RAM a Ford sa už roky doťahujú v boji o najvýkonnejší pikap planéty. Ešte donedávna vládol tomuto typicky americkému svetu RAM 1500 TRX. Jeho 6,2-litrový 8-valec HEMi Hellcat totiž s pomocou mohutného kompresora produkoval 712 koní (523 kW). O symbolické dva kone viac ako Ford F-150 Raptor R. Teraz je už ale karta opäť na strane modrého oválu. Ten sa totiž pochválil Raptorom R modelového roku 2024, pri ktorom sa technici zamerali práve na výkon. Do parády si vzali jeho 5,2-litrový kompresorový agregát, známy z Mustangu Shelby GT500, a prepracovali jeho sanie aj mapu riadiacej jednotky. Výsledkom je 730 koní (537 kW), čo je o 20 koní viac ako predtým, ale čo je podstatné – o 18 viac, ako má odveký rival RAM 1500 TRX.
Čítajte viac Test: Nový Ford Ranger. Naftový 6-valec mu sedí, prekvapil aj komfortomJe to šialená dávka energie, ak si predstavíte, že Raptor R disponuje vyšším výkonom ako Lamborghni Urus alebo nové 12-valcové Ferrari Purosangue. Post navýkonnejšieho pikapu už asi Fordu ostane, pretože nie je tajomstvom, že TRX tento rok so svojím 6,2-litrovým motorom končí. Ohromujúci je rovnako krútiaci moment 854 Nm, ktorý spracúva 10-stupňová automatická prevodovka SelctShift s upravenou kalibráciou a hydrodynamickým meničom. Spolu so zvýšením výkonu dostal Raptor R aj upravené tlmiče Fox Dual Live. Nový nárazník zasa zlepšuje predný nájazdový uhol, takže Raptor na terén rozhodne nezabúda. Dynamické parametre Ford nezverejnil, ale musia byť ohromujúce.
Raptor R spoznáte vďaka čiernej maske s novými LED svetlami, ale najmä kupole na prednej kapote. Tento agresívny štýl sa prenáša aj do kabíny s čiernym čalúnením. Štandardné dodávané sedadlá Recaro sú potiahnuté kombináciou kože a Alcantary. Karbónové dekorácie zdobia palubnú dosku či stredovú konzolu. Rovnako ako zvyšok rodiny Raptor, aj Raptor R sa štandardne dodáva so súpravou inteligentných technológií, ktoré uľahčujú jazdu v teréne. Trail Turn Assist zmenšuje polomer otáčania. Terénny tempomat Ford Trail Control zasa umožňuje zvoliť si nastavenú rýchlosť aj v najťažších podmienkach. Potom sa vodič sústreďuje už len na riadenie. Na Ford F-150 Raptor R sa ale v Európe netešme. Tak ako doteraz ostane americkou výsadou.
Čítajte viac Videotest: Ford Bronco - vyskúšali sme znovuzrodený ‘Wrangler‘ od Fordu