Od roku 1980 predal Renault viac ako tri milióny Masterov. Tretia generácia bola na trhu od roku 2010. Na tú štvrtú tak už bol najvyšší čas, hoci životné cykly „úžitkáčov“ bývajú výrazne dlhšie ako pri osobných autách. Tomu ale zodpovedá aj rozsah zmien. Nový Master tak deklasuje svojho predchodcu po všetkých stránkach – v dizajne, v úžitkových vlastnostiach, bezpečnosti, konektivite a najmä v efektivite, ktorá pomáha znižovaniu prevádzkových nákladov. A to firmy vnímajú. Master je tiež krajší.
Čítajte viac Renault Twingo: Toto má byť odpoveď na lacné čínske elektromobilyPrednej časti dominuje výrazná horizontálna maska a veľké LED reflektory s grafikou v tvare písmena C, akú poznáme z osobných modelov. Master je tiež prvým úžitkovým Renaultom s novým logom. Jeho odolnosť naznačujú masívne nárazníky a plastová ochrana spodných partií karosérie. Myslelo sa aj na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu klesol o 20 %. Podpisuje sa na tom viac sklonené čelné okno, kratšia kapota či aerodynamicky optimalizované zrkadlá. Pri verziách so spaľovacím motorom tak Renalut sľubuje zníženie emisií o 39 g CO2 na kilometer a pri elektrickej zníženie spotreby až o 20 %. Sedem základných lakov karosérie dopĺňa 300 špecifických odtieňov.
Master bude k dispozícii v 20 karosárskych verziách s úžitkovým objemom od 11 do 22 kubických metrov, s o 40 mm väčším otvorom pri posuvných bočných dverách a o 100 mm dlhšími ložnými plochami – najdlhšími v kategórii. Navyše je tu 20 prestavbových základní, priamo z výrobných závodov, ktoré zvládnu rad úprav – napríklad pridanie sklápacích korieb, zväčšenie priestoru v kabíne, zväčšenie objemu a množstvo iných. Nosnosť sa podľa verzie bude pohybovať od 1,6 (EV) do dvoch ton. Zákazníci si dokonca môžu vybrať základnú verziu L2 s predným náhonom, L3 s pohonom predných aj zadných kolies a L4 s pohonom zadných kolies. Kratší rázvor a prepracovaná predná náprava zaisťujú lepšiu manévrovateľnosť, vrátane vynikajúceho priemeru otáčania kratšieho o 1,5 metra.
Dieslovú alternatívu zastupuje 4-valec Blue dCi s výkonom 77, 96, 110, alebo 125 kW. Všetky by mali ušetriť na 100 km 1,5 litra nafty. Pripravená je 6-stupňová manuálna prevodovka, ale aj úplne nový 9-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Zvlášť pyšný je Renault na dve nové elektrické verzie v závislosti od použitej batérie. Menšia má kapacitu 40 kWh a dojazd 180 km. Väčšia zvládne normovaných 410 km vďaka batérii s kapacitou 87 kWh. V oboch prípadoch poháňa elektromotor predné kolesá. Má výkon 96, respektíve 105 kW. Obe verzie podporujú nabíjací výkon 130 kW, čo znamená, že na 230 km sa nabijú za približne 30 minút. Neskôr sa má objaviť aj vodíková verzia s palivovými článkami, o ktorej však podrobnosti zatiaľ Renault neprezradil.
Spracovanie a dizajn kabíny má navodiť atmosféru osobných áut. Tento dojem podporuje volant prevzatý priamo z osobných Renaultov. Palubná doska v tvare písmena S je orientovaná na vodiča. Všetky verzie dostanú 10-palcovú obrazovku. Verzie s automatickou prevodovkou majú jej volič umiestnený na stĺpiku riadenia, čím sa uvoľnilo miesto na stredovej konzole. Celkový objem odkladacích priestorov v kabíne vzrástol o 25 % na celkových 135 litrov. Sklopením operadla stredného sedadla vytvorí Master pracovný stolík. Zo sveta osobných áut pochádza aj balík 20 asistenčných systémov vrátane inteligentného tempomatu či systému bočnej stability.
Podobne je to s infotainmentom OpenR Link, ktorý Renault vyvinul so spoločnosťou Google na báze operačnýého systému Android Automotive OS 12. Vďaka tomu môže zákazníci využívať širokú paletu aplikácií – napríklad Google Maps, Google Play alebo hlasový asistent Google Assistant. Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Profesionáli ocenia možnosť čítať e-maily, upravovať dokumenty priamo na obrazovke alebo platiť za parkovanie. OpenR Link tiež umožňuje aktualizácie softvéru vzduchom, ale aj vzdialený prístup k vozidlu cez aplikáciu My Renault. Takto sa dá zistiť poloha vozidla, zobraziť údaje palubného počítača alebo sledovať plán údržby. Elektrické verzie dostanú inteligentný plánovač trás s optimálnymi zastávkami na nabíjanie.
Nový Master sa dostane na trh na jar budúceho roka. Tak ako doteraz bude schádzať z výrobných liniek francúzskeho závodu v Batilly. A to vo všetkých verziách a na jedinej montážnej linke, čo výrazne zníži náklady. Z Francúzska pochádzajú aj všetky pohonné jednotky, prevodovky, batérie a tiež 84 % dodávateľov.