Rok po elektrickej limuzíne EQS predstavil Mercedes-Benz aj sesterské SUV. Keďže však pokrok vo vývoji elektromobilov napreduje tempom Moorovho zákona, EQS SUV nie je len obyčajným derivátom. Prichádza z ďalšími zlepšeniami. Tak napríklad účinnosť elektromotora vzrástla z 92 na 97 % a využiteľná kapacita batérie zo 107,8 na 108,4 kWh. Možno sa to nezdá, ale pri elektromobiloch sa cení každá inovácia, pretože dojazd ostáva stále ich najväčšou slabinou. Lenže v prípade EQS SUV tŕpnuť rozhodne nemusíte. Dôvod? Nie je ním len obria batéria, ale aj úžasná aerodynamika. Napriek tomu, že EQS SUV je vyššie ako EQS, dizajnérom sa podaril priam zázrak – koeficient odporu vzduchu je rovných 0,20! Čosi neuveriteľné na auto, ktoré sa dĺžkou 5 125 mm príliš nelíši od klasického GLS a rázvorom náprav 3 210 mm ho prekonáva o sedem centimetrov.
Dizajn v službách vetra
Samozrejme, aerodynamika sa odrazila aj na výslednom dizajne, ktorému v Stuttgarte hovoria Sensual Purity. Ten je taký úhľadný, že len ťažko osloví klientelu, ktorá doteraz preferovala klasické SUV GLE alebo GLS. Jednoducho, je to auto pre iný typ zákazníkov. Predná zaslepená maska Black Panel, ukrývajúca senzory potrebné pre asistenčné systémy, má typický tvar a nadväzuje na svetlá Digital Lights s 2,6 miliónmi pixelov, ktoré sú prepojené diódovou lištou. Fungujú ako čierno-biele projektory, čo znamená, že sú schopné premietať symboly priamo na vozovku. Za príplatok môžete získať balík AMG Line, ktorý masku obohatí o trojrozmerný vzor inšpirovaný pôvodným logom Mercedes-Benz Patern. Tú mali aj niektoré z vozidiel, ktoré sme testovali. Zboku nás zaujali obrie disky kolies priemerom do 22 palcov s vysokolesklým čiernym povrchom.
Ani tie nechýbali na testovacích exemplároch, ktoré mali demonštrovať maximum z možností. Aerodynamicky optimalizované sú nielen spätné zrkadlá, výsuvné kľučky dverí, ale dokonca aj stúpačky. Veko na ľavom prednom blatníku slúži ako kryt hrdla nádrže ostrekovača. Kapotu už totiž neotvoríte. Škoda, že tvar tohto lievika kazí „bezšvový“ dizajn karosérie. K triede SUV sa EQS hlási ochrannými prvkami podvozka a väčšou svetlou výškou. Zadné svetlá používajú výraznú 3D grafiku v tvare špirály a sú opäť prepojené. Veko batožinového priestoru sa zarezáva hlboko do nárazníka. No najpodstatnejšie je, že strecha tohto elektrického monumentu sa vznáša o 200 mm vyššie v porovnaní s limuzínou. To je jasný prísľub priestrannejšieho interiéru. A je to tak. Napokon, EQS SUV, môže mať až tri rady sedadiel.
Už pri nasadaní si uvedomíte, že SUV ponúka ľahší prístup. A tiež oveľa lepší výhľad, hoci aj jeho predné stĺpiky sú masívne a štít „prístrojovky“ poriadne vysoko. Na výšku máte vpredu k dispozícii 1 035 mm, v druhom rade 1 030 a v treťom stále slušných 900 milimetrov. A v porovnaní s EQS sú tu aj ďalšie bonusy. Druhý rad sedadiel je ovládaný elektricky. Dá sa posúvať v rozsahu 130 mm, takže na nohy je podľa nastavenia od 830 do 960 mm. No aj keď je úplne vpredu, stále je dosť miesta na nohy. Ďalším prvkom variability sú operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40, nastaviteľné v uhle 18 stupňov. V päťmiestnej konfigurácii má kufor od 645 do 880 litrov, čo znamená možnosť prepravy 24 prepraviek minerálnej vody alebo štyroch golfových „bagov“. Po úplnom sklopení operadiel sa priestor zväčší na gigantických 2 100 litrov. Voliteľný tretí rad pritom uberie z kufra len 80 litrov.
Priestor, komfort, variabilita
Ak poznáte EQS či klasickú triedu S, nič extra vás tu neprekvapí. Po viac ako roku výroby vyprchal futuristický efekt megadispeleja Hyperscreen, ktorý tvoria až tri vzájomne prepojené displeje so šírkou 1 410 mm. Spolujazdec môže pozerať pohyblivý obsah aj počas jazdy, keďže vodiča má pod kontrolou kamera. Pre verziu 580 4Matic je Hyperscreen v sérii, v slabšej verzii 480 si ho musíte doobjednať. Hoci nepatríme k priaznivcom dotykových displejov, ten v podaní Mercedesu-Benz je dovedený do dokonalosti. Displeje majú brilantnú grafiku a rýchle reakcie. A k tomu pridáva EQS SUV najväčší head-up displej s uhlopriečkou 77 palcov, ktorý zobrazuje údaje neskutočne ďaleko. Navyše s virtuálnou realitou. Navigáciu tak sprevádzajú vznášajúce sa šípky. A ak by vám to nestačilo, môžete sa spoľahnúť na centrálny displej, ktorý kombinuje reálny obraz kamery s piktogramami.
Prácu s infotainmentom MBUX uľahčuje hlasové ovládanie, ktoré už nepotrebuje povel Hey Mercedes. Oceňujeme rýchly prístup k funkciám klimatizácie, ktorá má na displeji virtuálny panel aj spätnú haptickú odozvu, o ktorú sa stará 12 aktuátorov priamo v ploche displeja. Je tu tiež ikona EQ s rýchlym prístupom k údajom nabíjania a navigácii k nabíjacím staniciam. Po zadaní cieľa vám táto inteligentná služba naplánuje trasu aj s výberom vhodných miest dobitia, aby ste cestu absolvovali čo najrýchlejšie. Atmosféru môžete meniť výberom farby alebo kombinácie farieb náladového osvetlenia, ktoré nájdete ešte aj na obrysoch sedadiel! Pritom vás EQS rozmaznáva fantastickými sedadlami s masážou lávovými kameňmi či mäkučkým vankúšikom opierky hlavy zo sveta first class. A to máte ďalej k dispozícii aromatizačný systém či klimatizáciu, ktorá zachytáva až 99,6 % prachových častíc.
Zaujímavé je, že displeje dotvárajú atmosféru animáciou prírodných motívov. Chce to ale čas, kým vychytáte všetky možnosti, ktoré máte v ponuke. Napríklad aparatúra Burmester s výkonom 710 W a 15 reproduktormi robí z kabíny doslova koncertnú sieň. Lenže má aj iné funkcie. Mercedes-Benz vyvinul pre EQS syntetické zvuky, ktoré reagujú na akceleráciu či brzdenie. Nejde o simuláciu zvuku motora, ale o zvláštne akustické „podfarbenie“, ktoré príde v dokonale izolovanej kabíne naozaj vhod. Inak tu strácate pojem o realite. Nechýba ani koža či pravé drevo. Tradičný svet pripomínajú aj niektoré ergonomické prvky, ktoré sa Mercedes-Benz rozhodol zachovať. Tak napríklad ovládaciu páčku stieračov nájdete vľavo, tak ako už celé desaťročia a podobne je to s pozíciou parkovacej brzdy vľavo pod volantom.
Smer jazdy zasa ovládate páčkou priamo na stĺpiku riadenia, opäť dôraz na tradíciu. Navyše sa tým úplne uvoľnil priestor na vznášajúcej sa stredovej konzole, takže je tu miesto pre nápoje, ale napríklad aj pre dve indukčné nabíjačky telefónu. Do rúk sa nám dostala aj verzia bez displeja Hypercreen (450 4Matic), ktorá má viac analógových prvkov a pravdupovediac, nie je to na škodu veci. Napríklad dotyková lišta pre nastavenie jazdného režimu, aktivácie výstražných svetiel či hlasitosti rádia je hneď pod centrálnym displejom. V oveľa lepšej polohe v porovnaní s Hyperscreenom, kde je umiestnená až kdesi pri lakťovej opierke. V každom prípade pri EQS SUV rýchlo pochopíte, že v porovnaní s limuzínou ponúka oveľa viac priestorového komfortu a úžitku.