Poľsko a Litva obmedzujú vývoz západných áut do Bieloruska. Končia totiž v Rusku

Poľsko a Litva sú už unavené z vývozu západných áut do Bieloruska, ktoré obchádzajú sankcie.

03.04.2024 12:00
Pašovanie áut do Ruska - 3 Foto:
Mnoho nových áut, ktoré boli určené na tranzit cez Rusko, v skutočnosti končilo u ruských zákazníkov. Teraz to bude komplikovanejšie a drahšie.
debata (1)

Poľsko a pobaltské krajiny prestali voľne vpúšťať do Euroázijskej únie nové autá v hodnote nad 50 000 eur alebo s motorom so zdvihovým objemom nad 1,9 litra. Dodávka takýchto áut je sankciami zakázaná a na ich vývoz je teraz potrebné písomné povolenie od výrobcu. Poľskí colníci nepovoľujú dovoz drahých áut a áut s motorom s objemom nad dva litre a viac do Bieloruska a tranzit cezeň do iných krajín Euroázijskej hospodárskej únie (Arménsko, Kirgizsko, Kazchstan). Colníci požadujú od výrobcu doklad s povolením na vývoz auta z Európskej únie a potvrdenie, že konečný príjemca vozidla sa nachádza mimo Ruska a že vývoz neporuší sankcie. Oznámenia o tom sú vyvesené na kontrolných stanovištiach.

Aurus Senat Čítajte viac Putin ďalej žije svoj sen. K inaugurácii dostane vynovený Aurus Senat

Ako uvádza Moscow Times, nové opatrenie vstúpilo do platnosti 22. marca. Rovnaký zákaz zaviedla aj Litva. Dôvodom je, že autá deklarované na vývoz do niektorej z krajín Euroázijskej hospodárskej únie v skutočnosti obchádzali sankcie a putovali k ruským zákazníkom cez nelegálne schémy dovozu. Podľa najnovších dostupných údajov o dovoze zahraničných áut, ktoré zverejnila ruská agentúra Avtostat v januári 2024, sa Bielorusko umiestnilo na štvrtom mieste v dovoze nových áut zo zahraničia do Ruska. Na dovoze sa podieľalo 1,7 %, no v dovoze ojazdených áut hneď na druhom mieste za Japonskom s takmer 15-percentným podielom.

Moskvič 3 Čítajte viac Rusi berú predajne áut útokom. Od apríla zdražejú aj o 30 %

Očakáva sa, že obmedzenie celkom nezabráni obchádzaniu sankcií, no v každom prípade zvýši cenu áut, ktoré sa do Ruska predsa len dostanú. Podľa Ruskej únie predajcov automobilov sa už na konci roka 2023 blíži priemerná cena k trom miliónom rubľov. Od augusta 2023 do februára sa náklady na kúpu auta zvýšili o viac ako štvrtinu v dôsledku zvýšenia cien na zahraničných aukciách, komplikácií v dodávateľských schémach, ako aj zvýšenia recyklačných poplatkov, konštatovala ruská centrálna banka. Ceny budú pravdepodobne naďalej rásť. Nové pravidlá pri dovoze však Rusko len a len privíta, pretože už dlhší čas sa snaží zabrániť paralelnému dovozu áut za nižšie colné sadzby.

Volga - Changan Reaton Plus Čítajte viac Ruská Volga vstáva z mŕtvych. Prvé kusy už krúžia pri fabrike GAZ-u

Vlani zvýšilo Rusko recyklačný poplatok, ktorý treba platiť pri dovoze zahraničných áut, sprísnili sa podmienky platenia zvýhodnených recyklačných poplatkov a od 1. apríla pri dovoze áut z krajín EAEU do Ruska budú musieť dovozcovia doplatiť peniaze ušetrené pri colnom odbavení v inej krajine únie. Tento rozdiel sa započíta do recyklačného poplatku. Rusko tým chce podporiť domácich výrobcov, najmä najväčšiu automobilku AutoVaz a tiež predaj čínskych áut montovaných v ruských automobilkách, zväčša v bývalých závodoch zahraničných značiek. AvtoVaz trvá na ďalšej podpore domáceho automobilového priemyslu. Podľa šéfa AvtoVazu Maxima Sokolova čínski výrobcovia dávajú zľavy, ktoré kompenzujú zvýšenie šrotovného, a preto Ladu vytláčajú z tradičných segmentov trhu,“ tvrdí Sokolov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #dovoz áut
Články podľa značiek