História BMW radu päť siaha až do roku 1972. Úspech tohto sedanu a neskôr kombi strednej triedy bol okamžitý. Z doterajších siedmich generácií putovalo k zákazníkom viac ako desať miliónov kusov. Z päťky sa stal jeden z najpredávanejších a najrešpektovanejších biznis sedanov histórie. A zmeniť sa to nemá ani v budúcnosti. Mníchov totiž vlani vyrukoval s ôsmou generáciou, ktorá posúva túto ikonu do elektrickej éry. To napriek tomu, že nová päťka nezanevrela na benzín a dokonca ani na naftu. Napriek tomu sme boli radi, že do rúk sa nám dostala práve verzia i5. A asi vo verzii, ktorá bude najžiadanejšou – i5 M60. Hovoria o nej, že kombinuje luxus sedmičky so športovým espritom menšej trojky. Celkom pravda to ale nie je. Novinka má autonómnu pozíciu a to je dobré. Vidieť to už na dizajne.
„Retro“ v digitálnej ére
Medzigeneračne päťka poriadne podrástla. A to vo všetkých smeroch. Do dĺžky o 97 milimetrov na 5 060 milimetrov, do šírky o 32 milimetrov na 1 900 milimetrov a do výšky o 36 milimetrov na 1 515 milimetrov. Rázvor sa predĺžil o 20 milimetrov na 2 995 milimetrov. Štýlom akoby sa BMW inšpirovalo prvou generáciu. Zjavné je to najmä z profilu s klesajúcou kapotou kufra. Predné horizontálne ľadvinky majú menej provokatívny vzhľad. Sú síce navzájom spojené, ale situované horizontálne, takže BMW sa vyhne kontroverziám. A ak si priplatíte, budú svietiť. Pri pohľade zboku formujú atletický postoj dva bočné prelisy označované aj ako charakterové línie. Výšku karosérie maskujú masívne čierne prahy. Novinkou sú zapustené kľučky dverí a číslo 5 akoby „vylisované“ priamo do ikonického Hofmaisterovho oblúka.


Dynamicky natiahnuté proporcie prechádzajú do mohutnej zadnej časti. Ploché zadné svetlá rozdelené chrómovou lištou nanovo interpretujú charakteristický tvar písmena L. Naša i5 M60 mala však ešte športovejší šmrnc. Písmeno M totiž znamená napríklad športovejší nárazník matné reflektory a o päť milimetrov znížený podvozok. Karbónový paket priniesol karbónové zrkadlá či decentný karbónový spojler na zadnej kapote. Už v základe by malo mať M60 21-palcové kolesá. Zimné obutie však spôsobilo, že sme jazdili na 19-palcových diskoch. Čo ale nie je výčitka. A čo je zaujímavé, napriek brutálnemu výkonu s rovnakým profilom pneumatík 245/45 na oboch nápravách. Červené „emkové“ brzdy vykúkali spoza čiernych 10-lúčových kolies. Samozrejme, tiež za „tučný“ príplatok. A aj nový „olivový“ odtieň laku Cape Yourk Green Metalic pochádza zo skladu divízie M.

Priestor, sklo aj displeje
Ani v kabíne nechýba odkaz na sedemdesiate roky, keď móde dominovali skôr hrany ako oblúky. Stačí sa napríklad pozrieť na štruktúru otvorov v hornej časti palubnej dosky, ktoré pôsobia v časoch laserom vyrábaných krytov reproduktorov či prieduchov ventilácie, dosť „rustikálne“. Je to však zámer. Samozrejme, tam paralela končí. A to aj v kontexte nedávnych modelov z Mníchova. Interiér je totiž viac digitálny ako analógový. Veľká zakrivená obrazovka BMW Curved Display pozostáva z 12,3-palcového virtuálneho kokpitu a 14,9-palcového infotainmentu. Je sympatické, že obrazovky nepresahujú horný profil palubnej dosky, čo zlepšuje výhľad a orientáciu. Minimalizmus vidieť aj na klimatizácii. Jej prieduchy tvoria neviditeľné štrbiny. Klapky sa ovládajú dotykom na lište pod veľkou obrazovkou.


Podobne, ako vlajková loď radu 7, aj tu dostalo vo veľkom priestor sklo. Napríklad v podobe podsvietených dekoračných líšt na palubovke a vo dverách. Sklenený je dokonca aj volič „prevodovky“ a otočný controller systému iDrive. V noci je ale lepšie vypnúť ambientné podsvietenie, pretože sa príliš zrkadlí v čelnom okne ale najmä v spätných zrkadlách, čo pôsobí veľmi rušivo. Materiálový mix dopĺňa v i5 M60 decentne použitý karbón. Atmosféru v kabíne možno meniť nastavením módov Efficient, Sport, Expressive, Relax a Digital Art. Mení sa farba podsvietenia, grafika displejov ale aj zvuková kulisa systému Iconic Sound. Samozrejme, všetko je možné konfigurovať individuálne a uložiť v móde Personal. O prémiovosti niet teda najmenších pochýb.
Ergonómia ako v kupé
No a unesený budete aj z ergonómie. Sedadlá poskytujú vynikajúci komfort aj stabilitu v zákrutách. No a nastaviť si môžete aj dĺžku „sedáku“. Cítite sa tu takmer ako v kupé. Vysoká podlaha, pod ktorou je batéria, sa totiž postarala o to, že voči nej sedíte nižšie, než by ste očakávali. Masívny penový veniec skoseného volantu si tiež rýchlo zamilujete. A ešte poteší hardvérom na ramenách. BMW sa navyše podarilo zredukovať počet tlačidiel na minimum. Klobúk dole, najmä ak si spomenieme na kapacitné ovládače konkurenčného AMG. Prístrojový panel má brilantné zobrazenie, ale s kosoštvorcovou grafikou sme sa stále nezmierili. Tá analógová sa už asi ale nikdy nevráti. Mnohé však päťka doháňa parádnym head-up displejom.


Trochu ľúto je nám za samostatným panelom klimatizácie. Ovláda cez displej. V jeho spodnej časti je síce stále prítomná lišta pre nastavenie teploty, ale ak chcete ísť do rozšírených funkcií, musíte sa prstom triafať do maličkej plochy. O to viac poteší, že v BMW nezanevreli ani v ôsmej generácii (8.5) operačného systému iDrive na otočný controller na stredovom tuneli. Takže stále je tu voľba, či budete s infotainmentom, pripomínajúcim ikonami prostredie smartfónov, pracovať intuitívnym fyzickým ovládačom alebo dotykom. No a nechýba ani ovládanie gestami. Inak iDrive je neuveriteľne pohotový. Ani v teplotách hlboko pod nulou nepozná zamŕzanie. Prácu s menu si musíte trocha natrénovať, ale ak ste už mali skúsenosť s BMW Curved Displaj, pôjde vám to rýchlo. Indukčná nabíjačka zvládne až dva smatfóny.

Kufrom neočarí
No i5 má aj zopár chybičiek. Prekvapí napríklad malá schránka pred spolujazdcom, na rozdiel od veľkých schránok vo dverách, aj v stredovom boxe, vnútorné kľučky dverí, ktoré sa chytajú odspodu, alebo lacno pôsobiace ovládače okien. Naopak, chválime roletku panoramatického okna, ktorá sa vysúva spredu. Je to oveľa šikovnejšie riešenie, pretože kým posádka vzadu sa môže kochať výhľadom, vodič môže byť stále v tieni. Až sa čudujeme, že to ešte nikoho nenapadlo. Aj vzadu je päťka prémiovým sedanom strednej triedy. Priestorom sa síce nemôže rovnať väčšej sedmičke, ale miesta je tu viac ako v minulosti, či už na nohy alebo nad hlavou a sedadlá sú veľmi pohodlné. Nešetrilo sa na operadlách ani dĺžke „sedáku“. Podopiera celé stehná, čo nebýva zvykom. Zadní pasažieri majú samostatné zóny klimatizácie a USB-C porty priamo na chrbte operadiel predných sedadiel.


Kufor s objemom 495 litrov, hoci o 30 litrov menší ako pri spaľovacích verziách, zodpovedá stále štandardom sedanov strednej triedy. Nie je teda nijako očarujúci. Rovnako ako veľkosť vstupného otvoru. Navyše, podlaha sa po stranách dvíha smerom k blatníkom. Rovná ložná plocha je potom pomerne úzka. Fajn, že káble sa dajú umiestniť v hlbokej schránke pod dnom. Pod nekonečnou prednou kapotou sa totiž nenašiel ani liter pre „frunk“, čo je veľká škoda, hoci plytká schránka by sa pod obrovský plastový kryt zmestila. Prémiový charakter dáva i5 najavo elektricky ovládaným vekom ale tiež sklápaním operadiel priamo z batožinového priestoru pomocou páčok pod hranou okna. Operadlá sú delené tak, ako sme zvyknutí, teda v pomere 40: 20: 40. Z praktických prvkov sú tu potom už len dva plastové háčiky, ale nie moc praktické.