Tesla 3 prišla na svet pred šiestimi rokmi. A bol to ťažký „pôrod“. Americká automobilka takmer zbankrotovala. Nad spustením liniek musel striehnuť priamo Elon Musk a prvých šesť mesiacov, keď sa linky rozbiehali, označil za „výrobné peklo“. Tesla to však zvládla, aj keď prvé autá dokončovala takpovediac u dílerov. Dnes je Tesla 3 kľúčovým modelom automobilky. Doslova zmenila pohľad na elektromobil. V porovnaní s prémiovými Teslami S a X totiž zamierila cenou nadol, čo znamenalo, že do košiara amerického producenta elektromobilov zamierili menej solventní zákazníci. Bilancia je ohromujúca. Tesla 3 dnes schádza z liniek v USA aj v Číne a za šesť rokov z nej Musk predal viac ako dva milióny exemplárov. Bavíme sa teda o najúspešnejšom elektromobile všetkých čias.
Po takej dlhej dobe by každá klasická automobilka prišla s novou generáciou, Tesla nie. Stačiť musí modernizácia, podobne ako pri modeloch S a X. A v podstate to má logiku. Už v čase príchodu bola pred konkurenciou trojka o generáciu vpred – technikou, aerodynamikou, bezpečnosťou a najmä softvérom. Vďaka hĺbkovej revízii si má náskok udržiavať aj naďalej. Modernizácia totiž zasiahla exteriér, interiér aj techniku. Nových je vraj až 50 % dielov. Zmeny v dizajne viedli nielen k zlepšeniu vzhľadu, ale aj aerodynamiky. Koeficient odporu vzduchu Cd klesol na Cd 0,219. Trojka prišla o svoj plochý „nos“, takže nárazník je oblejší. Nad ním sa vynímajú úplne nové, užšie svetlá. Z profilu zaujmú prepracované disky kolies – 18-palcové Photon a 19-palcové Nova. Ich tvar znižuje turbulencie vzduchu o päť percent. Nové sú aj zadné svetlá s výraznejšiu grafikou a vyšším jasom. Tentoraz sú úplne integrované do výklopného veka.
Vzhľadové zmeny uzatvára rozšírená paleta farieb o červený odtieň Ultra Red a šedý Stealth Grey. Úpravy viedli aj k miernej zmene formátu. Tesla 3 má teraz na dĺžku 4 720 a výšku 1 441 mm, je teda o 25 mm dlhšia a o dva nižšia. To, čo nevidieť, je spevnená konštrukcia dverí, aby s predstihom vyhoveli najprísnejším bezpečnostným normám. Tesla zároveň sľubuje solídnejší zvuk ich zatvárania, čo má podporiť pocit kvality. V kabíne má byť tichšie prostredie, keďže trojka dostala laminované akustické okná a nové tesnenia. Tesla tiež popracovala na kvalite materiálov, používa pravý hliník či pravé drevo. Z interiéru má vyžarovať prémiový pocit, hoci v skutočnosti je ešte minimalistickejší ako doteraz. Zo stĺpiku riadenia Tesla úplne odstránila páčky. Smerové svetlá sa teraz ovládajú priamo z volantu. To ale nie je všetko.
Ešte kontroverznejšie je, že zmizol aj volič „prevodovky“. Tieto funkcie sa presťahovali do 15,4-palcovej centrálnej obrazovky, ktorá, mimochodom, narástla o 0,4 palca. Druhý 8-palcový displej použila Tesla vzadu pre potreby zadných pasažierov, ktorí vďaka nemu ovládajú klimatizáciu či infotainment. Predné ventilované a vyhrievané sedadlá v celom vozidle sú integrované priamo do klimatizácie. Tri USB porty majú príkon až 65 W. Okrem toho vytvorila Tesla miesto na dve indukčné nabíjačky. Z luxusných prvkov spomeňme prémiové audio so 17 reproduktormi a dvoma subwoofermi, ktoré vyvinula Tesla vo vlastnej réžii. Poteší tiež zväčšený batožinový priestor, ktorý narástol približne o 33 litrov na finálnych 594.
O technike sa Tesla príliš nezmieňuje. Základný model so zadným náhonom zrýchľuje na 100 km/h za 6,1 sekundy a jeho dojazd je 513 km. To je o 22 km viac ako pred modernizáciou. Dvojmotorová verzia Long Range s väčším akumulátorom teraz zvládne až 629 km na jedno nabitie (+ 27) a na stovku šprintuje za 4,4 sekundy. Na menších 18-palcových diskoch bude dojazd ešte o čosi väčší – odhaduje sa na 554, respektíve 678 km. Verzia Performance zatiaľ chýba, ale pravdepodobne sa objaví o čosi neskôr. Zaujímavé je, že Tesla v oboch prípadoch znížila maximálnu rýchlosť z 233 na 201 km/h. Kým Tesla 3 podporuje nabíjací výkon 170 kW, Long Range zvládne 250 kW. Poznáme aj ceny bez DPH. Základ si kúpite za 36 490 eur. Za verziu s dlhším dojazdom zaplatíte minimálne 43 490 eur. Cena teda stúpla o 2 000 eur. Ale nezabúdajme, že Tesla len prednedávnom zlacňovala.
Čítajte viac Nehorázne. Tesla vytvorila tajný tím na potláčanie sťažností zákazníkov