Renault Master: Najväčšia zmena v histórii. Jazdiť bude aj na vodík

Jedno z najpredávanejších úžitkových áut Európy prichádza vo štvrtej generácii. Ide doslova o revolúciu. Po prvýkrát ponúka tri druhy pohonu – naftový, elektrický a vodíkový. K tomu pridáva aerodynamicky optimalizovaný dizajn, ktorý znižuje spotrebu paliva.

28.11.2023 10:00
debata (1)
O novom Masteri hovorí Renault ako o Aerovane,... Foto: Renault
Renault Master - 2023 O novom Masteri hovorí Renault ako o Aerovane, čím zvýrazňuje jeho aerodynamiku. Na ulici bude neprehliadnuteľný aj vďaka horizontálnej maske a veľkým LED reflektorom s grafikou písmena C.

Od roku 1980 predal Renault viac ako tri milióny Masterov. Tretia generácia bola na trhu od roku 2010. Na tú štvrtú tak už bol najvyšší čas, hoci životné cykly „úžitkáčov“ bývajú výrazne dlhšie ako pri osobných autách. Tomu ale zodpovedá aj rozsah zmien. Nový Master tak deklasuje svojho predchodcu po všetkých stránkach – v dizajne, v úžitkových vlastnostiach, bezpečnosti, konektivite a najmä v efektivite, ktorá pomáha znižovaniu prevádzkových nákladov. A to firmy vnímajú. Master je tiež krajší.

Renault Twingo 2026 - skice 2023 Čítajte viac Renault Twingo: Toto má byť odpoveď na lacné čínske elektromobily

Prednej časti dominuje výrazná horizontálna maska a veľké LED reflektory s grafikou v tvare písmena C, akú poznáme z osobných modelov. Master je tiež prvým úžitkovým Renaultom s novým logom. Jeho odolnosť naznačujú masívne nárazníky a plastová ochrana spodných partií karosérie. Myslelo sa aj na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu klesol o 20 %. Podpisuje sa na tom viac sklonené čelné okno, kratšia kapota či aerodynamicky optimalizované zrkadlá. Pri verziách so spaľovacím motorom tak Renalut sľubuje zníženie emisií o 39 g CO2 na kilometer a pri elektrickej zníženie spotreby až o 20 %. Sedem základných lakov karosérie dopĺňa 300 špecifických odtieňov.

Na výber bude z viac ako 40 siluet a... Foto: Renault
Renault Master - 2023 Na výber bude z viac ako 40 siluet a neobmedzených možností prestavieb s užitočným zaťažením až do štyroch ton.

Master bude k dispozícii v 20 karosárskych verziách s úžitkovým objemom od 11 do 22 kubických metrov, s o 40 mm väčším otvorom pri posuvných bočných dverách a o 100 mm dlhšími ložnými plochami – najdlhšími v kategórii. Navyše je tu 20 prestavbových základní, priamo z výrobných závodov, ktoré zvládnu rad úprav – napríklad pridanie sklápacích korieb, zväčšenie priestoru v kabíne, zväčšenie objemu a množstvo iných. Nosnosť sa podľa verzie bude pohybovať od 1,6 (EV) do dvoch ton. Zákazníci si dokonca môžu vybrať základnú verziu L2 s predným náhonom, L3 s pohonom predných aj zadných kolies a L4 s pohonom zadných kolies. Kratší rázvor a prepracovaná predná náprava zaisťujú lepšiu manévrovateľnosť, vrátane vynikajúceho priemeru otáčania kratšieho o 1,5 metra.

Ložná plocha s objemom 11 až 22 kubických... Foto: Renault
Renault Master - 2023 Ložná plocha s objemom 11 až 22 kubických metrov je väčšia ako u predchodcu. Navyše má vo svojej triede najlepšiu šírku a dĺžku.
Renault - elektromotor E7A 2023 Čítajte viac Renault vyvíja revolučný elektromotor. Má byť menší a výkonnejší

Dieslovú alternatívu zastupuje 4-valec Blue dCi s výkonom 77, 96, 110, alebo 125 kW. Všetky by mali ušetriť na 100 km 1,5 litra nafty. Pripravená je 6-stupňová manuálna prevodovka, ale aj úplne nový 9-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Zvlášť pyšný je Renault na dve nové elektrické verzie v závislosti od použitej batérie. Menšia má kapacitu 40 kWh a dojazd 180 km. Väčšia zvládne normovaných 410 km vďaka batérii s kapacitou 87 kWh. V oboch prípadoch poháňa elektromotor predné kolesá. Má výkon 96, respektíve 105 kW. Obe verzie podporujú nabíjací výkon 130 kW, čo znamená, že na 230 km sa nabijú za približne 30 minút. Neskôr sa má objaviť aj vodíková verzia s palivovými článkami, o ktorej však podrobnosti zatiaľ Renault neprezradil.

Interiér pripomína spracovaním, komfortom a... Foto: Renault
Renault Master - 2023 Interiér pripomína spracovaním, komfortom a vybavením osobné autá. Platí to aj o volante či 10-palcovom infotainmente OpenR Link.
Renault Kardian - 2023 Čítajte viac Renault Kardian: ‘Brazílske Sandero‘ ukazuje aj budúcnosť Dacie

Spracovanie a dizajn kabíny má navodiť atmosféru osobných áut. Tento dojem podporuje volant prevzatý priamo z osobných Renaultov. Palubná doska v tvare písmena S je orientovaná na vodiča. Všetky verzie dostanú 10-palcovú obrazovku. Verzie s automatickou prevodovkou majú jej volič umiestnený na stĺpiku riadenia, čím sa uvoľnilo miesto na stredovej konzole. Celkový objem odkladacích priestorov v kabíne vzrástol o 25 % na celkových 135 litrov. Sklopením operadla stredného sedadla vytvorí Master pracovný stolík. Zo sveta osobných áut pochádza aj balík 20 asistenčných systémov vrátane inteligentného tempomatu či systému bočnej stability.

Renault Master - 2023
Renault Master - 2023
+13Renault Master - 2023

Podobne je to s infotainmentom OpenR Link, ktorý Renault vyvinul so spoločnosťou Google na báze operačnýého systému Android Automotive OS 12. Vďaka tomu môže zákazníci využívať širokú paletu aplikácií – napríklad Google Maps, Google Play alebo hlasový asistent Google Assistant. Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Profesionáli ocenia možnosť čítať e-maily, upravovať dokumenty priamo na obrazovke alebo platiť za parkovanie. OpenR Link tiež umožňuje aktualizácie softvéru vzduchom, ale aj vzdialený prístup k vozidlu cez aplikáciu My Renault. Takto sa dá zistiť poloha vozidla, zobraziť údaje palubného počítača alebo sledovať plán údržby. Elektrické verzie dostanú inteligentný plánovač trás s optimálnymi zastávkami na nabíjanie.

Nový Master sa dostane na trh na jar budúceho roka. Tak ako doteraz bude schádzať z výrobných liniek francúzskeho závodu v Batilly. A to vo všetkých verziách a na jedinej montážnej linke, čo výrazne zníži náklady. Z Francúzska pochádzajú aj všetky pohonné jednotky, prevodovky, batérie a tiež 84 % dodávateľov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #dodávka #dodávky #úžitkové autá #Renault Master
Články podľa značiek