Elektrifikácia neobišla ani divíziu AMG. Najnovším príkladom je Mercedes-AMG S 63. Auto, ktoré spája dva odlišné svety. Luxus najvyššej triedy s dynamikou superšportu. Jeho treťou ingredienciou je ekológia, hoci elektrifikáciu využíva skôr pre potreby zrýchlenia. Vlajkovú loď zo Stuttgartu vybavilo totiž AMG špecifickou plug-in hybridnou technológiu, ktorá nemá veľa spoločného s bežnými hybridmi s trojcípou hviezdou. Inšpirovaná je svetom monopostov F1. Systém označený ako P3 spája mohutný preplňovaný 8-valec s výkonom 450 kW so synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi, ktorý dáva štandardných 70 kW ale krátkodobo (10 s) až 140. Celkový systémový výkon tak narástol na 590 kW a krútiaci moment na ťažko predstaviteľných 1 430 Nm.
AMG pritom použilo úplne odlišný lejaut. Elektromotor totiž nie je súčasťou 9-stupňovej automatickej prevodovky AMG Speedshift. Je integrovaný do zadného samosvorného diferenciálu s druhou dvojstupňovou prevodovkou. Toto atypické riešenie umožňuje ponúknuť okamžitý výkon a krútiaci moment, a to v obrovskom rozpätí rýchlostí, pretože druhý prevodový stupeň prevodovky elektromotora prichádza na rad pri 140 km/h. Výhodou je tiež maximálna rekuperácia bez strát. Pohon oboch náprav s klasickým rozvodom navyše umožňuje prenášať silu elektromotora na všetky štyri kolesá. A potom tu máme ďalší bonus – lepšie rozloženie hmotnosti. Nielen kvôli polohe elektromotora, ale aj batérie, umiestnenej tiež vzadu. Ide o úplne nový akumulátor s technológiami prevzatými z monopostov F1 Mercedes-AMG Petronas.
Batéria HPB 150 je zostavená z 1 200 vysokovýkonných chladených článkov a má kapacitu 13,1 kWh, čo je o 6 kWh viac v porovnaní s akumulátorom HPB 80 použitým pri menších modeloch AMG. Vďaka tejto zostave elektrických komponentov dokáže luxusná stuttgartská limuzína šprintovať na stovku za neuveriteľné 3,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 290 km/h. AMG priznáva, že v čisto elektrickom režime zvládne AMG S63 len 33 km. Na denné dochádzanie do práce to stačiť nebude, ale na vjazd do bezemisnej zóny alebo obytnej štvrte v nočných hodinách áno. Vodič má na výber sedem jazdných režimov – od elektrického až po superšportový Sport+. Zvláštne programy má aj systém ESP, ktorý upravuje stabilizačné zásahy.
Bežný nie je ani plne variabilný pohon oboch náprav 4Matic+, ktorý za normálnych okolností uprednostňuje zadné kolesá. Kedykoľvek však treba, prenesie potrebné množstvo hnacej sily vpred, a to cez elektromechanickú spojku. Jazdnú dynamiku podporujú aj ďalšie technológie. Napríklad výrazne vystužená karoséria, aktívne zavesenie motora na ložiskách, ktoré menia tuhosť, pneumatické odpruženie s adaptívnou reguláciou tlmičov a nastaviteľnou svetlou výškou, aktívne potláčanie náklonov pomocou elektromechanických aktuátorov a dokonca riadenie zadných kolies či variabilný prevod riadenia. Ešte nikdy sa v jednom aute od AMG nestretla takáto „nálož“ systémov, vďaka ktorým sa AMG S63 E Performance dokáže meniť z plavnej diaľničnej limuzíny na priam okruhovú šelmu.
Navonok dáva novinka svoje výnimočné schopnosti najavo agresívnym tuningom Po prvýkrát je trojcípa hviezda integrovaná priamo v maske ozdobenej vertikálnymi lamelami. Predný nárazník v tvare krídla má po stranách obrie nasávacie otvory. Z profilu upútajú pozornosť 21-palcové disky a rozšírené prahy. Vzadu neprehliadnete masívny difúzor a štyri lichobežníkové koncovky výfukov. Interiér „utopený“ v koži Napa spája luxus so športovým charakterom. Ale pozor, kabína je určená len štyrom pasažierom. Nechýbajú športové sedadlá od AMG a volant Performance s dvojitými ramenami tiež od AMG. Infotainment vrátane head-up-displeja má špecifickú grafiku a telemetrické funkcie či zobrazenie špecifických dát pre hybridný pohon. A nechýba ani celá paleta asistenčných systémov.
Nový Mercedes-AMG S 63 E Performance nadväzuje na dlhú tradíciu úprav vrcholových Mercedesov-Benz v Affalterbachu. Veď už v roku 1971 prišiel na svet Mercedes-Benz 300 SEL AMG s mohutným 6,8-litrovým 8-valcom, ktorý urobil z AMG prakticky zo dňa na deň legendu. Ten najnovší by sa mal dostať k zákazníkom začiatkom budúceho roka. Cenu nepoznáme, ale nepochybne presiahne hranicu 200 000 eur.
Technické údaje
Motor | 4,0 V8 + elektromotor |
---|---|
Objem spaľovacieho motora (ccm) | 3 982 |
Počet valcov/ventilov | V8/32 |
Výkon spaľovacieho motora (ot/min.) | 450/5 500 |
Krútiaci moment spaľ. motora (ot/min.) | 900/2 000 |
Výkon elektromotora (ot/min.) | 140/- |
Krútiaci moment elektromotora (ot/min.) | 320/- |
Systémový výkon (ot/min.) | 590/- |
Systémový krútiaci moment (ot/min.) | 1 430/- |
Prevodovka | 9A + 2A |
0 – 100 km/h (s) | 3,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 290 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,4 |
Elektrický dojazd (km) | 33 |
Kapacita batérie (kWh) | 13,1 |
Výkon nabíjania AC (kW) | 3,7 |