BMW i5: Novú generáciu môžete ovládať aj očami

Ôsma generácia BMW radu 5 je skutočnou revolúciou. Hoci sa nevzdala nafty ani benzínu, užiť si ju môžete prvýkrát aj ako tichý elektromobil so zrýchlením na stovku za 3,8 sekundy.

21.12.2023 09:00
debata
Hviezdou nového modelového radu 5 je elektrická... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Hviezdou nového modelového radu 5 je elektrická verzia i5 M60 xDrive. Jej ikonické ľadvinky sú zalepené a podsvietené. Cestu osvetľujú nové matrix LED reflektory. S laserovou technológiou BMW končí.

História BMW radu päť siaha až do roku 1972. Úspech tohto sedanu a neskôr kombi strednej triedy bol okamžitý. Z doterajších siedmich generácií putovalo k zákazníkom viac ako desať miliónov kusov. Z päťky sa stal jeden z najpredávanejších a najrešpektova­nejších biznis sedanov histórie. A zmeniť sa to nemá ani v budúcnosti. Mníchov totiž vyrukoval s ôsmou generáciou, ktorá posúva túto ikonu do elektrickej éry. To napriek tomu, že nová päťka nezanevrela na benzín a dokonca ani na naftu. Obrovský technologický posun je zrejmý na prvý pohľad. Po viacerých evolúciách prichádza totiž dizajnová revolúcia. Je to podobná zmena ako v roku 2003, keď prišla piata generácia (E60) navrhnutá vtedajším šéfdizajnérom Chrisom Banglom. Tradícia ostala, jej interpretácia je však od základu nová.

Veľká zmena dizajnu

Menil sa už samotný formát. Novinka je neporovnateľne väčšia a to vo všetkých smeroch. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou narástlo BMW 5 do dĺžky o 97 milimetrov na 5 060 milimetrov, do šírky o 32 milimetrov na 1 900 milimetrov a do výšky o 36 milimetrov na 1 515 milimetrov. Rázvor sa predĺžil o 20 milimetrov na 2 995 milimetrov. Tento posun umožnila päťke nová vlajková loď radu 7, ktorá schádza z liniek už len v dlhšej verzii. Štýlom akoby sa BMW inšpirovalo prvou generáciu. Zjavné je to najmä z profilu s klesajúcou kapotou kufra. Predné horizontálne ľadvinky majú menej provokatívny vzhľad. Sú síce navzájom spojené, ale situované horizontálne. Zvýrazňuje ich široký lem a ak si priplatíte, budú svietiť.

Novinka vyrástla vo všetkých smeroch. Do dĺžky... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Novinka vyrástla vo všetkých smeroch. Do dĺžky o 97 do šírky o 32 a do výšky o 36 milimetrov. Kľučky dverí sú zapustené a typický Hofmeisterov oblúk zasa dostal číslicu 5.
iDrive Čítajte viac BMW končí s geniálnym ovládačom iDrive. Škoda

Takmer vertikálne usporiadané LED prvky slúžia ako smerovky a denné svetlá a vytvárajú nezameniteľnú grafiku, ale aj uvítacie sekvencie. Za príplatok ponúkne BMW 5 adaptívne matrix LED reflektory. S tými laserovými sa rozlúčilo. Pri pohľade zboku formujú atletický postoj dva bočné prelisy označované aj ako charakterové línie. Výšku karosérie maskujú čierne prahy. Novinkou sú zapustené kľučky dverí a číslo 5 akoby „vyrazené“ priamo do ikonického Hofmaisterovho oblúka. Dynamicky natiahnuté proporcie prechádzajú do mohutnej zadnej časti. Ploché zadné svetlá rozdelené chrómovou lištou na novo interpretujú charakteristický tvar písmena L. Viac emócií môže BMW 5 dodať balík M Sport Package Pro a nové odtiene lakov, z čoho tri sú z dielne divízie NMW Individual.

Elektrické i5 pôsobí vďaka absentujúcim výfukom... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Elektrické i5 pôsobí vďaka absentujúcim výfukom veľmi homogénne. A tiež športovo, najmä ak si priplatíte za exteriérový M Sport Package Pro s doplnkami divízie M.

Digitálny interiér zredukoval tlačidlá

Aj interiér prešiel obrovskou prestavbou. Pôsobí mimoriadne moderne a digitálne. Veľká zakrivená obrazovka BMW Curved Display pozostáva z 12,3-palcového virtuálneho kokpitu a 14,9-palcovej obrazovky informačno-zábavného systému, ktorý využíva najnovšiu verziu operačného systému iDrive 8.5. Štandardný volant má hranatý tvar a je dvojramenný. V športovom prevedení dostal tri ramená. Obe verzie disponujú dotykovými ovládačmi s haptickou odozvou. Stredová konzola má prehľadnejšie usporiadané ovládače prevodovky, jazdných režimov, audiosústavy a kruhového ovládača infotainmentu iDrive. Ďalšiu inováciu predstavuje ovládacia lišta BMW Interaction Bar.

Interiér je veľmi moderný a digitálny. Väčšina... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Interiér je veľmi moderný a digitálny. Väčšina údajov a ovládacích prvkov je integrovaná do zakrivenej obrazovky BMW Curved Display. O to menej je tu fyzických ovládačov. Modernej atmosfére pomáha skosený volant či kryštálové dekorácie.
BMW M760e xDrive - test 2023 Čítajte viac Test: BMW M760e – Najlacnejší Rolls ‘žerie‘ iba osem litrov. Stovku dá za 4 s

Efektne podsvietený funkčný celok s kryštalickou povrchovou štruktúrou zaberá celú šírku „palubovky“ a siaha až do výplní dverí, pričom zahŕňa dotykové ovládacie panely. Predné sedadlá sú tvarované športovo a sú vyhrievané a ventilované. Príplatkové komfortné sedadlá ponúkajú široké možnosti elektrického ovládania. Zadné sedadlá sú delené tradične v pomere 40 : 20 : 40. BMW tiež sľubuje špičkový akustický komfort. Batožinový priestor má štandardný objem 520 litrov, elektrické verzie o 30 litrov menej. Stále je to však slušných 490 litrov. BMW 5 je zároveň prvým modelom v histórii mníchovskej značky, ktorá ponúka ako štandard vegánsky interiér. Umelú kožu tak nájdete na sedadlách, palubnej doske, výplniach dverí či na volante.

Vďaka zväčšenému rázvoru je na zadných... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Vďaka zväčšenému rázvoru je na zadných sedadlách viac miesta.
BMW -  centrálna matica Čítajte viac BMW po prvýkrát ponúka kolesá s centrálnou maticou. Cena je extrémna

Okrem samozrejmostí, ako je kompatibilita so smartfónmi, digitálny kľúč, diaľkové prepojenie s vozidlom či aktualizácia softvéru vzduchom, prináša päťka v spolupráci s hernou platformou AirConsole novú funkciu hrania počítačových hier. To môže prísť vhod napríklad pri nabíjaní. Hráčom stačí smartfón, ktorý slúži ako ovládač a BMW Curved Display ako monitor. Nechýba však ani možnosť streamovania YouTube videí na displeji či aplikácie Bundesliga In-Car. Vrcholné audio Bowers & Wilkins disponuje 18 reproduktormi. K ďalším technologickým vychytávkam patrí balík asistenčných systémov Driving Assistant Professional, ktorý umožňuje meniť jazdné pruhy automaticky len zmenou pohľadu očí. Bohužiaľ, táto funkcia funguje zatiaľ len v USA a v Nemecku.

Do kufra sa zmestí 520 litrov batožiny.... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Do kufra sa zmestí 520 litrov batožiny. Elektrické verzie majú objem menší len o 30 litrov.

Hviezdou je elektrická verzia i5

Hlavným tromfom nového radu 5 je však možnosť voľby pohonu. Na výber budú benzínové, naftové, plug-in hybridné aj čisto elektrická verzia. Základom je variant 520i poháňaný radovým zážihovým štvorvalcom s výkonom 140 kW. Naftovú možnosť reprezentuje 520d s výkonom 152 kW, ktorá je k dispozícii s pohonom zadných kolies aj oboch náprav xDrive. Plug-in hybrid zastupuje verzia 530e so štvorvalcom a pohonom zadných kolies (220 kW) a 550e xDrive, ktorá má pod kapotou benzínový radový šesťvalec a systémový výkon 360 kW. Radový 6-valec príde na rad budúci rok. Všetky spaľovacie varianty sú vybavené 48-voltovým okruhom, ktorý dodá 8 kW (11 k) výkonu a 25 Nm krútiaceho momentu. Vo všetkých prípadoch bude výkon motora prenášať osemstupňová automatická prevodovka Steptronic Sport.

Vrcholová elektrická verzia i5 M60 xDrive... Foto: BMW
BMW i5 M60 - 2023 Vrcholová elektrická verzia i5 M60 xDrive šprintuje vďaka výkonu 430 kW a krútiacemu momentu 820 Nm na stovku za 3,8 sekundy.
BMW 5 Čítajte viac Video: Vyskúšali sme aktuálne najrýchlejšie elektrické BMW, ako jazdí?

Nabíjateľné hybridy dostanú Li-on trakčnú batériu s kapacitou 19,4 kWh, čo by malo stačiť na 90 km elektrickej jazdy. Vďaka palubnej nabíjačke s výkonom 7,4 kW bude jej nabitie trvať tri hodiny. No najviac pyšné je BMW na elektrické verzie. K dispozícii sú dve – zadokolka i5 eDrive40 s jediným elektromotorom s výkonom 250 kW a krútiacim momentom 430 Nm. To stačí na zrýchlenie na stovku za rovných šesť sekúnd. Maximálna rýchlosť končí pri 193 km/h. Výkonnejšia štvorkolka i5 M60 xDrive pridáva druhý elektromotor, takže systémový výkon narastie na úžasných 442 kW a krútiaci moment s pomocou funkcie M Sport Boost až na 820 Nm. Pri využití kontroly rozjazdu M Launch Control šprintuje i5 M60 xDrive na stovku za 3,8 sekundy a v rozlete skončí až pri údaji 230 km/h, čo je pri elektromobiloch mimoriadne vysoká maximálka.

BMW i5 M60 - 2023
BMW i5 M60 - 2023
+47BMW i5 M60 - 2023

Obe verzie disponujú li-ion batériou s využiteľnou kapacitou 81,2 kWh. S energiou šetria pomocou inteligentnej rekuperácie a tiež pomocou tepelného čerpadla. Dojazd zadokolky je 477 až 582 km a výkonnejšej verzie s pohonom oboch náprav 455 až 516 km. Nová funkcia Max Range predĺži v prípade potreby dojazd o 25 km. Palubná nabíjačka zvláda 11 kW a za príplatok až 22 kW. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom podporuje i5 nabíjací výkon 205 kW, takže nabitie z 10 na 80 % nemá trvať dlhšie ako 30 minút. Nabíjanie uľahčí služba Plug & Charge, ktorá identifikuje vozidlo na nabíjačke aj bez aplikácie. Auto teda stačí pripojiť a platba prebehne automaticky. Funkcia Multi Contract Option umožní zákazníkom digitálne uložiť vo vozidle až päť individuálnych zmlúv o nabíjaní s podporou Plug & Charge od rôznych poskytovateľov.

Podvozok pre komfort aj dynamiku

Na ceste drží BMW 5 výrazne prepracovaný podvozok s dvojitými lichobežníkovými ramenami vpredu a zadným 5-prvkovým zavesením. Základom skvelých jazdných vlastností je ale dokonalé vyváženie v pomere 50 : 50 medzi prednou a zadnou nápravou. Vrcholová verzia BMW i5 M60 xDrive dostala štandardne adaptívny podvozok Professional, ktorý je o 8 mm nižší, má elektronicky riadené tlmiče a Integrálne aktívne riadenie. Štandardne používa 19-palcové M disky. Ostatné modely môžu byť voliteľne vybavené M športovým podvozkom, adaptívnym podvozkom Professional alebo adaptívnym M podvozkom s aktívnymi stabilizátormi, ktorý je dostupný aj pre BMW i5 M60 xDrive a BMW M550e xDrive. Siahnuť môžete aj po extrémnych 21-palcových kolesách.

BMW 5 Touring - silueta 2023 Čítajte viac BMW 5 Touring: Nové kombi debutuje na jar. Bude aj elektrické

Nová verzia elektromechanického posilňovača riadenia má adaptívnu charakteristiku. V jazdnom režime My Mode SPORT je riadenie naladené na dynamickú jazdu. K adaptívnemu podvozku Professional je k dispozícii aj integrálne aktívne riadenie, ktoré natáča zadné kolesá v uhle 2,5 stupňa, čo zlepšuje manévrovateľnosť. Priemer otáčania sa tak zmenší o viac ako 0,6 metra na 11,7 metra. V spojení s voliteľným M športovým paketom sú všetky verzie nového BMW radu 5 Sedan vybavené M športovým podvozkom s výrazne tuhším naladením a jeho svetlá výška je znížená o 8 milimetrov. BMW i5 a plug-in hybridné modely sú na oboch nápravách vybavené tlmičmi so selektívnym tlmením pre kompresiu a odskok. Na výber bude šesť jazdných režimov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW i5
Články podľa značiek