
Mercedes-Benz triedy E je doslova legendou so 75-ročnou tradíciou. A každá z jeho generácií nastavovala latku v oblasti bezpečnosti či technológií. Platiť to má aj o tej šiestej. Jej príchod je v podstate zázrakom, pretože mnohé prémiové značky už ohlásili úplnú elektrifikáciu, napríklad Audi, Jaguar alebo Cadillac. Mercedes-Benz sa ale svojej ikony nevzdá. Na trh posiela ešte jednu, úplne novú generáciu a pod jej kapotou vynovené spaľovacie motory, pripravené aj na nástup emisnej normy Euro 7. Chýbať nebude nafta ani 6-valce. Najprv sa predstavuje sedan s klasickými proporciami – krátkym predným a dlhým zadným previsom.
Na dĺžku má generácia s kódovým označením W214 presne 4 949, na šírku 1 880 a na výšku 1 468 mm. Takže ide len o korekcie. Do dĺžky pribudlo 14, na šírku 28 a na výšku osem milimetrov. Rázvor náprav s hodnotou 1 468 mm sa natiahol o 22 mm. Dizajn je dokonalým príkladom evolúcie. Známe tvary súčasného rukopisu sú vybrúsené priam do dokonalosti. Na výber budú naďalej dve predné masky – buď klasická, alebo progresívna, inšpirovaná elektromobilmi rodiny EQ. Svetlá s novou grafikou použijú už v základe vysokovýkonné LED diódy. Za príplatok budú k dispozícii reflektory Digital Light s miliónmi pixelov.

Zboku zaujmú harmonické línie a príplatkové výsuvné kľučky – opäť odkaz na elektrickú produkciu zo Stuttgartu. Zadné svetlá dostali motív hviezd. Kolesá môžu mať priemer 17 až 21 palcov. Mierne zväčšenie rozmerov sa premietlo aj do kabíny. Vodič má o päť milimetrov viac priestoru nad hlavou a pasažieri vzadu ťažia najmä z dlhšieho rázvoru. Priestor pre kolená sa zväčšil o 10 a maximálny priestor pre nohy o 17 milimetrov. Nárast šírky v oblasti lakťov v zadnej časti je ešte väčší – 1 519 milimetrov, čo je o 25 viac a takmer toľko, ako má vlajková loď triedy S. Pod zadným vekom nájdu majitelia slušných 540 litrov pre batožiny.

Interiér charakterizuje rozsiahla digitalizácia. Éčko dostane aj akýsi Hyperscreen, hoci nie taký obrovský ako v prípade modelov S a EQS. Aj preto mu v Stuttgarte hovoria MBUX Supercreen. Skombinuje samostatný displej prístrojového panela s dvoma ďalšími obrazovkami. V tejto príplatkovej verzii bude spoločným sklom prekrytá len centrálna obrazovka a obrazovka pred spolujazdcom. Mimochodom, obrazovka spolujazdca sa vždy stlmí, ak by sa na ňu vodič pozeral počas jazdy. Pod kontrolou ho má kamera. Na rozdiel od EQE a EQS nebude mať palubná doska turbínové prieduchy klimatizácie. Tie nahradia štrbiny lemujúce celú hornú časť „palubovky“.

Napriek redukcii hardvéru nezabudol Mercedes-Benz aspoň na fyzické tlačidlá základných funkcií, ktoré sú integrované v lište, hneď po centrálnou dotykovou obrazovkou. Práca s infotainmentom MBUX by mala byť jednoduchšia aj vďaka novému dizajnu ikon, ktoré pripomínajú tie zo smartfónu. Vďaka umelej inteligencii bude nová trieda E ešte viac učenlivá a bude ponúkať obsah v kontexte vašich zvyklostí. Postará sa o to funkcia „routines“, teda rutina. Hlasové ovládanie už nebude nutné aktivovať povelom: „Hey, Mercedes.“. Just Talk pochopí povely automaticky a zvládne aj zložité príkazy, napríklad: „Zapni vyhrievanie sedadiel a nastav osvetlenie na oranžovú farbu, ak je teplota nižšia ako 12 stupňov Celzia.“
Komfort zabezpečia masážne sedadlá či audio Burmester s 18 reproduktormi. Hudbu bude možné vďaka rezonančným meničom aj cítiť a dokonca vidieť, pretože na ňu reaguje ambientné podsvietenie Active Ambient Lightning s funkciou Sound Visualisation. Napríklad rýchle sekvencie úderov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemné svetelné toky. S balíkom MBUX Entertainment Plus sprístupní infotainment rôzne aplikácie ako TikTok alebo Angry Birds, samozrejme, za pravidelné poplatky.

Aj tu vidieť, ako sa Mercedes-Benz veľmi snaží pritiahnuť mladšiu klientelu vychytávkami mileniálov. Súčasťou interiéru bude až päť kamier vrátane selfie, takže videá a fotografie možno šíriť v reálnom čase na sociálnych sieťach rovnako dobre ako absolvovať videokonferenciu. Zvlášť ak bude trieda E vybavená 5 G konektivitou a výkonnejšími procesormi. Programy Energizing Comfort a Energizing Coach dokážu potlačiť únavu či nevoľnosť počas jazdy. Éčko tiež ponúkne možnosť nastavenia siedmich profilov, ktoré zahŕňajú zmenu až osemsto parametrov. Jednoducho, nová trieda E už nemá ďaleko k triede S. Aj pod kapotou sa odohrajú veľké zmeny.

V úvode sa trieda E predstaví v šiestich 4-valcových motorizáciách. Dobrou správou je, že rodina motorov FAME bude obsahovať aj naftové agregáty a tiež 6-valce. Všetky budú elektrifikované. Mild-hybridy dostanú 48 V štartér-generátor (ISG) s výkonom 17 kW (+ 2 kW) a plug-in hybridy silný elektromotor s výkonom 95 kW. Batéria s kapacitou až 25 kWh má umožniť bezproblémový dojazd 100 km, ale aj vyšší. Takže spotreba na prvých 100 km môže byť 0 litrov! Základom budú 4-valcové verzie E200 (150 kW) a dieselová E220d/E220d 4Matic (145 kW). Plug-in hybridy sa predstavia vo verziách E300e/E300e 4Matic (230 kW) a E400e 4Matic (280 kW).

Palubná nabíjačka bude mať výkon až 11 kW a pri nabíjaní jednosmerným prúdom bude trieda E podporovať výkon 55 kW. Neskôr pribudne aj naftový plug-in hybrid aj dieselový 6-valec. Všetky motory budú spolupracovať s 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic, ktorá má nižšiu hmotnosť, nižší prietok čerpadla oleja a viacjadrový procesor riadiacej jednotky. S emisiami si nové motory poradia vďaka SCR katalyzátoru a ďalším katalyzátorom umiestneným priamo pri motore. Optimalizovaný bol aj pohon oboch náprav 4Matic, o ktorom Mercedes-Benz tvrdí, že umožní vyšší prenos krútiaceho momentu k predným kolesám. Navyše majú byť jeho komponenty ľahšie.

Základný podvozok využije oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Plug-in hybridy budú mať o 15 mm nižšiu svetlú výšku. Za príplatok si trieda E polepší pneumatickým odpružením Airmatic a riadenou zadnou nápravou, ktorá vychyľuje kolesá v uhle 4,5 stupňa. Aj to stačí na zmenšenie priemeru otáčania z 11,6 metra na 10,8 metra. Parkovacie manévre by tak mali byť hračkou. Počítať môžeme s rozsiahlym balíkom asistenčných systémov. Vrcholom je paket Driving Assistance Plus, ktorý aktívne pomáha pri jazde v jazdnom prúde. Novinkou je aj detekcia únavy vodiča pomocou kamery či varovanie vibráciou volantu v situácii, ak asistent udržiavania v jazdnom prúde stratí vodiace čiary. Výrobu novinky zabezpečí závod v nemeckom Sindelfingene. Prvé kusy sa majú dostať k zákazníkom už na jeseň.