Len na jeseň ukázal Mercedes-Benz novinku v podobe kupé a kabrioletu s označením CLE. Ide o dôležitý model, pretože v ponuke zastupuje pôvodné kupé a kabriolety tried C a E. Bližšie má však k éčku, čo dáva najavo rozmermi, ale aj technikou pod kapotou. Na dĺžku má dokonca o 15 mm viac ako trieda E a pod kapotou sa nevyhýba 6-valcom, na ktoré už céčko zanevrelo. Bolo len otázkou času, kedy sa do stuttgartskej novinky pustia špecialisti z Affalterbachu. A to sa stalo. Na sklonku minulého roka predstavili kupé CLE 53 AMG. Exteriérový tuning priniesol CLE typický športový nárazník so zväčšenými sacími otvormi, agresívnu masku s vertikálnymi rebrami a štandardne aj svetlá Digital Lights. Zboku zaujmú svalnatejšie blatníky, ktoré rešpektujú väčší rozchod kolies – vpredu širší o 58 a vzadu až o 75 mm. Kolesá sú 19-palcové, no na želanie dostanete dvadsiatky. No a potom sú tu dva páry nefalšovaných výfukov, ktoré vykúkajú zo zadného nárazníka.
Aj z kabíny sálajú športové emócie. Štandardom sú integrálne sedadlá čalúnené kožou Artico a čiernou textíliou prešívanou červenou niťou. Nechýba volant AMG s dvojitými ramenami a kruhovými dotykovými ovládačmi pre voľbu jazdných režimov. Špecifická je tiež grafika prístrojov. Digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca pridáva superšportový mód s centrálnym okrúhlym otáčkomerom a horizontálnymi ukazovateľmi zobrazenými v perspektíve. Vodič môže tiež vyvolať údaje o plniacom tlaku, zaradenom prevodovom stupni a podobne. Centrálny vertikálne orientovaný infotainment MBUX s uhlopriečkou 11,9 palca, podobný riešeniu v triede C či S, poskytuje telemetrické dáta pre prípad, že s ostrým CLE vyrazíte na okruh. Atmosféru dotvárajú červené bezpečnostné pásy, lesklé čierne dekorácie alebo ambientné osvetlenie so 64 farbami.
To najdôležitejšie však CLE 53 AMG skrýva pod prednou kapotou. Na rozdiel od triedy C, ktorá sa nadobro vzdala 6-valcov vrátane všetkých ich derivátov, ostré CLE v počte valcov nepoľavilo. Radový 6-valec s kódovým označením M 256M vychádza z motora, ktorý používajú kupé a kabriolet CLE 450 4Matic. Lenže prešiel úpravou. Má prepracované sacie a výfukové kanály a k tomu optimalizovaný tvar spaľovacích priestorov či nové piestne krúžky. No najzásadnejšou zmenou je väčšie turbodúchadlo v kombinácii s elektrickým kompresorom, čo znamená zvýšenie plniaceho tlaku z 1,1 na 1,5 baru. To znamená nielen vyšší výkon, ale aj okamžitý nástup krútiaceho momentu od nízkych otáčok. Pomáha tiež 17-kilowattový štartér generátor ISG, schopný dodať ďalších 205 Nm.
Výsledkom je zvýšenie maximálneho výkonu z 280 na 330 kW a krútiaceho momentu z 500 na 560 Nm, krátkodobo dokonca na 600. Túto porciu energie spracúva 9-stupňová prevodovka AMG Speedschift TCT s rýchlejšími časmi radenia a možnosťou viacnásobného podraďovania v manuálnom móde, keď vodič volí prevodové stupene galvanizovanými páčkami na volante. Charakteristika prevodovky je závislá od zvoleného jazdného režimu prostredníctvom systému AMG Dynamic Select. Dotykom prsta na displeji volantu je tak možné meniť CLE z komfortného a úsporného kupé až po okruhovú šelmu. O prenos výkonu na asfalt sa stará pohon oboch náprav AMG Performance 4MATIC+ s akcentom na zadnú nápravu. AMG si neodpustilo ani driftovací mód, v ktorom sa z CLE 53 AMG Coupé stáva čistá zadokolka.
Novinka z Affalterbachu šprintuje na stovku za 4,2 sekundy. V rozlete ju zastaví až obmedzovač pri obligátnych 250 km/h. S balíkom AMG Performance zatiahne elektronika uzdu ešte o 20 km/h neskôr. Skrotenie tejto šelmy zabezpečuje brzdová sústava s priemerom kotúčov 370 na predných 360 mm na zadných kolesách. Vpredu pracujú 4-piestikové a vzadu jednopiestikové strmene. Podvozok AMG Ride Control je vybavený aktívnymi tlmičmi s trojstupňovou reguláciou tuhosti. No aj v komfortnom režime má tvrdšie naladenie v porovnaní s bežnými verziami CLE. Obratnosť zlepšuje trojstupňové parametrické riadenie so sériovo dodávaným riadením zadných kolies. Tie sa vychyľujú do 2,5 stupňa. Komu to nestačí, môže zvoliť balík AMG Dynamic Plus s jazdným módom Race či aktívnymi tlmičmi zavesenia motora.
Predpokladáme, že CLE 43 AMG Coupé nie je posledným slovom z Affalterbachu na túto tému a že čoskoro sa dočkáme ešte výkonnejšej verzie s označením 63. A možno aj kabrioletu.
Technické údaje
Motor | 3,0 R6 bi-Turbo |
---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 2999 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 330/5 800 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 560/ 2 200 (krátkodobo 600) |
Výkon štartér-generátora (kW) | 17 |
Krútiaci moment štartér-generátora (Nm) | 250 |
Prevodovka | 9A (AMG Speedschift TCT 9G) |
Pohon | 4 × 4 (AMG Performance 4Matic+) |
0 – 100 km/h (s) | 4,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 (270 s balíkom AMG Dynamic Plus) |
Spotreba na 100 km (l) | 9,7 – 9,3 |