Po novej generácii 3-dverového Mini Coopera predstavuje BMW Group aj jeho veľkého súrodenca. A keďže Mini sa pomaly mení na elektromobilku, prejde aj Countryman na batériový pohon. Hoci v názve figuruje stále slovíčko Mini, nebude to žiaden drobček. Napokon, už súčasná generácia Countrymanu bola poriadne robustným SUV, no tá nová ide ešte ďalej. Na dĺžku pribudlo 130 a na výšku 60 mm. Takže tu máme najväčšie Mini všetkých čias s dĺžkou 4 429 a výškou až 1 613 mm. Masívny vzhľad podporuje aj dizajn. Pontón karosérie je vyšší a, naopak, typický pás okien pod plávajúcou kontrastnou strechou užší. Kolesá môžu mať priemer až 20 palcov. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, novinka je výrazne aerodynamickejšia. Koeficient odporu vzduchu klesol z Cd 0,31 na 0,26, čo je pre dojazd kľúčové.
Osemuholníkovú kolmú masku lemujú hranaté svetlá, tentoraz bez chrómovej obruče. Túto funkciu totiž na seba prebrali denné DRL svetlá. Reflektory ponúkajú až tri rôzne grafiky a uvítacie animácie. Novým charakteristickým prvkom z profilu je zadný stĺpik s akousi vložkou vo farbe strechy. A prekvapia aj zadné vertikálne situované svetlá. Vďaka matrix technológii sú tiež pripravené zobrazovať rôzne grafiky. Pocit „motokáry“ majú naďalej vyvolávať do rohov posunuté kolesá a dlhý rázvor náprav. Mini pripravilo tri dizajnové verzie Contrymanu od základnej Essential cez expresívnejšiu Favored s úplne novou farbou strechy a dekorácií Vibrant Silver až po športový Countryman JCW (John Cooper Works) s červeným lakom karosérie a lesklými čiernymi dekoráciami.
Kabína ponúkne opäť viac priestoru. V prednej časti je dominantou prísne horizontálna palubná doska potiahnutá textíliou, ktorá môže vďaka projekcii náladového osvetlenia meniť vzhľad. V jej centre sa „vznáša“ nový tenučký kruhový OLED displej s priemerom 240 mm, ktorý je odkazom na typický rýchlomer Mini. Tentoraz má ale funkciu infotainmentu. Ďalšie údaje získava vodič z head-up displeja. Novinkou je osobný asistent Intelligent Personal Assistent s pokročilým hlasovým ovládaním, ktorý aktivujete zvolaním Hej, Mini. Našťastie, pod displejom stále nájdeme desať hardvérových tlačidiel pre najčastejšie funkcie vrátane štartovania, radenia, hlasitosti rádia, parkovacej kamery alebo výstražných svetiel.
Škoda len, že z Mini zmizli pôvodné efektné páčkové prepínače. Pôvodný priestor pre volič „prevodovky“ využilo Mini na umiestnenie držiakov nápojov a indukčnú nabíjačku smartfónov. Mix materiálov je špecifický pre verzie Essential, Favored a JCW. Nezabudlo sa ani na variabilitu. Zadný rad sedadiel je posuvný v rozsahu 130 mm. Zároveň je možné meniť sklon operadiel v uhle 12 stupňov a to v šiestich polohách. Podľa konfigurácie sedadiel sa potom mení objem batožinového priestoru od 460 do 1 450 litrov. Atmosféru na palube je možné dotváírať systémom Mini Experience, ktorý upravuje farbu náladového osvetlenia či zvukový podpis. Nechýba ani mód Go-Kart s akustickým „podpisom“ motokáry.
Novinkou v balíku asistenčných systémov Driving Assistant Professional je poloautonómna jazda na diaľnici do rýchlosti 60 km/h či asistovaná zmena jazdného pruhu. Na výber budú dve motorizácie. Základom je Countryman E s predným elektromotorom s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 250 Nm, ktorý zrýchli na stovku za 8,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h. Výkonnejšia „štvorkolka“ Countryman SE All4 má dva elektromotory so systémovým výkonom 230 kW a krútiacim momentom 494 Nm. Potom neprekvapí, že disciplínu zrýchlenia zvládne za 5,6 sekundy. Maximálka je však situovaná len o 10 km/h vyššie.
Čítajte viac Mini Cooper: Už len ako elektromobil. A z ČínyV oboch prípadoch bude zdrojom energie akumulátor s využiteľnou kapacitou 66,4 kWh. Slabšia verzia má na jedno nabitie absolvovať 462 a silnejšia 433 km. Obe budú podporovať nabíjací výkon 130 kW, čo znamená, že na rýchlonabíjacích staniciach by sa mali nabiť z 10 na 80 % za necelých 30 minút. Palubná nabíjačka pre domáce nabíjanie môže mať až 22 kW, ale pravdepodobne za príplatok. Tipujeme, že štandardná bude 11-kilowattová. Mini sľubuje vzrušujúci zážitok z jazdy. Už základný podvozok využíva vysokopredpäté stabilizátory a ostré riadenie. Zákazníci budú mať navyše na výber športový podvozok znížený o 15 mm a tlmičmi so selektívnym tlmením. Mini priznáva, že pre Contryman má pripravené aj benzínové a naftové verzie, ale nie je isté, či budú určené aj pre Európu.