V marci predstavil Volkswagen koncept elektrického hatchbacku ID.2all. Ako vieme, v sériovej podobe s označením ID.2 dorazí v roku 2025 a bude vstupnou bránou do svetla elektrických Volkswagenov. V základnej verzii má stáť menej ako 25 000 eur. Po mnohých nejasnostiach, ktoré s „lacným“ elektromobilom s logom VW panovali, najmä po tom, čo automobilka ukázala dizajnovo nie príliš vydarenú štúdiu ID. Life, sa veci vykryštalizovali. ID.2all, ktorý sa rodil už pod taktovkou nového šéfdizajnéra Andreasa Mindta, si nakoniec požičal overené krivky prvej generácie Golfu. Preto možno neprekvapí, že na IAA v Mníchove sa koncept ID.2all ukazuje aj v podobe ostrého ID.GTI. Napokon, práve Golf GTI vytvoril v roku 1975 novú triedu hothatchov, tak prečo nepokračovať s jeho takmer 50-ročnou tradíciou aj v elektrickej ére.
Ako sa vyrába v Bratislave už 20 rokov VW Tuareg.
Čítajte viac VW Passat: Z deviatej generácie je už len kombi. Dizajnom to akosi vzdávaO výrobe ID.2 GTI je už dokonca rozhodnuté. So súčasným Golfom GTI s preplňovaným 4-valcom 2,0 TSI toho má mať spoločného viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Spaľovací motor tu už síce nenájdeme, aj preto písmeno “I“ v kultovej skratke už neznamená Injection (vstrekovanie), ale inteligenciu, no napríklad ID.GTI preberá predný náhon a dokonca samosvorný diferenciál, ktorý sa spolu s vyspelou trakčnou kontrolou postará o perfektný prenos výkonu na asfalt. A aby toho nebolo málo, novinka dostane doteraz najväčší rozsah nastavenia jazdných profilov. Pomocou ovládača GTI Experience Control na stredovej konzole bude možné meniť nielen reakciu na akceleračný pedál, tuhosť riadenia či podvozka, ale dokonca aj simulovať radenie rýchlostných stupňov sprevádzané zvukovou kulisou. Nie hocakou.
Na výber budú zvuky historických Golfov GTI I. z roku 1976, GTI II. 16V z roku 1986 a legendárneho GTI IV. v edícii „25 Years of GTI“ z roku 2001. Ilúzia by mala byť dokonalá. Veď aj dizajn čerpá z minulosti. "Podľa môjho názoru je výkonný ID.2all dokonalým základom pre elektrické GTI. GTI som mal na mysli už vtedy, keď som sa prvýkrát dotkol perom papiera. Teraz sa stáva realitou a umožňuje nám premietnuť ideu GTI, športového auta na každý deň, do nového veku,“ komentoval štúdiu šéfdizajnér Mindt. Vpredu má ID.GTI nápadnú červenú linku aj nápis GTI. Logo VW je podsvietené bielou farbou. Nárazník obsahuje sací otvor s plástovým výpletom aj neodmysliteľný splitter. Svetlá sú vybavené matrixovou technológiou.
Z profilu zaujmú masívne prahy aj 20-palcové disky s ôsmimi otvormi, ktoré majú evokovať ráfiky Golfu GTI Pirelli prvej generácie. Nechýba ani strešný spojler so štrbinou, tentoraz lakovaný čiernou farbou, masívny dvojdielny difúzor a svetlá prepojené červenou diódovou lištou. V kabíne sa zrkadlí minulosť károvaným čalúnením sedadiel, trojramenným volantom a dokonca golfovou loptičkou, ktorú síce nenájdeme v úlohe hlavice radiacej páky, ale zato vo funkcii ovládača jazdných režimov. Tam však retrospektíva stále nekončí, pretože virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,9 palca dokáže v móde Vintage zobraziť originálnu „prístrojovku“ Golfu GTI prvej generácie. Športovému charakteru je prispôsobená grafika infotainmentu s uhlopriečkou 12,9 palca. V základe má žlté pozadie, ale v režime GTI začne vládnuť prístrojom červená farba Turbo Red.
K tomu pridáva ID.GTI head-up displej s rozšírenou realitou, dokonca aj pre spolujazdca. Ak sa vodič vydá napríklad na legendárny okruh Nürburgring v režime GTI, head-up displej dokáže zobraziť profil trate a polohu vozidla úplne vľavo na čelnom skle. Pri ostrej jazde môže vodič navyše vidieť svoju aktuálnu pozíciu v poli a svoj pokrok („GTI Achievements“). Predný spolujazdec okrem iného vidí aktuálne časy kôl, ktoré už prešli. Bohužiaľ, o technike nepadlo ani slovo. Vychádzať môžeme len z informácií, ktoré boli zverejnené pre ID.2all. Ten mal zrýchľovať z 0 na 100 km/h za menej ako sedem sekúnd a mať dojazd na jedno nabitie 450 km. Minimálne v šprinte na stovku bude ID.GTI nepochybne lepšie. Mohlo by sa dostať aj pod päť sekúnd. Na presné údaje si ale budeme musieť počkať minimálne dva roky.
Všetky verzie nového malého elektromobilu vrátane GTI bude Volkswagen vyrábať v Španielsku. Sériové ID.2 bude mať až troch súrodencov – malé SUV s logom VW, športový hatchback Cupra a malé SUV Škody, pravdepodobne Elroq. Úspory z rozsahu výroby umožnia VW znížiť náklady na autá, zatiaľ čo verzie ako SUV a GTI umožnia koncernu zvýšiť ziskovú maržu.