Cadillac sa mení na čisto elektrickú značku. Všetky nové modely, ktoré predstaví, budú už len elektrické a tie súčasné so spaľovacími motormi vyradí z ponuky do konca dekády. Napokon, prvú elektrickú lastovičku už poznáme. Je ňou crossover Lyriq, predstavený len v máji. To je však naozaj iba začiatok. A aby bolo jasné, že aj napriek elektrickému prerodu sa Cadillac nemieni vzdať postu vlajkovej lode koncernu General Motors, ukázal dlhšie avizovaný koncept Celestiq. Ten má byť však viac než len ďalším luxusným elektrickým Cadillacom. Má byť doslova novou definíciou luxusu.
Čítajte viac GM chce späť do Európy? Jeho šéfka sa už teší. To azda nie!V súvislosti s Celestiqom preto Cadillac spomína predvojnové 16-valcové modely alebo Cadillac Eldorado Brougham z roku 1957. Práve tieto autá predstavovali absolútny vrchol automobilovej noblesy. Americkej značke v tých časoch nesiahali konkurenti ani po členky. Aj preto sa americká značka pri vývoji dizajnu inšpirovala tradíciou a vytvorila akýsi štylistický extrakt typických prvkov. Na Celestiqu by sme však mali vidieť aj vplyv klasickej architektúry, napríklad stavieb Eeora Saarinena z polovice minulého storočia. Tomu bol podriadený aj výber farieb či materiálov.
Je zaujímavé, že Cadillac hovorí o sedane, hoci karoséria má splývavú zadnú časť, takže ide skôr o liftback alebo fastback. Prednú masku v tvare loga značky lemujú prísne vertikálne LED svetlá. Tie zadné sú zas rozdelené do dvoch profilov v tvare písmena L, podobne ako pri Lyriqu. Elektrické gény naznačujú absentujúce kľučky dverí a digitálne spätné zrkadlá, teda prvky, zlepšujúce aerodynamiku. Z profilu tiež zaujmú obrovské disky kolies so statickými logami. Rozmery síce Cadillac neprezradil, ale nepochybne bude Celestiq atakovať hranicu piatich metrov.
Čítajte viac Šok: Po 90 rokoch stratil koncern GM post americkej jednotkyV kabíne ponúkne Celestiq nadštandardný priestor pre štvorčlennú posádku v štyroch individuálnych sedadlách. A aj dostatok zábavy, pretože palubnú dosku tvorí displej s uhlopriečkou 55 palcov a ďalšie displeje nájdeme v stredovej konzole či na zadnej strane operadiel predných sedadiel. Každý člen posádky tak môže sledovať vlastný videoobsah. Teda, okrem vodiča, pretože technológia obrazoviek mu to z jeho uhla neumožňuje. Nechýba ani pokročilý autopilot Super Cruise. No najväčšou „vychytávkou“ je panoramatická strecha, ktorá sa skladá zo štyroch samostatných modulov. Priehľadnosť si môže každý cestujúci regulovať sám.
O technike automobilka mlčí. Je však jasné, že Celestiq je postavený na modulárnej platforme Ultium, ktorá už dnes „podopiera“ napríklad GMC Hummer. V hre tak môže byť dvojica elektromotorov s výkonom až 1 000 koní, teda 746 kW a batérie s kapacitou vysoko nad 100 kWh. Dojazd by tak mal dosiahnuť aspoň 600 km. Celestiq má byť však v porovnaní s inými koncernovými elektromobilmi extra triedou. Aj preto ho plánujú vyrábať ručne. Len do samotnej produkcie investovala automobilka 81 miliónov dolárov. Vzniknúť má ročne iba 300 exemplárov, čo Celestiqu zabezpečí exkluzivitu.
Čítajte viac Cadillac Lyriq: Elektrická budúcnosť už štartuje. Možno bude aj európskaA poznať to má byť aj na cene. Tá sa má pohybovať na hranici 300 000 dolárov, čo znamená, že Celestiq bude najdrahším Cadillacom v dejinách a zároveň aj jedným z vôbec najdrahších elektromobilov planéty. Na americké pomery ide naozaj o ambicióznu cenu. Zákazníci za ňu však dostanú možnosť výberu materiálov či farieb, presne podľa ich predstáv. Podobne, ako to robí Rolls-Royce alebo divízia Mulliner pre Bentley. Dobrou správou je, že sériová verzia sa už nemá príliš líšiť od konceptu a tiež to, že Cadilac vďaka elektrifikácii plánuje opäť európsku ofenzívu.