Dacia Duster: Toto je tretia generácia. Krásna, ale už bez dieselu

V šedivosti jesenných automobilových premiér pôsobí nová Dacia Duster ako zjavenie. Má nápaditý dizajn, odolnosť off-roadu, pohon oboch náprav aj priestrannejší interiér. Naftu do nej už ale nenatankujete. Zato LPG stále áno.

29.11.2023 18:00
debata (2)
Nový Duster vychádza z konceptu Bigster.... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2023 Nový Duster vychádza z konceptu Bigster. Preberá z neho hranaté tvary, masívne blatníky aj úzku masku s novým logom, svetlami s grafikou písmena Y.

Duster sa stal od roku 2009 skutočným fenoménom. Lacné SUV z Rumunska doslova očarilo svet. Jeho dve generácie majú na konte viac ako 2,2 milióna kusov. A to hovoríme len o tých s logom Dacie. Duster sa totiž v južnej Amerike a v Rusku predával aj ako Renault Duster a Indii dokonca ako Nissan Terrano. Ešte v roku 2022 bol najpredávanejším SUV v Európe. Takže pôvodne lacná alternatíva pre menej solventné regióny sveta nakoniec zažiarila aj v Nemecku či vo Francúzsku. Teraz prišiel čas na tretiu generáciu. O jej úspechu vôbec nepochybujeme. Dacia odviedla opäť skvelú prácu. A nemala to ľahké, pretože zachovať cenovú výhodu pri rastúcich požiadavkách na bezpečnosť a redukciu emisií bol tvrdý oriešok. Podarilo sa, i keď na ceny spred pár rokov určite zabudnite.

Duster má svetlú výšku až 217 mm, nábehové uhly... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2023 Duster má svetlú výšku až 217 mm, nábehové uhly (31/36 stupňov) ako zo sveta off-roadov, ale aj typický „šnorchel“ na predných blatníkoch.
Dacia Duster - 2023
Dacia Duster - 2023
+27Dacia Duster - 2023

Základom nového Dustera je platforma CMF-B aliancie Renault-Nissan. Dacia ju už používa pri Logane, Sandere a v Joggeri. Renault na nej zas postavil Clio a Captur. Nové základy umožňujú vyššiu úroveň elektrifikácie, vrátane full-hybridu. Duster bude však prvým, ktorý predstaví CMF-B v kombinácii s pohonom oboch náprav. Ako ovplyvní nová architektúra rozmery, ešte nevieme. Dacia zatiaľ zverejnila len celkovú dĺžku 4 340 mm, ktorá je identická s druhou generáciou. Predpokladáme však dlhší rázvor, pretože automobilka sľubuje o 30 mm viac miesta na nohy na zadných sedadlách. Kufor s objemom 472 litrov ostal na pôvodnej úrovni, hoci má väčší vstupný otvor a nižšie situovanú nakladaciu hranu.

Stále Dusuter, ale drsnejší

To, čo sa ale rozhodne menilo, je dizajn. V šedivosti jesenných automobilových premiér, akými boli Škoda Superb či VW Passat, pôsobí Duster doslova ako zjavenie. Ostáva stále Dusterom, no pôsobí off-roadovejšie. Inšpiráciu si berie z konceptu Bigster z roku 2021. Má hranatejšie tvary, svalnaté blatníky a masívnu ochranu podvozka bez lakovania. Čierny plast Starkle, ktorý vyvinula Dacia spolu s chemickou spoločnosťou LyondellBasell, je mimoriadne odolný voči poškodeniu. Poznáme ho z konceptu Manifesto. Obsahuje recyklované biele častice, ktoré vytvárajú škvrnitý efekt. Off-roadový charakter posilňuje typický bočný „šnorchel“, svetlá výška 217 mm, väčšia, ako má množstvo konkurenčných SUV, veľké nábehové uhly (31/36 stupňov) či strešné nosiče Dacia YouClip s nosnosťou 80 kg.

Aj zadné svetlá majú grafiku písmena Y.... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2023 Aj zadné svetlá majú grafiku písmena Y. Materiál ochranných plastov je mimoriadne odolný proti poškodeniu. Dacia ho vyvinula s chemickou spoločnosťou LyondellBasell.
Dacia - 8 miliónov áut od 2004 Čítajte viac Dacia vyrobila od roku 2004 osem miliónov áut. Viete, ktorá je najpredávanejšia?

Popritom ale prináša Duster množstvo nových dizajnových prvkov. Máme tu úzku masku s novým logom či svetlá s grafikou písmena Y. Táto téma sa ale objavuje aj na kolesách a v interiéri. Horizontálna palubná doska je inšpirovaná tvarom podbehov kolies. Nesie prístrojový panel s analógovými ukazovateľmi a 3,5-palcovým multifunkčným displejom. Druhou možnosťou je 10,1-palcový digitálny kokpit, ktorý má v Dusteri premiéru. Druhú 10,1-palcovú obrazovku nájdeme v úlohe infotainmentu. Ten bude k dispozícii vo verziách Media Display s Apple CarPlay a Android Auto, Media Nav Live s navigáciou a aparatúrou Arkamys so šiestimi reproduktormi. Každý Duster bude vybavený držiakom mobilného telefónu. Novinkou je indukčná nabíjačka.

Kabína je úplne nová. Po prvýkrát môže mať... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2023 Kabína je úplne nová. Po prvýkrát môže mať Duster 10,1-palcový digitálny kokpit aj 10,1 palcový infotainment. Bohatšia je aj bezpečnostná výbava.
Dacia Duster - 2023
Dacia Duster - 2023
+16Dacia Duster - 2023

Možná je dokonca vzdialená aktualizácia softvéru a vzdialený prístup k údajom palubného počítača či dátam servisnej údržby. Samostatný panel klimatizácie sa zmenil na úzku lištu so základnými funkciami. Pokročilejšie nastavenia budú prebiehať cez dotykovú obrazovku. Volant má skosenú hornú aj spodnú časť pre dobrý výhľad a ľahké nastupovanie. Duster si polepšil aj v bezpečnosti. Na palube budú asistenčné systémy, o ktorých sa mu doteraz nesnívalo. K dispozícii je udržiavanie v jazdnom prúde, čítačka dopravných značiek, monitorovanie únavy vodiča či automatické prepínanie jazdného režimu. Vyššie úrovne disponujú elektrickou parkovacou brzdou. Nastavenie asistenčných systémov je o to jednoduchšie, že Dacia vytvorila tlačidlo MySafety pre rýchly prístup ku konfigurácii asistentov.

Hybrid a LPG áno, nafta nie

Pod kapotou prebehla doslova revolúcia. Jedinou pôvodnou pohonnou jednotkou je totiž 3-valec 1,0 Eco-G 100 (74 kW) upravený na spaľovanie LPG. Disponuje 50-litrovou plynovou a 50-litrovou benzínovou nádržou, vďaka čomu má dvojpalivový Dusteru dojazd až 1 300 km. Dodávať sa bude výlučne s pohonom predných kolies. Štvorkolka je vyhradená verzii TCe 130. Zabudnite však na pôvodný 4-valec s objemom 1,33 litra. Tentoraz ide o mild-hybridný preplňovaný 3-valec 1,2 Tce pracujúci v Millerovom cykle, spojený so 48 V štartér-generátorom a malou li-ion batériou s kapacitou 0,8 kWh. Celkový výkon sústavy je 96 kW. Ku kolesám prednej alebo oboch náprav ho prenáša 6-stupňová manuálna prevodovka.

Na zadných sedadlách budú mať pasažieri o 30 mm... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2023 Na zadných sedadlách budú mať pasažieri o 30 mm viac miesta na nohy. V kufri však ostalo identických 472 litrov.
Dacia Bigster Concept - 2021 Čítajte viac Dacia chce konkurovať Jeepu a zbierať ‘popadané listy‘

Systém 4×4 je sofistikovanejší ako predtým. Disponuje módmi Auto, Sneh, Blato/Piesok, Off-road a ekonomickým módom Eco. Režim Of-road je blízky pôvodnému módu Lock, ktorý v náročnejších podmienkach rozdeľoval hnací moment v pomere 50 : 50 medzi prednú a zadnú nápravu. Tentoraz je variabilnejší. Novinkou je tiež kontrola zjazdu z prudkých svahov do rýchlosti 30 km/h. Vozidlo udržuje rýchlosť bez potreby ovládať brzdový a plynový pedál. Najviac pyšná je ale Dacia na verziu Hybrid130 (96 kW). Ide o full-hybridný systém z Joggera alebo Renaultu Clio. Skladá sa z atmosférického 4-valca 1,6 SCe (70 kW), pracujúceho v Atkinsonovom cykle, štartér–generátora a elektromotora (36 kW), integrovaného v multimódovej automatickej prevodovke, ktorá má dva prevody pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor.

sandero extreme Čítajte viac Test: Dacia Sandero Stepway. Slušné auto (ešte stále) za veľmi slušné peniaze

Elektrická energia sa ukladá do batérie s kapacitou 1,2 kWh. Dacia tvrdí, že v meste jazdí hybridný Duster až 80 % času s vypnutým motorom, pričom v kombinovanom cykle ušetrí 20 % paliva. Auto sa vždy rozbieha na elektromotor. Mala by to byť teda náhrada za naftový agregát 1,5 dCi, ktorý už v novom Dusteri nenájdete. Bohužiaľ, hybrid bude v ponuke len s pohonom predných kolies. Zároveň pôjde o jedinú verziu s automatom. Cenu novinky ešte nepoznáme. Dacia však tvrdí, že Duster ostáva verný filozofii „value fo Money“ a bude naďalej predstavovať cenovo najlepšiu ponuku vo svojom segmente. Ešte chvíľku si naň ale počkáme. Prvé kusy by sa mali dostať na slovenský trh v polovici budúceho roka. Už na jar by sme ale mali poznať minimálne technické parametre. Od roku 2024 chce Dacia vyrábať 200 000 kusov roč­ne.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster
Články podľa značiek