Hyundai urobil elektrickou Konou doslova dieru do sveta. Prvá generácia prišla v roku 2017 a predstavovala cenovo relatívne dostupný elektromobil, s ktorým ste mohli konečne vyraziť na dlhšie cesty. V tom čase ich veru veľa nebolo. VW ID.3 či Škoda Enyaq iV ešte neexistovali. Kone veľmi prospel aj neskorší facelift. O to viac očakávaní sa spájalo s druhou generáciou. Tá prišla vlani, s cieľom udržať pri živote dostupnejšiu alternatívu k modernejším a, samozrejme, aj drahším Ioniqom 5 a 6. Aby si príliš „neliezli do kapusty“, Hyundai stavil pri Kone na menšiu batériu, o čosi staršiu techniku, no zato prepracoval celé auto. Nám sa dostala do rúk vrcholová verzia Electric+ s batériou, ktorá má kapacitu 65,4 kWh. To, že Kona je skutočne nová, vidieť už na zmene jej formátu.
O triedu dospelejšia
Na dĺžku má 4 355 mm, na šírku 1 825 a na výšku 1 575. Je teda o 175 mm dlhšia, o 25 mm širšia a o 20 mm vyššia. Až o 60 mm sa natiahol rázvor náprav, ktorý ma teraz finálnych 2 660, čo už nie je až tak ďaleko od Enyaqu. A zásadne vpred sa posunul aj dizajn, hoci nie každému sa bude páčiť. V každom prípade si Kona požičala niektoré štylistické prvky Ioniqu 5. Napríklad parametrické prvky v prednom nárazníku, pixelové diódy, ktoré tvoria vpredu a vzadu efektný svetelný pás a v neposlednom rade ostré prelisy v uhle 45 stupňov po bokoch karosérie. Napriek hranatejším masívnym lemom blatníkov sa Hyundaiu podarilo znížiť koeficient odporu vzduchu na veľmi slušnú hodnotu Cd 0,27. Aj vďaka aktívnym lamelám pre prívod vzduchu v nárazníku či splývavej zadnej siluete.
Novinka má štandardne 19-palcové kolesá. V našom prípade mali diamantový rez. Úplne nové sú predné full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Konečne disponujú solídnym svetelným výkonom. Zadné svetlá, ktoré sa stali súčasťou blatníkov, mierne polarizujú, ale funkčne im niet čo vyčítať. Pri prvej generácii boli riešené konvenčnejšie a elegantnejšie, zvlášť po modernizácii, ktorá vyhladila dizajn a prišla aj s väčším podielom lakovaných plastov. Nová Kona pôsobí v každom prípade ako väčšie a dospelejšie SUV, hoci svetlou výškou 151 mm patrí veru skôr ku klasickým hatchbackom. Ísť s Konou do ťažšieho terénu by sme preto neodporúčali, už len z dôvodu nízkej polohy batérie. Ale s prašnými cestami problém iste mať nebude.
Kabína vás víta oveľa väčším priestorom. Vpredu máte naozaj veľa miesta, to aj vďaka nízko uloženému stredovému tunelu, ktorý nezavadzia kolenám. Toto býva častá neresť moderných elektromobilov. Sedadlá sú veľmi pohodlné a hoci lakťová opierka sa nastaviť nedá, má takmer ideálnu polohu aj veľkosť. Slušný je tiež rozsah nastavenia volantu. Z pozície vodiča ponúka Kona dobrý výhľad. Infotainment čerpá v mnohom z modelov Ioniq. Palubná doska nesie dva vzájomne prepojené displeje. Ten stredový je mierne natočený na vodiča. Jeho matný povrch je odolnejší proti odtlačkom prstov. Digitálny kokpit nemá extra lákavú grafiku, no funkčne sa nám pozdávajú jeho kruhové stupnice viac ako „vlny“ na Ioniqu 5. Čo nezvládne on, doplní head-up displej, konečne premietaný na sklo, a nie na malú výsuvnú plôšku.
Softvér aj hardbér na jednotku
Mimoriadnu pochvalu si zaslúži infotainment s 12,3-palcovu obrazovou. Ponúka logické menu a perfektnú analytiku nabíjania, priebehu spotreby, okamžitého odberu, plánovania trás, aktiváciu klimatizovania batérie pred nabíjaním a podobne. Volkswagen sa má čo učiť. Navyše Kona nezanevrela na hardvér. Na dnešné časy je ho tu požehnane. Klasické tlačidlá slúžia na rýchly vstup do najčastejších funkcií menu, je tu úplne samostatný panel klimatizácie a tlačidlá na vyhrievanie alebo ventilovanie sedadiel, vyhrievanie volantu, aktivácie parkovacieho asistenta či 360-stupňovho zobrazenia okolia vozidla. Ale aj otočný volič jazdných režimov. Volič smeru jazdy sa presunul na stĺpik riadenia, takže je vždy poruke a na rozdiel od elektromobilov z dielne koncernu VW má parkovaciu polohu. Rekuperáciu zas ľahko regulujete krídelkami na volante. Lepšie riešenie si predstaviť nevieme. Dojem trochu kazia použité tvrdšie plastové materiály a fádne sfarbenie čalúnenia. Niekde sa ale šetriť muselo. Kona nie je a nemá byť Ioniq 5 či 6.
Interiér tiež ponúka množstvo odkladacích priestorov – vo dverách, poličku pred spolujazdcom aj veľké držiaky nápojov v stredovom tuneli. Ľahko prístupná je nabíjačka smartfónov a nad ňou dva USB-C porty spolu s 12 V zásuvkou. Vzadu sú priestorové pomery skromnejšie, ale v porovnaní s predošlou generáciou je na tom Kona výrazne lepšie. Sedí sa vyššie, napriek tomu je nad hlavou stále dostatočná rezerva. Väčší rázvor priniesol zas užitočné centimetre na nohy a kolená. Hyundai nešetril ani na dĺžke „sedákov“. Pre troch je ale Kona vzadu predsa len priúzka, hoci v nej už nezavadzia podlahový tunel. Operadlá sú delené v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40, takže po sklopení strednej časti vzniká veľká lakťová opierka. Škoda, že operadlá nemajú nastaviteľný sklon. Vzadu tiež nájdete 250 V zásuvku (16 A).
Mimochodom, Kona podporuje funkciu V2L, a to už v sérii, takže jej batéria môže byť zdrojom energie na množstvo spotrebičov, napríklad počas stanovania kdesi mimo civilizácie. Kufor narástol na 466 litrov, čo je až o až o 106 litrov viac. Navyše ponúka dvojitú podlahu. V hornej polohe lícuje so sklopenými operadlami aj nakladacou hranou. No aj keď je podlaha dole, stále je pod ňou miesto na kábel či dojazdovú rezervu. Úplnou novinkou je elektrické ovládanie piatych dverí. Otvoria sa už pri priblížení s kľúčom vo vrecku, no nie je to príliš praktické, pretože piate dvere putujú občas nahor aj vtedy, keď to nechcete. Nožný senzor by bol lepším riešením pre bezdotykové otváranie. My sme túto funkciu preto radšej vypli. Stále ale nie sme na konci, pretože Kona má ešte jednu vychytávku – „frunk“, teda predný kufor s objemom 27 litrov, dosť na uloženie lekárničky, nabíjacieho kábla a podobne. Konkurencia môže závidieť.