Divízia Bentley Mulliner, ktorá je jednou z najstarších karosární sveta, sa pustila do druhého autorského projektu. Po roadsteri Bacalar prichádza vznešené kupé Batur. Vznikne len 12 ručne vyrobených exemplárov. Počet kusov odkazuje na to najdôležitejšie – motor pod kapotou. A nejde o nič menšie ako ikonický agregát 6,0 W12, ktorý tento rok oslavuje dve dekády v službách Bentleya. Automobilka z Crewe ale zároveň priznáva, že Batur je súmrakom benzínovej éry. Žiadny iný nový Bentely takýto motor už nedostane. Stratégia Beyond100 vedie Bentley do čisto elektrickej éry. Aby ale nemala rozlúčka s benzínom smutnú príchuť, Batur je viac než len posledným novým modelom s motorom W12, dizajnom sa totiž pozerá do budúcnosti.
Čítajte viac Bentely Bentayga EWB: Nový ‘Mulsanne‘ bude SUV! Nie je to zlý nápadBentley tvrdí, že Batur, predstavený na Monterey Car Week je zhmotnením nového dizajnového jazyka budúcich elektromobilov. Šéf dizajnu Andreas Mindt opisuje Batur ako „odpočívajúcu šelmu“. Má byť prienikom elegancie a ohromujúcej sily. Jeho krivky síce rešpektujú minulosť, no zároveň prinášajú „drastickú zmenu kľúčových prvkov“. Dobrou správou je zachovanie typických proporcií, kde sa optická hmotnosť vozidla sústreďuje na zadné kolesá. Opäť je tu teda kabína posunutá vzad a dlhá predná kapota. Bentley hovorí dokonca o „nekonečnej kapote“, pretože je lemovaná chrómovou linkou, ktorá sa ťahá až po koniec spodného okraja okien.
Predná maska je širšia a kolmejšia, pričom ju ohraničujú úplne nové svetlá, ktoré majú byť evolúciou svetiel staršieho Bacalara. Nové sú aj zadné svetlá umiestnené po okrajoch aktívneho spojlera. Nezvyklo odvážne sú aj ostré bočné prelisy či bohato modelované čierne prahy. Každý z dvanástich Baturov, mimochodom, pomenovaných po kráterovom jazere na ostrove Bali s hĺbkou až 88 metrov, bude navrhnutý v úzkej spolupráci so zákazníkom. K dispozícii tak bude nekonečná farebná škála a bohatý zoznam dekoračných prvkov vrátane saténového chrómu, hliníka, karbónu či dokonca titánu. Týka sa to aj povrchovej úpravy 21-palcových diskov kolies, navrhnutých špeciálne pre Batur.
Čítajte viac Bentley ‘zradí‘ 12-valce. Tri miliardy dá do elektromobilovPremiérový Batur z Monterey je ale lakovaný v striebornom odtieni Bonneville Pearlscent Silver v kombinácii s uhlíkovými doplnkami. Podobne personalizovateľná je kabína, ktorá však akcentuje udržateľné materiály. Napríklad nízkouhlíkovú kožu zo Škótska, trvalo udržateľnú kožu z Talianska, alebo umelú kožu evokujúcu semiš. Dokonca sú tu kompozity z umelých vlákien, ako ekologická alternatíva ku karbónu. Udržateľné sú aj koberce z recyklovanej priadze, ktorá bola použitá vo výrobe aristokratickej britskej značky po prvýkrát. Na palubnej doske bez ohľadu na výber materiálov sa nachádza grafické zobrazenie frekvencie, ktorá je zvukovou stopou motora 6,0 W12.
Zákazníci budú môcť ďalej vyberať z titánového alebo zlatého povrchu niektorých ovládačov. Prémiový Batur má odvážne sfarbenie kabíny čalúnenú čiernou, červenou a oranžovou kožou. Palubná doska je obložená lesklou čiernou dyhou. Kovové prvky sú zmesou eloxovaného hliníka a saténového titánu. Bežné pomery nevládnu ani pod kapotou. Ikonický 12-valec 6,0 W12 s dvojicou turbodúchadiel, ktorý sa v priebehu dvoch dekád posilnil o 40 % a spotrebu znížil o 25 %, je totiž vyladený až na 544 kW a 1 000 Nm krútiaceho momentu. Aj vďaka novému titánovému výfuku. Nič silnejšie sa zatiaľ v sériovej produkcii Bentleya neobjavilo. Spojený je s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Čítajte viac Bentley Mulliner Bacalar: Vzácna ‘limitka‘ používa 5000 rokov staré drevoMaximálnu nálož technológií prezentuje elektronický diferenciál e-LSD s vektorovaním krútiaceho momentu, riadenie zadných kolies, trojkomorové pneumatické odpruženie a tiež systém aktívnej redukcie náklonov, ktorý využíva 48 V okruh a dokáže generovať v priebehu 0,3 sekundy krútiaci moment 1 300 Nm. Vodič má na výber jazdné režimy Sport, Bentley, Comfort a Custom. Tie menia charakteristiku pruženia, reakcie motora a prevodovky až po zvukový prejav výfukovej sústavy. Dynamiku Bentley neprezradil, ale šprint na stovku za tri sekundy nemusí byť nereálny. O skrotenie tejto šelmy sa starajú karbónovo-silikónové brzdy s priemerom 440, respektíve 410 mm a 10-piestokovými strmeňmi.
Ak by ste náhodou po tomto ušľachtilom aute zatúžili, máte smolu. Všetkých 12 plánovaných exemplárov už má svojich zákazníkov. Prvé kusy by sa k nim mali dostať v priebehu budúceho roka. Vyrábané budú ručne v továrni divízie Mulliner v Crewe.