Od apríla už nemusíme používať zimné pneumatiky, aj keby bola na ceste súvislá vrstva ľadu či snehu. Počasie však dalo za pravdu tým, ktorí sa rozhodli jarné prezutie neunáhliť. Tohtoročné prezúvanie však ovplyvňuje aj pandémia, ktorá radikálne znížila dopravu. Týkalo sa to až 57 % oslovených vodičov, ktorí uviedli, že kvôli koronavírusu najazdili za posledných 12 mesiacov menej kilometrov ako za rovnaké obdobie pred tým. Naopak, iba 11 % respondentov zaregistrovalo medziročne vyšší kilometrový nájazd.
Dojazdiť zimné v lete sa neodporúča
Podľa prieskumu Continentalu sa na prezutie chystá do konca marca 90 % vodičov a ďalších šesť percent tak urobí do konca mája. To znamená, že na letné pneumatiky potom z rôznych dôvodov neprezúva iba 3,5 % motoristov. Continental uvádza, že najčastejším dôvodom je používanie celoročného obutia, snaha dojazdiť opotrebované zimné pneumatiky, čo zákon nezakazuje, alebo iné dôvody, ktoré môžu súvisieť s pandémiou. Continental však upozorňuje, že v prípade využívania zimných plášťov v lete je nutné myslieť na bezpečnosť a jazdu prispôsobiť aktuálnym podmienkam.
Čítajte viac ADAC: Test celoročných pneumatík je bez víťazov. Aj najlepšia je zlá„Pri používaní zimných pneumatík v lete odporúčame opatrnosť a obozretnosť. Zmes ani konštrukcia zimných pneumatík nie sú určené na použitie pri vyšších teplotách. Okrem horších jazdných vlastností sa predlžuje aj brzdná dráha a pri daždi treba dávať pozor na zvýšené riziko aquaplaningu. Ak sa vodiči napriek tomu rozhodnú zimné pneumatiky dojazdiť, rozhodne by mali dbať na zvýšenú opatrnosť,“ uvádza Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Continental Barum.
Prieskum Continentalu ďalej potvrdil, že trendom posledných rokov je rast popularity celoročných pneumatík. Aj keď ich používa len pár percent vodičov, do budúcnosti by sa tento počet mohol zvýšiť. Viac ako 40 % respondentov totiž uviedlo, že o plášťoch, ktoré je možné používať po celý rok, už uvažovali. Za ich hlavnú výhodu považujú predovšetkým finančnú a časovú úsporu, pretože ich zbavujú pravidelného jarného a zimného prezúvania. Naopak, takmer 60 % vodičov o nich neuvažuje. Najčastejšie preto, lebo si myslia, že tento typ nie je dobrý ani na zimu a ani na leto.
Celoročné áno, ale len pre niektorých
Continental dáva za pravdu obom skupinám. Na jednej strane tvrdí, že vývoj najnovších dezénov a zmesí výrazne zlepšil vlastnosti týchto pneumatík v oboch ročných obdobiach, kvôli ktorým pôvodne zaostávali za letnými či zimnými pneumatikami, no odporúča ich výlučne vodičom, ktorí jazdia príležitostne alebo len na krátke vzdialenosti. Tí z nich môžu mať naozaj úžitok. Aj tu však Continental upozorňuje, že netreba zabúdať na fakt, že ide vždy o kompromisné riešenie, ktoré so sebou prináša isté obmedzenia. Pri výbere celoročných pneumatík preto odporúča riadiť sa testami nezávislých organizácií.
Čítajte viac Prvá prémiová značka vybaví autá celoročnými ‘gumami‘. Tvrdí, že sú lepšie!Spomeňme napríklad nemecký autoklub ADAC. V podrobných výsledkoch testov celoročných gúm uvádza hodnotenie týchto pneumatík v rôznych disciplínach. Tak môžu motoristi získať jasnú predstavu o tom, kde sú ich silné a kde slabé stránky. Či sú lepšie na suchej, mokrej alebo zasneženej vozovke. Samozrejme, najlepšie je, ak majú vyvážené vlastnosti v čo najširšom spektre podmienok. Ak však najazdíte na snehu počas roka len pár kilometrov, je lepšie vybrať si celoročný plášť, ktorý je výkonný najmä na mokrej a suchej ceste, a naopak. Ak žijete na severe, kde sú cesty pokryté v zime snehom, vyberte si pneumatiku, ktorá exceluje práve na bielej pokrývke.
Čítajte viac Ako brzdia zimné 'gumy' v lete? Zle. Pozrite si porovnanie