Aj Alfa Romeo ťaží z výhod členstva v koncerne Stellantis. Po kompaktnom SUV Tonale, ktoré bolo ešte výsledkom vývoja v rámci FCA (Fiat-Chrysler), prichádza s druhou kľúčovou novinkou. Alfa Romeo Junior, postavená na platforme STLA Small podobne ako Peugeot 2008, Opal Mokka alebo Jeep Avenger, chce pritiahnuť pôvodných zákazníkov modelov MiTo a Giulietta. A robí to tradičnými zbraňami. Napriek rozsiahlej unifikácii urobili totiž v Turíne maximum preto, aby si Milano zachovalo športovú DNA značky. Zo všetkých technologických súrodencov bude preto práve Junior tým najdynamickejším a najemotívnejším. Stačí sa pozrieť na dizajn.
Malé SUV s dĺžkou len 4 170, so šírkou 1 780 a s výškou 1 500 mm má prednú masku s typickým erbom. Zákazníci si pritom môžu vybrať vyhotovenie Legeenda s historicky štylizovaným nápisom Alfa Romeo na diagonálnom výplete alebo vyhotovenie Progresso s výplňou inšpirovanou logom značky. K tomu sa pridávajú Matrix LED svetlá s grafikou 3+3. Zboku zaujme športový profil kabíny s maskovanou zadnou kľučkou a so siluetou zadného stĺpika, ktorá má evokovať legendárne kupé Giulia TZ. Celé to dotvárajú 18– až 20-palcové disky kolies a čierna strecha. Vzadu sú svetlá integrované do čiernej lišty, ktorá zároveň vytvára odtrhovú hranu. Ani v kabíne toho nemá Junior veľa spoločného so svojimi súrodencami.
Krásna palubná doska dostala plnohodnotný digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca zasadený do tradičných hliníkových tubusov. A rovnako veľkorysý je 10,25-palcový infotainment s inteligentnou navigáciou s plánovačom trás. Alfa tiež pridala samostatnú lištu pre ovládanie klimatizácie, takže na hardvéri nešetrila. Nechýba ani kožený trojramenný volant a športové sedadlá Sabelt. Tým všetkým vytvára na palube nezameniteľnú atmosféru turínskej značky. A pritom sa vraj môže pochváliť najväčším batožinovým priestorom v triede, ktorý ponúka pod zadným elektricky ovládaným vekom 400 litrov. Tam ale Junior nekončí, pretože na rozdiel od súrodencov má aj „frunk“ na uloženie nabíjacích káblov pod prednou kapotou.
Na výber budú štyri motorizácie, z toho dve čisto elektrické a dve mild-hybridné. Základom verzie Electtrica je najnovšia evolúcia elektrickej platformy STLA Small s li-ion batériu s hrubou kapacitou 54 kWh a predným synchrónnym elektromotorom. Ten môže mať výkon 115 kW, tak ako v mnohých modeloch Stellantisu, ale pre športovú verziu Veloce je pripravený elektromotor, ktorého výkon vzrástol až na 176 kW. A aby si novinka vedela poradiť s takouto porciou výkonu, je vybavená diferenciálom Torsen so zvýšenou svornosťou, o 25 mm zníženým podvozkom, tuhším odpružením, hrubšími stabilizátormi, ostrejším riadením, 20-palcovými kolesami a k tomu výkonnou brzdovou sústavou s prednými kotúčmi s priemerom 380 mm na predných kolesách.
Napokon, podvozok Veloce ladil rovnaký tím, ktorý stojí za ikonickými Alfami 8C, 4C či vysokovýkonnými verziami Giulie a Stelvia QV alebo GTA. Alfa Romeo tvrdí, že slabšia verzia by mala mať dojazd 410 km a v mestskej premávke až 590. Palubná nabíjačka zvládne výkon 11 kW. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom podporuje Junior výkon 100 kW, takže z 10 na 80 % by sa malo nabiť za menej ako 30 minút. Dobrou správou ale je, že Milano sa nevzdalo ani spaľovacích motorov. Mild-hybridnú verziu Ibrida bude poháňať preplňovaný 3-valec 1,2 PureTech (110 kW) s variabilnou geometriou turbodúchadla, pracujúci v Millerovom cykle a elektromotor s výkonom 21 kW integrovaný v 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke. Malá 48 V li-ion batéria našla miesto pod sedadlom spolujazdca.
Alfa Romeo tvrdí, že v mestskej premávke vie Ibrida pracovať až polovicu času s vypnutým spaľovacím motorom a že aj pri vysokých rýchlostiach, až do 150 km/h, vie využívať krátkodobo čisto elektrický pohon. Druhou spaľovacou možnosťou je Junior Q4 s pohonom oboch náprav, ktoré pridáva druhý elektromotor na zadnej náprave, podobne ako pri Jeepe Avenger 4×e. Bude mať opäť výkon 21 kW, ale systémový výkon to nezmení. Tak ako pri všetkých modeloch Alfa Romeo dostanú zákazníci možnosť voľby jazdných režimov cez systém DNA – od dynamického cez normálny až po ekonomický „Advanced Efficiency“. Hybridný Junior Ibrida pridá štvrtý režim Q4 pre jazdu na klzkých povrchoch.
Čítajte viac Alfa Romeo 33 Stradale: Legenda ožíva po 56 rokoch. Môže mať V6 aj batérieNová Alfa Romeo Junior sa bude dodávať s troma príplatkovými balíkmi Techno, Premium a Sport. Na úvod sa však predstaví v úvodnej edícii Junior Speciale s maskou Progresso, matnými dekoráciami, 18-aplcovými diskami Petali a so špecifickými interiérovými prvkami. Napríklad s poťahmi Spiga z vinylu a textílie, elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča s masážnymi funkciami, ambientným osvetlením a balíkom asistenčných systémov, cúvacou kamerou či s elektricky ovládanými piatymi dverami. Novinku predstavila turínska značka v Miláne v tamojšom automobilovom klube. Vyrábať sa ale bude v poľských Tychách, kde bude schádzať z liniek spolu s Jeepom Avenger a Fiatom 600e.
Aj kvôli poľskému pôvodu musela nakoniec Alfa Romeo tento model na poslednú chvíľu premenovať z Milano na Junior. Názov Milano, inšpirovaný talianskou módnou metropolou sa totiž znepáčil talianskemu ministrovi priemyslu Adolfovi Ursovi. Pikantné ale je, že až po premiére modelu 10. apríla 2024,hoci názov Milano oznámila automobilka už 13 decembra 2023. Šéf Stellantisu Carlos Tavares uviedol, že výroba tohto SUV v Taliansku by bola drahšia o 10 000 eur. Potom by sa cena základného Milana nezmestila pod plánovaných 30 000 eur. Koncern Stellantis tak radšej ustúpil politickému tlaku a auto premenoval na Junior. Generálny riaditeľ Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato povedal:„Keď prejdete do politických diskusií, okamžite stratíte polovicu svojich kupujúcich a my sme tomu chceli zabrániť.“