Mercedes-Benz triedy E je doslova legendou so 75-ročnou tradíciou. A každá z jeho generácií nastavovala latku v oblasti bezpečnosti či technológií. Platiť to má aj o tej šiestej. Jej príchod je v podstate zázrakom, pretože mnohé prémiové značky už ohlásili úplnú elektrifikáciu, napríklad Audi, Jaguar alebo Cadillac. Mercedes-Benz sa ale svojej ikony nevzdá. Na trh posiela ešte jednu, úplne novú generáciu a pod jej kapotou vynovené spaľovacie motory, pripravené aj na nástup emisnej normy Euro 7. Chýbať nebude nafta ani 6-valce. Najprv sa predstavuje sedan s klasickými proporciami – krátkym predným a dlhým zadným previsom.
Na dĺžku má generácia s kódovým označením W214 presne 4 949, na šírku 1 880 a na výšku 1 468 mm. Takže ide len o korekcie. Do dĺžky pribudlo 14, na šírku 28 a na výšku osem milimetrov. Rázvor náprav s hodnotou 1 468 mm sa natiahol o 22 mm. Dizajn je dokonalým príkladom evolúcie. Známe tvary súčasného rukopisu sú vybrúsené priam do dokonalosti. Na výber budú naďalej dve predné masky – buď klasická, alebo progresívna, inšpirovaná elektromobilmi rodiny EQ. Svetlá s novou grafikou použijú už v základe vysokovýkonné LED diódy. Za príplatok budú k dispozícii reflektory Digital Light s miliónmi pixelov.
Zboku zaujmú harmonické línie a príplatkové výsuvné kľučky – opäť odkaz na elektrickú produkciu zo Stuttgartu. Zadné svetlá dostali motív hviezd. Kolesá môžu mať priemer 17 až 21 palcov. Mierne zväčšenie rozmerov sa premietlo aj do kabíny. Vodič má o päť milimetrov viac priestoru nad hlavou a pasažieri vzadu ťažia najmä z dlhšieho rázvoru. Priestor pre kolená sa zväčšil o 10 a maximálny priestor pre nohy o 17 milimetrov. Nárast šírky v oblasti lakťov v zadnej časti je ešte väčší – 1 519 milimetrov, čo je o 25 viac a takmer toľko, ako má vlajková loď triedy S. Pod zadným vekom nájdu majitelia slušných 540 litrov pre batožiny.
Čítajte viac Mercedes-Maybach EQS SUV: Opulentné SUV šokuje dynamikouInteriér charakterizuje rozsiahla digitalizácia. Éčko dostane aj akýsi Hyperscreen, hoci nie taký obrovský ako v prípade modelov S a EQS. Aj preto mu v Stuttgarte hovoria MBUX Supercreen. Skombinuje samostatný displej prístrojového panela s dvoma ďalšími obrazovkami. V tejto príplatkovej verzii bude spoločným sklom prekrytá len centrálna obrazovka a obrazovka pred spolujazdcom. Mimochodom, obrazovka spolujazdca sa vždy stlmí, ak by sa na ňu vodič pozeral počas jazdy. Pod kontrolou ho má kamera. Na rozdiel od EQE a EQS nebude mať palubná doska turbínové prieduchy klimatizácie. Tie nahradia štrbiny lemujúce celú hornú časť „palubovky“.
Napriek redukcii hardvéru nezabudol Mercedes-Benz aspoň na fyzické tlačidlá základných funkcií, ktoré sú integrované v lište, hneď po centrálnou dotykovou obrazovkou. Práca s infotainmentom MBUX by mala byť jednoduchšia aj vďaka novému dizajnu ikon, ktoré pripomínajú tie zo smartfónu. Vďaka umelej inteligencii bude nová trieda E ešte viac učenlivá a bude ponúkať obsah v kontexte vašich zvyklostí. Postará sa o to funkcia „routines“, teda rutina. Hlasové ovládanie už nebude nutné aktivovať povelom: „Hey, Mercedes.“. Just Talk pochopí povely automaticky a zvládne aj zložité príkazy, napríklad: „Zapni vyhrievanie sedadiel a nastav osvetlenie na oranžovú farbu, ak je teplota nižšia ako 12 stupňov Celzia.“
Komfort zabezpečia masážne sedadlá či audio Burmester s 18 reproduktormi. Hudbu bude možné vďaka rezonančným meničom aj cítiť a dokonca vidieť, pretože na ňu reaguje ambientné podsvietenie Active Ambient Lightning s funkciou Sound Visualisation. Napríklad rýchle sekvencie úderov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemné svetelné toky. S balíkom MBUX Entertainment Plus sprístupní infotainment rôzne aplikácie ako TikTok alebo Angry Birds, samozrejme, za pravidelné poplatky.
Aj tu vidieť, ako sa Mercedes-Benz veľmi snaží pritiahnuť mladšiu klientelu vychytávkami mileniálov. Súčasťou interiéru bude až päť kamier vrátane selfie, takže videá a fotografie možno šíriť v reálnom čase na sociálnych sieťach rovnako dobre ako absolvovať videokonferenciu. Zvlášť ak bude trieda E vybavená 5 G konektivitou a výkonnejšími procesormi. Programy Energizing Comfort a Energizing Coach dokážu potlačiť únavu či nevoľnosť počas jazdy. Éčko tiež ponúkne možnosť nastavenia siedmich profilov, ktoré zahŕňajú zmenu až osemsto parametrov. Jednoducho, nová trieda E už nemá ďaleko k triede S. Aj pod kapotou sa odohrajú veľké zmeny.
Čítajte viac Mercedes-Benz GLS: Vlajkové SUV je zdatnejšie v teréneV úvode sa trieda E predstaví v šiestich 4-valcových motorizáciách. Dobrou správou je, že rodina motorov FAME bude obsahovať aj naftové agregáty a tiež 6-valce. Všetky budú elektrifikované. Mild-hybridy dostanú 48 V štartér-generátor (ISG) s výkonom 17 kW (+ 2 kW) a plug-in hybridy silný elektromotor s výkonom 95 kW. Batéria s kapacitou až 25 kWh má umožniť bezproblémový dojazd 100 km, ale aj vyšší. Takže spotreba na prvých 100 km môže byť 0 litrov! Základom budú 4-valcové verzie E200 (150 kW) a dieselová E220d/E220d 4Matic (145 kW). Plug-in hybridy sa predstavia vo verziách E300e/E300e 4Matic (230 kW) a E400e 4Matic (280 kW).
Palubná nabíjačka bude mať výkon až 11 kW a pri nabíjaní jednosmerným prúdom bude trieda E podporovať výkon 55 kW. Neskôr pribudne aj naftový plug-in hybrid aj dieselový 6-valec. Všetky motory budú spolupracovať s 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic, ktorá má nižšiu hmotnosť, nižší prietok čerpadla oleja a viacjadrový procesor riadiacej jednotky. S emisiami si nové motory poradia vďaka SCR katalyzátoru a ďalším katalyzátorom umiestneným priamo pri motore. Optimalizovaný bol aj pohon oboch náprav 4Matic, o ktorom Mercedes-Benz tvrdí, že umožní vyšší prenos krútiaceho momentu k predným kolesám. Navyše majú byť jeho komponenty ľahšie.
Čítajte viac Mercedes-Benz EQG: Elektrické géčko už testujú. Dostane revolučné batérieZákladný podvozok využije oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Plug-in hybridy budú mať o 15 mm nižšiu svetlú výšku. Za príplatok si trieda E polepší pneumatickým odpružením Airmatic a riadenou zadnou nápravou, ktorá vychyľuje kolesá v uhle 4,5 stupňa. Aj to stačí na zmenšenie priemeru otáčania z 11,6 metra na 10,8 metra. Parkovacie manévre by tak mali byť hračkou. Počítať môžeme s rozsiahlym balíkom asistenčných systémov. Vrcholom je paket Driving Assistance Plus, ktorý aktívne pomáha pri jazde v jazdnom prúde. Novinkou je aj detekcia únavy vodiča pomocou kamery či varovanie vibráciou volantu v situácii, ak asistent udržiavania v jazdnom prúde stratí vodiace čiary. Výrobu novinky zabezpečí závod v nemeckom Sindelfingene. Prvé kusy sa majú dostať k zákazníkom už na jeseň.