-line aktualizácií softvéru.

K dispozícii bude tiež audiosystém JBL s výkonom 300 W, štyrmi reproduktormi a subwooferom. Posádka si ho vychutná o to viac, že kabína bude lepšie izolovaná od vonkajšieho prostredia. Zvýšiť akustický komfort sa podarilo vďaka nasadeniu väčšieho množstva tesniacich materiálov. Zrozumiteľnosť reči sa podľa Toyoty zlepšila o šesť percent. Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. Dobrá viditeľnosť je výsledkom použitia full-LED svetiel. Z vyšších segmentov pochádzajú asistenčné systémy balíka Toyota Safety Sense, pracujúce na báze monokulárnej kamery v spojení s milimetrovým radarom. Predkolízny systém tak deteguje nielen autá, ale aj chodcov a cyklistov. Na palube je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde a núdzový asistent riadenia.
