Range Rover Sport SV: Toto je nová britská brutalita. Má mníchovské srdce

Nová ostrá verzia Range Roveru Sport dostala motor 4,4 V8 od BMW, má najväčšie karbónové disky na svete, revolučný podvozok bez stabilizátorov a k tomu dynamiku superšportu. Nič rýchlejšie ešte v Gaydone nevyrobili.

01.06.2023 10:00
debata (3)
Nový Range Rover Sport SV má decentný tuning... Foto: Land Rover
Land Rover Range Rover Sport SV - 2023 Nový Range Rover Sport SV má decentný tuning zlepšujúci aerodynamiku a zabezpečujúci prívod chladiaceho vzduchu k brzdám.

Už pôvodný Range Rover Sport s kompresorovým motorom 5,0 V8 bol poriadnym „žihadlom“. Nástupca ho však prekonáva vo všetkých smeroch. Ide o najrýchlejší Range Rover Sport všetkých čias a vlastne aj o najrýchlejší Range Rover. Hlavná zmena sa udiala pod kapotou, pretože tentoraz pod ňou pulzuje mníchovské srdce – dvakrát preplňovaný osemvalec 4,4 TwinPower Turbo od BMW. Dáva 473 kW a krútiaci moment 750 Nm, čo je o 44 kW a 50 Nm viac ako v minulosti. Takže šprint na stovku zvláda toto aristokratické SUV za 3,6 sekundy, na úrovni nefalšovaných supešportov. Svoju brutalitu netají ani navonok, hoci tuning je britsky decentný. Zmeny sa sústredili najmä na zlepšenie aerodynamiky. Vpredu pribudli zväčšené sacie otvory či čierny splitter. Podvozok má ešte hladší povrch, aby uľahčil prúdenie vzduchu pod vozidlom.

Extrémne 23-palcové karbónové disky s... Foto: Land Rover
Land Rover Range Rover Sport SV - 2023 Extrémne 23-palcové karbónové disky s päťlúčovým dizajnom sú vôbec najväčšie, aké kedy boli použité na sériovom vozidle.
Land Rover Range Rover Velar - 2023 Čítajte viac Jaguar Land Rover mení názov. Vytvorí až štyri samostatné značky

O redukciu hmotnosti sa stará karbónová kapota, 23-palcové karbónové kolesá, najväčšie, aké kedy boli použité na sériovom aute a karbón-keramické brzdy Brembo. Takto sa podarilo ušetriť na váhe 76 kg. Aby bolo vôbec možné udržať toto brutálne SUV na ceste, Range Rover Sport SV sa môže ako prvý v histórii pochváliť revolučným pneumatickým podvozkom 6D Dynamics, ktorý kombinuje vzduchové odpruženie s meniteľnou svetlou výškou a prepojené hydraulické tlmiče. Vďaka tomu si SV vystačí bez klasických stabilizátorov. Poloaktívny systém sa stará o redukciu pozdĺžnych aj priečnych náklonov karosérie, teda nielen pri prejazdoch zákrut, ale aj pri prudkej akcelerácii a pri brzdení. Svetlá výška bola v porovnaní s bežnými verziami zredukovaná o 10 mm, ale celkovo môže SV klesnúť k asfaltu až o 25 mm.

Interiér používa karbónové športové sedadlá s... Foto: Land Rover
Land Rover Range Rover Sport SV - 2023 Interiér používa karbónové športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv.
Land Rover Defender 130 Čítajte viac Land Rover Defender 130: Najväčší z rodiny odvezie ôsmich, ale osemvalec nemá

Nechýba nový pomocný rám, najkratší prevod riadenia, riadenie všetkých kolies, ako aj vektorovanie krútiaceho momentu medzi kolesami. Prvýkrát použil Land Rover pri Range Roveri Sport zmiešaný profil pneumatík so šírkou 285 na predných a 305 mm na zadných kolesách. Mimochodom, ide o plášte Michelin Pilot Sport All Season 4. Aj vďaka nim zvláda SV bočné preťaženie až 1,1 G, čo je 20 % viac v porovnaní s predchádzajúcim SVR na letných pneumatikách. O skrotenie tejto šelmy sa stará brzdová sústava Brembo Octyma s osempiestikovými strmeňmi s piestikmi usporiadanými v tvare kríža pre čo najvyššiu účinnosť. Zohľadňoval sa dokonca dizajn, aby strmene ladili s redukovaným štýlom Range Roveru a dokonca jeho farbou. Karbónová verzia bŕzd ušetrí 34 kg neodpružených hmôt a päťlúčové karbónové disky ďalších 35,6 kg.

Srdcom Range Roveru Sport SV je 4,4-litrový... Foto: Land Rover
Land Rover Range Rover Sport SV - 2023 Srdcom Range Roveru Sport SV je 4,4-litrový osemvalec TwinPower Turbo s výkonom extrémnych 473 kW. Vďaka tomu šprintuje na stovku pod štyri sekundy.
limp-mode Čítajte viac Jaguar Land Rover čelí ‘brutálnej‘ žalobe. Ide o tri miliardy libier

Svoj potenciál ukáže Sport SV najlepšie v novom jazdnom režime SV, ktorý optimalizuje riadenie, radenie osemstupňovej prevodovky, reakcie na stlačenie plynu, ale aj zvuk výfuku s aktívnymi klapkami či tuhosť odpruženia, vrátane zníženia svetlosti o ďalších 15 mm. Navyše je možné v režime SV aktivovať špeciálny mód trakčných systémov TracDSC, ktorý je orientovaný vyslovene na okruhy. Emócie za volantom zvyšuje kabína s karbónovými sedadlami Performance Seats s integrovanými opierkami hláv a osvetlenými logami SV. Špecifické je aj textilné čalúnenie či priesvitné a osvetlené pádla radenia na volante. Tam sa to však stále nekončí, pretože SV vám za príplatok ponúkne sedadlá Body and Soul Seat (BASS), ktoré umožňujú cítiť zvuk! Aktuátory v sedadlách vytvárajú vibrácie na základe analýzy hudby. Mimochodom, audio od spoločnosti SUBPAC má 29 reproduktorov a výkon 1 430 W.

Spolu s ostrou verziou SV prichádza aj celý modernizovaný rad Range Roveru Sport. Ceny vo Veľkej Británii začínajú na 96 820 eurách.

Land Rover Range Rover Sport SV - 2023
Land Rover Range Rover Sport SV - 2023
+14Land Rover Range Rover Sport SV - 2023

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Land Rover #Range Rover #Range Rover Sport
Články podľa značiek