Mazda išla vždy tak trochu proti prúdu. Nikdy sa nedala strhnúť módou a tam, kde je potrebné, ostala verná tradičným riešeniam. MX-30 je toho ďalším dôkazom. Hovorí o tom už len samotná kombinácia atmosférického benzínového dvojlitra, manuálnej prevodovky a pohonu oboch náprav. Schválne, skúste nájsť v ponuke iné auto, ktoré vám neuprie radosť z radenia, ponúkne záber všetkých štyroch kolies a lineárny záťah agregátu bez turbodúchadla. Móde sa ale Mazda predsa len celkom neubránila. No je na tom správnom mieste – dizajne. CX-30 je totiž SUV-kupé, teda módny športový derivát populárnych esúvečiek. Ale zas nie taký, aby to išlo na úkor cestujúcich na zadných sedadlách či objemu batožinového priestoru. Aj v tejto podobe ostáva praktickým autom bez zásadných kompromisov.
Pôvab bez veľkých kompromisov
CX-30 má síce zníženú siluetu a šikmejší sklon zadných stĺpikov, ale strecha neklesá tak prudko, aby limitovala priestor v kabíne. Do jej tvarov sa rýchlo zamilujete. Na to, že ide o auto s priečne uloženým motorom vpredu, teda mainstreamovou koncepciou, prekvapuje kúzelne dlhou kapotou a čelným oknom posunutým dozadu viac, než býva zvykom. To len umocňuje jej športové proporcie. Sebavedomie vyjadruje takmer kolmá predná maska s motívom rozpínajúcich sa krídiel a neuveriteľne robustná plastová ochrana podvozka. Platí to nielen o mohutných čiernych prahoch, ale aj o lemoch blatníkov, ktoré ešte zvýrazňujú objem 18-palcových diskov. Vzadu zas v časoch emisných škrtov prekvapia dve funkčné chrómové koncovky výfukov. Za svoj benzínový pohon sa teda CX-30 nemieni hanbiť, i keď výkonom nijako nevytŕča z radu.
CX-30 pritom nie je len obyčajnou verziou CX-3 či CX-5. Stojí presne medzi nimi. Na dĺžku má 4 390 mm, takže je o 120 mm dlhšia ako CX-3, ale zároveň o 155 mm kratšia ako jej väčšia sestra. Hodilo by sa možno pomenovanie CX-4, lenže to používa automobilka len v Číne. Z názvu je jasné, že tento crossover má najbližšie k Mazde 3, i keď rázvorom náprav na ňu stráca až 70 mm. Ten však svedčí jej kompaktnému športovému vzhľadu. Rovnako ako typický bordový lak Soul Red Crystal, ktorý používa Mazda už zopár rokov. Lenže CX-30 poteší vaše oči aj v interiéri. Palubná doska má jednoduchý horizontálny vzhľad, ktorý neruší a neobmedzuje výhľad vpred. V tomto smere si zaslúžia pochvalu aj vzorovo štíhle predné stĺpiky a spätné zrkadlá na nožičkách. Prehľad o premávke je o to lepší, že sedíte o čosi vyššie, nie však tak ako v plnohodnotných SUV.
Jednoduchosť však neznamená nudu. Skôr naopak, CX-30 vám pripomenie atmosféru športových kupé. To aj vďaka úžasnému prístrojovému panelu, ktorý odolal trendu digitalizácie. V jeho centre je síce displej, ale má analógové zobrazenie rýchlomeru s veľmi autentickou grafikou. Lemujú ho dva ďalšie kruhové „budíky“ – otáčkomer a ukazovatele teploty chladiacej kvapaliny a stavu paliva v nádrži. Okrem toho tu nájdete stupnice okamžitej a priemernej spotreby a tiež stupnicu dojazdu. V časoch virtuálnych kokpitov čosi neuveriteľné. Všetko je príkladne prehľadné a dostupné. Vyvolávať ďalšie údaje palubného počítača azda ani nemá zmysel. Rovnako konzervatívna bola Mazda pri tvorbe infotainmentu.
Za volantom ako v kupé
Rozhrani HMI má síce centrálny displej s uhlopriečkou 8,8 palca, no ten nie je dotykový! V menu sa „prechádzate“ pomocou kruhového ovládača na stredovom tuneli, ako v starých dobrých časoch, keď sa ešte autá nepodobali na pojazdné smartfóny. Klobúk dole. Systém je intuitívny a bezpečný, takže pri manipulácii s funkciami sa môžete stále sústrediť na premávku. Navyše sa s rozhraním ľahko zžijete, pretože má logické usporiadanie jednotlivých vetiev a je dobre čitateľný. Ďalší dobrý bod získava CX-30 za samostatný panel klimatizácie, opäť prvok, ktorý sa postupne vytráca z automobilovej produkcie. A rovnako rýchlo sa s kokpitom zžijete aj vďaka skvelému volantu so štíhlym vencom, kratučkou radiacou pákou s kruhovou hlavicou a vynikajúcimi sedadlami. Ergonómia je jednoducho perfektná.
Jedinou chybičkou sú zle podsvietené chrómové tlačidlá aktivácie tempomatu a obmedzovača na ramenách volantu, čo znamená, že v slnečnom počasí piktogramy prakticky nevidieť. Lenže zakrátko už tieto systémy ovládate po pamäti. Problémy nie sú ani s priestorom. Rezerva je dostatočná na nohy aj nad hlavou. Odkladacích priestorov na predmety by mohlo byť síce viac, ale tragické to nie je. Už menej štedrá je Mazda CX-30 vzadu. Cítiť tu priestorové limity na nohy, najmä ak z podlahy uberá široký podlahový tunel. Rezerva na nohy je naozaj skromná, mnohé však zachraňuje priestor pod prednými sedadlami na chodidlá. Nepotešia ani kratučké „sedáky“, typická choroba kompaktov. Veľkorysé operadlá to nijako neospravedlnia.
Naopak, kufor CX-30 vás dostane. Pod elektricky výklopným vekom nájdete 430 litrov pre batožinu a praktické pevné plató. To nie je málo. Pod podlahou je ešte miesto na dojazdovú rezervu, čo v časoch lepiacich súprav naozaj poteší. Škoda len, že po sklopení operadiel neponúkne CX-30 vodorovnú podlahu a že Mazda nemyslela na praktické háčiky. Inak je kufor súmerný a dobre využiteľný. Vyššiu nakladaciu hranu ospravedlňuje príslušnosť CX-30 ku crossoverom.
Bezchybná atmosféra
Pod kapotou pracuje 4-valec 2,0 Skyactiv-G, teda dnes už vzácna klasická atmosféra. V našom prípade išlo o verziu s výkonom 150 koní, teda rovných 110 kW, čo je výkonový stred ponuky. A hoci tento motor nie je žiadnym nováčikom, prešiel viacerými zmenami. V súvislosti s splnením najnovšej emisnej normy Euro 6d-Full dostal vypínanie dvoch valcov a 24-voltový mild-hybridný systém MHEV. Navyše kvôli časticovému filtru klesol jeho kompresný pomer z pôvodne extrémnych 14 : 1 na 13 : 1. Za volantom nepochybne poteší. Krútiacim momentom 213 Nm síce nestíha preplňovaným súperom, napríklad motoru 1,5 TSI od koncernu VW, ale očarí lineárnou charakteristikou v širokom spektre, chuťou po otáčkach a priam nákazlivým zvukovým prejavom.
Akcelerácia nie je ohurujúca, na stovku to CX-30 trvá 9,1 sekundy, ale viac čakať sa nedalo, takže dynamickejší jazdný štýl si vyžaduje častejšie radenie. A tu prichádza Mazda so 6-stupňovým manuálom, ktorého dĺžka a presnosť radiacich dráh nie sú ďaleko od klasických športových áut. Pri radení nahor pomáha systém prednastavenia otáčok, takže rýchlosti padajú jedna radosť. No ani pri podradení mať problémy nebudete. V každom prípade je prevodovka ladená tak, aby umožňovala redukciu spotreby. Má dlhé prevody a na skoré preradenie, keď by ste to subjektívne nepovažovali za správne, vás navádza asistent radenia. Šestku si agregát pýta už pri ustálenej rýchlosti 60 km/h. To je naozaj dosť skoro, pretože aj pri stovke točí skromných 2 150 otáčok za minútu.
Rozhodne mu to však neprekáža. Neprotestuje a neprejavujú sa žiadne vibrácie. Báť sa nemusíte ani spotreby. Pár kvapiek ušetrí mild-hybrid s malou li-ion batériou v kufri, ale bez toho, aby vás obťažoval príliš intenzívnou rekuperáciou, ďalšie úspory idú na vrub pravdepodobne najpohotovejšieho štart-stop systému i-Stop s absolútne nepostrehnuteľnou reakciou a o ďalšie sa stará spomínaná deaktivácia dvoch valcov. Motor sa dostáva do tohto úsporného režimu pri nízkom zaťažení, ale pokojne aj pri rýchlosti 90 km/h. Má to však chybičku krásy. Kým pri motoroch VW so systémom ACT dvojvalcový mód za volantom takmer necítiť, motor 2,0 Skyactiv-G sa prejavuje vibráciou. Máte pocit, akoby bol podtočený, a chuť podradiť.
Spotreba na uzde
Výsledok úsporných technológií, ktorých činnosť môžete sledovať na displeji infotainmentu, je však presvedčivý, a to aj bez režimu Eco, ktorý je dnes bežný a ktorý Mazda vôbec nepoužíva. Verí jedinému optimálnemu nastaveniu pre všetky situácie. Aj to je sympatické. Pri úspornej jazde sme dosiahli priemer 6,6 litra, čo nie je ďaleko od dieselových SUV. Lenže vtedy si Mazdu CX-30 aj jej zvodný motor príliš neužijete. Takže rátajte skôr s priemerom o liter vyšším. Stále to však nie sú čísla, ktoré by vás mali odstrašiť od kúpy benzínového crossoveru s atmosférickým motorom. Napokon pri teste konkurenčnej Škody Karoq 1,5 TSI Evo 4×4, sme sa tiež s priemerom pohybovali nad siedmimi litrami.
Čítajte viac Mazda CX-5 podstúpila aktualizáciu. Na diesel zabudniteCX-30 vás poteší aj jazdnými vlastnosťami, i keď ukrýva jednu veľkú zvláštnosť. Hoci má pohon oboch náprav AWD, zadné kolesá nesie jednoduchá vlečná náprava, teda lacnejšie riešenie v porovnaní s vyspelejším nezávislým zavesením. Niekde sa jednoducho šetriť muselo. Možno aj kvôli snahe ponúknuť zákazníkom veľký kufor. Za volantom to však nijako zvlášť necítiť. S tuhším nastavením pruženia, ale dobre izolovaným, presným riadením a na 18-palcových diskoch obutých pneumatikami 215/55 R18 sa CX-30 správa v zákrutách vyslovene suverénne. Ani „civilná“ svetlá výšky 178 mm nie je dôvodom na zásadne vyššie ťažisko. Nedotáčavosť krotí systém zníženia krútiaceho momentu. A potom je tu štvorkolka, takže s trakciou problémy mať naozaj nebudete. Podvozok vedia rozhodiť len vyslovene veľké nerovnosti. Nehovoriac o retardéroch, ktoré sa prejavujú poriadnou ranou. Napriek tomu sa ale nič vážne nedeje.
Jednoducho, s Mazdou CX-30 sa rýchlo zžijete. Je to vyslovene šoférske auto, na ktoré sa budete vždy tešiť. Závan starých dobrých čias v modernom šate. Navyše vás toto auto neobťažuje príliš aktívnymi asistenčnými systémami. Tak napríklad systém pre udržiavanie jazdných prúdov Lane Assist možno natrvalo deaktivovať, teda nie znova a znova po každom štarte. Mazdy síce nikdy nepodliezali zákazníkom cenou, ale v tomto prípade to Japonci neprestrelili. Verzia 2,0 Skyactiv-G 150 s pohonom AWD a výbavou Plus štartuje na 28 040 eurách. V tejto úrovni už dostávate napríklad dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá a volant, parkovaciu kameru, elektrochromatické spätné zrkadlo, elektrické zadné veko, navigačný systém, adaptívny tempomat, infotainment s 8,8-palcovou obrazovkou, bezkľúčový prístup aj štartovanie a mnoho ďalších prvkov vrátane asistenčných.
Naša verzia s paketmi Sound (aparatúra Bose) a Style a navyše príplatkovým lakom Soul Red Crystal sa stále udržala na necelých 31 000 eurách, čo je akceptovateľné. Navyše môžete mať istotu, že predať toto auto v budúcnosti nebude ťažké. Mazdy si držia hodnotu a kombinácia manuálu so štvorkolkou a s atmosférickým motorom bude zostatkovú cenu udržiavať na maxime, keďže takáto ponuka sa zo showroomov zakrátko celkom vytratí. Ak sa teda rozhodnete pre CX-30, chybu určite neurobíte. Samozrejme, je tu ponuka modernejšieho motora Skyactiv-X s revolučným procesom spaľovania SPCCI a výkonom 137 kW, ale jeho výber nie je nutnosťou. Navyše spotrebou paliva nad bežným dvojlitrom až tak veľmi nedominuje, cenou jednoznačne.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 395 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 540 |
Rázvor náprav (mm) | 2 655 |
Svetlá výška (mm) | 174 |
Objem batožinového priestoru (l) | 430 – 1 406 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 404 |
Technické údaje
Model | Mazda 2,0 Skyactov-G 150 AWD Plus |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 213/4 000 |
Prevodovka | 6M |
Max rýchlosť (km/h) | 195 |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 6,4 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 6,6 – 7,5 |
Ceny
Cena verzie | od 28 040 € |
---|---|
Cena testovaného modelu | 30 815 € |