Ropa už nie je jedinou látkou, okolo ktorej sa točí celý rafinérsky priemysel. Suroviny na výrobu palív, ktoré končia na čerpacích staníc sa stali oveľa rôznorodejšími. Do hry vstúpila repka olejná, repa, kukurica, ako aj drevné zvyšky, močovina, kalové splašky a potravinový odpad, napríklad starý gastro olej. Áno, z toho všetkého sa dá vyrobiť palivo do nádrží našich áut. V súčasnosti sa dokonca vyvíjajú procesy, ktoré dokážu na palivo premeniť aj plastový odpad.
Čítajte viac Nafta z ‘hranoliek‘? Nemci povolili palivo zo 100 % použitých gastro olejovSamozrejme, dôvodom je, že emisie CO₂ z výfukov poškodzujú klímu a ich produkcia musí zamieriť prudko nadol. Nielen prechodom na elektrické pohony, ale so všetkými dostupnými možnosťami – aj vzhľadom na súčasné zloženie autoparku, kde hrajú stále prím autá so spaľovacími motormi. To je dôvod, prečo výskum a priemysel mnoho rokov usilovne pracujú na palivách so zníženým obsahom CO₂ a v ideálnom prípade dokonca s neutrálnymi emisiami CO₂.
Bude ich dosť?
Limitom príchodu nových palív ale je, či máme na ich výrobu dostatok surovín a či sú náklady také, aby bola ich výroba ekonomická. Z nových druhov palív, ktoré sa dostávajú z vývojových laboratórií na čerpacie stanice, sú v súčasnosti najsľubnejšie palivá vyrobené z hydrogenovaného rastlinného oleja, oficiálne označované ako parafínová nafta alebo HVO. Syntetické e-palivá, vyrobené z vodíka a CO₂ získaného z atmosféry, sa považujú za ešte sľubnejšie. Spájajú sa s najväčšími nádejami na to, aby sa sektor dopravy raz a navždy stal klimatický neutrálnym. Sú však ešte ďaleko.
Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivárČerpacie stanice, ktoré ponúkajú parafínovú naftu, sú už rozšírené najmä v Škandinávii, ale aj v Holandsku („Blauwe Diesel“), Taliansku (v Eni) a Rakúsku. Viac ako 2 250 staníc ju ponúka v čistej forme (100 %) a 11 000 aspoň ako prímes v klasickej nafte. Mimochodom, prvú takúto „čerpačku“ pre nákladné vozidlá máme aj na Slovensku v Malackách. Rozdiel v cene v porovnaní s klasickou naftou predstavuje asi 5 až 20 centov na liter pri 100-percentnej parafínovej nafte. To nie je tak veľa. Je preto predpoklad, že sa bude rýchlo šíriť aj ďalšími krajinami.
Čo je HVO, HVO100 a XTL?
Nové palivá budú na čerpacích staniciach označené skratkou XTL. XTL znamená „X To Liquid“, čiže akýkoľvek východiskový materiál sa premení na kvapalný zdroj energie. „X“ je zástupný symbol pre rôzne spomínané suroviny, z ktorých sa získava nové palivo. Konečné produkty podliehajú norme DIN EN 15940 pre parafínovú naftu. Na základe spôsobu výroby sa zvyčajne rozlišujú dva druhy parafínových palív – syntetické palivá, ktoré sa vyrábajú Fischer-Tropschovým procesom, a parafínovú naftu z hydrogenovaných rastlinných olejov.
Pri palivách Fischer-Tropsch sa najskôr vyrobí takzvaný syntézny plyn, čo je zmes oxidu uhoľnatého a vodíka. V nasledujúcom kroku sa zo syntézneho plynu vyrába parafínové palivo. Ako východiskový produkt možno použiť rôzne suroviny – uhlie (CTL – Coal-to-Liquid), zemný plyn (GTL – Gas-to-Liquid) alebo biomasu (BTL – Biomass-to-Liquid). Parafínová nafta z hydrogenovaných rastlinných olejov (HVO, anglicky: Hydrotreated Vegetable Oils) zas označuje rastlinné oleje, ktoré sa premieňajú na uhľovodíky prostredníctvom katalytickej reakcie s vodíkom (hydrogenácia).
Čítajte viac Hrozí nám benzín E15? Je to tak - staré autá to budú mať ešte ťažšie!Týmto procesom sa vlastnosti rastlinných olejov približujú fosílnym palivám, najmä motorovej nafte. Rovnako ako bionafta, aj hydrogenované rastlinné oleje sa môžu pridávať do motorovej nafty (napr. nafta R33) alebo môžu byť ponúkané aj v 100-percentne čistej forme, napríklad ako HVO100 alebo CARE. Oba druhy parafínovej nafty budú označené v čistej forme na čerpacej stanici ako XTL.
Čo je diesel B10?
Diesel B10 je, ako už názov napovedá, diesel s desaťpercentnou prímesou bionafty. Doteraz bola bioprímes v nafte obmedzená maximálne na sedem percent (B7). Najväčším rozdielom pre zákazníkov je, že B10 je možné tankovať len v prípade, že výrobca vozidla dal špeciálne povolenie na jeho použitie, rovnako ako je to v prípade použitia benzínu E10. Aby sa predišlo nesprávnemu tankovaniu, je potrebné jednotné označovanie rôznych druhov palív na vozidle, ako aj na čerpacej stanici – na stojane a palivovej pištoli.
Čítajte viac Syntetické palivá ‘vykoľajujú‘ elektrifikáciu. Stojí to za to?Aby bolo možné natankovať niektoré z nových druhov palív, je nutné schválenie od výrobcu pre daný model. Z prieskumu ADAC na prelome rokov 2023/2024 však vyplýva, že v súčasnosti je len málo modelov áut schválených automobilkami na používanie XTL alebo B10. Zoznam, ktorý nájdete nižšie, je zostavený len na základe odpovedí automobiliek, ktoré na žiadosť ADAC-u zareagovali. ADAC vo všeobecnosti odporúča pre istotu skontrolovať si informácie v návode na obsluhu a na uzávere nádrže. Ak si nie ste istí, je nutné osloviť autorizovaného predajcu a dať si potvrdiť vhodnosť vozidla!
Čo sú e-palivá?
E-palivá, alebo syntetické palivá nie sú biogénneho pôvodu, ale sú založené na syntéze zeleného vodíka vyrobeného pomocou elektrolýzy a CO₂ ako surovine, ktorá môže byť získaná z atmosféry. Ak je pri výrobe použitá elektrická energia z obnoviteľných zdrojov, napríklad z veternej alebo zo solárnej elektrárne, sú syntetické palivá klimaticky neutrálne. E-palivá môžu byť syntetizované vo dvoch frakciách – ako syntetický benzín alebo syntetická nafta. Podliehajú rovnakej palivovej norme ako konvenčný benzín a konvenčná nafta, DIN EN 228 a DIN EN 590, a ak spĺňajú normu, budú sa pravdepodobne predávať už čoskoro.
Zatiaľ však nie je možné predpovedať, v akom objeme sa dostanú na trh a koľko budú stáť. Syntetické palivá sa totiž zatiaľ vyrábajú v podstate len experimentálne. Prvý podnik na ich produkciu založilo Porsche v Čile. Obrovskou výhodou týchto palív je, že sú chemicky nerozoznateľné od benzínu či nafty vyrobených z ropy. Môžu ich teda tankovať prakticky akékoľvek autá vrátane tých starých. Ak by sa syntetický benzín a nafta rozšírili, boli vďaka masovému nasadeniu v už existujúcom autoparku väčším prínosom pre ekológiu ako čisté elektromobily, ktorých podiel na cestách je napriek rastúcim predajom stále zanedbateľný.