Cena elektromobilu je veľmi závislá od kapacity batérie. Čím je väčšia, tým má síce elektromobil dlhší dojazd, ale je aj výrazne drahší. Ušetriť by sa teda dalo výberom verzie s menšou batériou. Nemusí to byť na škodu, ale podmienkou je, aby nabíjanie netrvalo príliš dlho, pretože nabíjať budete častejšie. A v tomto parametre sa elektromobily od seba extrémne líšia. Doteraz však neexistoval žiaden štandard na meranie rýchlosti nabíjania. To výrobcom umožňovalo poskytovať spotrebiteľom len také informácie, ktoré ich elektromobily vykresľovali v najlepšom svetle. Realita, na ktorú neskôr majitelia narazili, býva však menej optimistická.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Čítajte viac Rýchle nabíjanie ‘zabíja‘ batérie. Potvrdzuje to najnovšia štúdiaWeb Edmunds teraz prichádza s vôbec najrozsiahlejším testom rýchlosti nabíjania 43 elektromobilov. Pochádza síce spoza Atlantiku, ale absolútna väčšina modelov je dostupná aj v Európe. Chýbajú len elektrické autá koncernu Stellantis – teda Citroëny, Peugeoty, Ople či nový Jeep Avenger. Nenájdete tu ani Škodu Enyaq iV, ale zato je tu jej dvojvaječné dvojča VW ID.4, takže výsledok na ňu môžete pokojne aplikovať. Edmunds nemeral rýchlosť nabíjania z 10 na 80 %, ako sa často uvádza, pretože je to v podstate nič nehovoriaci údaj. Ak má batéria jedného elektromobilu kapacitu 50 kWh a druhého 100 kWh, predstavuje 70 % úplne iný objem energie.
Edmunds sa na celú vec pozrel inak a do úvahy vzal aj spotrebu elektromobilov. Zmeral teda, koľko času potrebujú elektromobily na to, aby načerpali energiu na ďalších 100 km jazdy, aj to, koľko kilometrov by dokázali absolvovať, ak by na nabíjačkách strávili celú hodinu. Zmeral tiež maximálny dosiahnutý nabíjací výkon, a čo je ešte dôležitejšie, priemerný nabíjací výkon, pretože práve ten hovorí o charaktere nabíjacej krivky. No a fascinujúce je aj to, že pri nabíjaní zmeral energetické straty. To je parameter, ktorý nik neuvádza, pritom ide o rozdiel medzi energiou, za ktorú zaplatíte, a tou, ktorá sa vám skutočne dostane do batérie. Časť z nej sa totiž stráca vo forme tepla.
Ako to teda dopadlo? Rozdiely sú obrovské. Kým najlepší elektromobil potrebuje na nabitie na 100 km jazdy len necelých päť minút, najhorší 20 minút. A kým niektoré plnia batériu priemerným nabíjacím výkonom cez 220 kW, najhoršie nedosiahnu ani 50 kW. No a veľmi zaujímavé sú aj straty pri nabíjaní. Tie sa pohybujú od jedného až do neuveriteľných 17 %. Asi neprekvapí, že na vrchole rebríčka sú elektromobily, ktoré disponujú 800 V architektúrou batérie. Takže medzi superlektromobilmi nájdeme Porsche Taycan, Kiu EV6, Hyundai Ioniq 5 a Ioniq 6. S miernym odstupom nasledujú Tesly S, ktoré majú síce „len“ 400 V batérie, ale aj nízku spotrebu a najlepší tepelný manažment.
Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Vitajte vo svete totálneho chaosuNestratia sa ani nové elektrické Mercedesy EQS a EQE či BMW i4, jednoducho autá, ktoré majú nielen rýchle nabíjanie, ale vďaka dobrej aerodynamike aj nízku spotrebu. Naopak, na konci tabuľky nájdeme elektrické pikapy ako Ford F-150 Lightning, Rivian R1T s brutálnou spotrebou, ale aj Chevrolet Bolt, ktorý dopláca na nízky nabíjací výkon, len 54 kW, a zároveň demonštruje, ako rýchlo morálne starnú elektromobily. Bolt totiž prišiel na svet v roku 2015, čo je vo svete elektrických áut takmer pravek, asi ako vo svete počítačov a mobilných telefónov. Takže ak zvažujete kúpu elektromobilu, pozrite si podrobné výsledky testu webu Edmunds. Sú naozaj poučné.