Hyundai Ioniq 5 N je prvým elektromobilom divízie Hyundai N, ktorá sa preslávila ostrými modelmi i30 N či Kona N. Lenže tieto autá kariéru v Európe končia. Budú mať však zdatného nástupcu. Ioniq 5 N je totiž vskutku ostrým SUV, i keď spaľovací motor vymenil za elektrický. Automobilka predstavila túto batériovú šelmu už vlani a posledný februárový deň prestupného roka dorazila aj na slovenský trh. Hyundai verí, že toto auto dokáže zmeniť pohľad skalných fanúšikov benzínu na elektromobily. Parametrami totiž novinka doslova vyráža dych.
Ponúka schopnosti jazdy na okruhu, veľkú porciu zábavy v zákrutách a zároveň má charakter športového auta pre každodenné použitie pre celú rodinu. Hyundai tvrdí, že aj elektromobil môže mať športové srdce. Posúďte sami. Jeho elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min. a so zapnutým systémom N Grin Boost poskytujú výkon 478 kW (650 k). Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart.


Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo. Tá je vybavená tepelným manažmentom s vyššou odolnosťou voči tepelnej degradácii výkonu, čiže strate maximálneho výkonu v dôsledku prehriatia. Lepšie chladené sú aj elektromotory. Ioniq 5 je schopný vystreliť z 0 na 100 km/h len za 3,4 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 260 km/h, čo je vo svete elektromobilov nevídané. Chýbať by nemali ani emócie, pretože akustický systém N e-shift simuluje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT) vozidiel N so spaľovacím motorom a radenie pomocou ovládania krútiaceho momentu motora, čo vytvára pocit trhnutia pri preraďovaní.
Túto šelmu krotí najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Dopriať si môžete aj nespútané drifty. N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do šmyku.


Adrenalínové gény sú zjavné už na prvý pohľad. Aerodynamický paket, ktorý sa stará o zvýšený prítlak, dopĺňajú špecifické 21-palcové kolesá obuté pneumatikami Pirelli P-Zero s profilom 275/35 R21 a oranžové kontrastné prvky. Predná maska má skutočný výplet, takže umožňuje vstup chladiaceho vzduchu. V zadnom spojleri sa nachádza zabudované trojuholníkové brzdové svetlo HMSL. Pod zadným výklopným vekom batožinového priestoru dominuje exkluzívny čierny kryt nárazníka N s grafickým motívom šachovnice. A to nehovoríme o zmenách, ktoré nevidieť. Ioniq 5 N má totiž dodatočne vystuženú karosériu a zosilnené uloženie motora, batérie a náprav.
Zmenám sa nevyhol ani interiér. Novo navrhnutý volant N prvý raz zdobí výrazné logo N lemované tlačidlami N, ktorými sa nastavuje požadovaný jazdný režim. Tlačidlo N Grin Boost umiestnené na 3. hodine umožňuje okamžitý prístup k maximalizácii zrýchlenia. Úpravy stredovej konzoly podporujú jazdu na okruhu s chráničmi kolien a opierkou na nohy, ako aj posuvnou lakťovou opierkou. Sedadlá N majú zosilnené bočné vedenie, pevne podopierajú hornú aj spodnú časť tela, aby si vodič za každých okolností zachoval stabilný posed. Škrupinové sedadlá N sú v porovnaní so základnou verziou umiestnené asi o 20 mm nižšie.

Tieto kvality však nedáva Ioniq 5 N zadarmo. Najmä nie v porovnaní s doterajšími benzínovými modelmi i30 N a Kona N. Na Slovensku štartuje na cene 75 490 eur, pretože sa dodáva v jednej z najvyšších výbav N Performance. V sérii je prakticky všetko vrátane ventilovaných sedadiel, vyhrievaného volantu, dvojzónovej klimatizácie, kompletného balíka asistenčných systémov, aparatúry Bose či adaptívnych tlmičov.
Technické údaje
Výkon motora vpredu | 166 kW (226 k) |
---|---|
Výkon motora vzadu | 282 kW (383 k) |
Celkový výkon | 448 kW (609 k) |
Výkon s funkciou Boost | 478 kW (650 k) |
Kapacita batérie | 84 kWh |
Rýchlosť nabíjania | 350 kW |
Čas nabíjania | z 10 % na 80 % za 18 minút |
Dĺžka | 4 715 mm |
Šírka | 1 940 mm |
Výška | 1 585 mm |
Rázvor kolies | 3 000 mm |
Pneumatiky | Pirelli P-Zero 275/35 R21 |
Brzdy vpredu | 4-piestikové strmene, 400 mm kotúče |
Brzdy vzadu | 1-piestikové strmene, 360 mm kotúče |
0 – 100 km/h | 3,4 s (Boost) |
Najvyššia rýchlosť | 260 km/h |