Peugeot E-3008: Prvýkrát aj ako elektromobil a s dojazdom až 700 km

Tretia generácia tritisícosmičky je nová doslova od podlahy a elektrifikovaná tak ako nikdy predtým. Tvarom karosérie vytvára novú kategóriu SUV-fastback. Uvidíme, či prechodom na batérie príliš neriskuje.

14.09.2023 10:00
debata (1)
Peugeot vybrúsil tvary predošlej generácie do... Foto: Peugeot
Peugeot e-3008 - 2023 Peugeot vybrúsil tvary predošlej generácie do dokonalosti a pridal nové štylistické znaky Peugeotov. Napríklad bezrámovú masku a nové logo. Svetlá sú už v základe vybavené Matrix LED technológiou.

Druhá generácia Peugeotu 3008 bola ranou priamo do čierneho. V porovnaní s fádnou prvou generáciou, ktorá sa akoby nevedela rozhodnúť, kam patrí, zapôsobil nový svieži dizajn exteriéru a futuristický i-Cockpit ako magnet. Celkovo sa na 130 trhoch sveta rozhodlo pre Peugeot 3008 viac ako 1 320 000 zákaz­níkov. A hoci tritisícosmička vyzerá stále k svetu, dozrel čas na striedanie stráží. Opäť ide o veľkú zmenu, i keď štylisticky nie takú zásadnú. Najdôležitejšie je to, čo nevidieť. Tretia generácia je totiž vôbec prvým Peugeotom a zároveň prvým modelom Stellantisu postaveným na novučičkej platforme STLA Medium, ktorá umožňuje rozsiahlu elektrifikáciu vrátane čisto elektrického pohonu, nasadenie nových asistenčných systémov, inteligentné nabíjanie aj aktualizáciu softvéru vzduchom.

Peugeot e-3008 - 2023
Peugeot e-3008 - 2023
+25Peugeot e-3008 - 2023

Dizajn nadväzuje na druhú generáciu, ale prináša prvky z nových Peugeotov. Máme tu teda grafiku denných svetiel s trojicou „pazúrov“, neohraničenú prednú masku, ktorá akoby sa rozpíjala do strán, aj nové logo. No najväčšou zmenou je klasifikácia 3008 ako SUV-fastback. Vidieť to na profile s klesajúcou líniou zadného veka a plávajúcim strešným spojlerom. Vzadu upúta pozornosť 3D grafika svetiel. Modernému vzhľadu pomáha minimum dekorácií a úplné odstránenie chrómu. Svetlá Pixel LED majú už v štandarde diódovo-matrixovú technológiu a ultramalé rozmery. Odolnosť 3008 demonštruje masívna spodná časť lakovaná v sivej a čiernej farbe. V palete lakov pribudol odtieň Obsession Blue, ktorý podľa svetelných podmienok prechádza z modrého do zeleného tónu, alebo modrý lak Ingaro Blue. Aerodynamicky optimalizované kolesá majú priemer 19 alebo 20 palcov. Verzia GT má štandardne kontrastnú čiernu strechu.

Splývavá zadná silueta urobila z Peugeotu 3008... Foto: Peugeot
Peugeot e-3008 - 2023 Splývavá zadná silueta urobila z Peugeotu 3008 SUV-fatback. Aspoň tak Peugeot novinku charakterizuje. Do dĺžky pribudlo 70 a na rázvore náprav 55 mm.
Peugeot e-208 - 2023 Čítajte viac Peugeot 208/e-208: Facelift prináša hybridy a dlhší dojazd. Diesel ale skončil

Menil sa aj formát. Peugeot E-3008 narástol do všetkých strán. Na dĺžku má 4 530 (+ 70 mm), na šírku 1 890 mm (+ 50 mm) a na výšku 1 640 (+ 20 mm). Na rázvore náprav 2 730 mm pribudli dva centimetre. Napriek tomu Peugeot tvrdí, že 3008 je stále jedným z najkompaktnejších modelov segmentu C a tiež najobratnejším, pretože priemer otáčania je len 10,6 metra, najmenej zo všetkých elektrických SUV v triede. Efektivite pomôže lepšia aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu klesol na Cx 0,28, čo je medzi SUV skvelá hodnota. Priestor pribudol aj v kabíne, ktorá pôsobí technologicky. Typický ergonomický koncept i-Cockpit posúva na ďalšiu úroveň. Aj preto dostal prívlastok Panoramic. Palubná doska nesie až 21-palcový zakrivený displej, ktorý akoby sa nad ňou vznášal. Tento efekt posilňuje ambientné osvetlenie s ôsmimi farbami. Ľavá strana displeja má funkciu digitálneho kokpitu a tá pravá sa stará o zábavu, navigáciu a komunikáciu.

Zaujímavosťou zadnej časti je plávajúci spojler... Foto: Peugeot
Peugeot e-3008 - 2023 Zaujímavosťou zadnej časti je plávajúci spojler a svetlá s 3D grafikou, ktorú dostanete s verziou GT.
Peugeot 3008 - panoramic i-Cockpit 2023 Čítajte viac Peugeot predstavuje panoramic i-Cockpit. Bude mať 21 palcov

Nechýba ani dotykový pás i-Toggles s voľne programovateľnými desiatimi dotykovými plochami, kde si môže majiteľ uložiť najčastejšie používané funkcie. Hardvérový je len volič prevodovky a jazdných režimov. Nové rozhranie i-Connect Advanced prináša inteligentnú navigáciu TomTom, plánovač trás aj s nabíjacími zastávkami, aktualizácie softvéru vzduchom a pokročilé hlasové ovládanie. Nižšie umiestnený volant s malým priemerom dostal namiesto mechanických ovládačov kapacitné tlačidlá. Jeho menší stred robí volant vzdušnejším. Premiestnenie voliča prevodovky na palubnú dosku vytvorilo viac miesta na odkladacie priestory. Je ich spolu 17 a majú objem 34 litrov. V kufri je 520 litrov pre batožiny, na chlp rovnako ako v predošlej generácii. No čo je podstatné, batožinový priestor bude identický pre všetky verzie – elektrické aj hybridné.

Nový i-Cockpit Panoramic kombinuje malý volant... Foto: Peugeot
Peugeot e-3008 - 2023 Nový i-Cockpit Panoramic kombinuje malý volant s novým zakriveným 21-palcovým displejom a dotykovým pásom Toggles.
Peugeot 208 - výroba v Trnave Čítajte viac Trnava príde o Peugeot 208. Nahradí ho ‘lacný‘ elektrický Citroën

Na úvod sa Peugeot 3008 dostane na trh ako čistý elektromobil E-3008. Doterajšie elektrické modely Stellantisu odstavuje parametrami na druhú koľaj. Platforma STLA Medium je totiž vybavená novou batériou s chémiou NMC (nikel, kobalt, mangán) s kapacitou 73 alebo až 98 kWh. Hovoríme pritom o využiteľnej kapacite. Menšiu batériu dostane jednomotorová verzia so synchrónnym elektromotorom s výkonom 157 kW, ako aj dvojmotorová Dual Motor 4 × 4 s výkonom 240 kW a identickým dojazdom 525 km. Väčší akumulátor je vyhradený pre verziu Long Range s výkonom 170 kW a dojazdom až 700 km. Peugeot sľubuje priemernú spotrebu len 14 kWh/100 km. S energiou bude E-3008 šetriť vďaka novej trojstupňovej rekuperácii, ktorú bude možné prepínať krídelkami na volante aj pomocou tepelného čerpadla a vyspelého tepelného manažmentu batérie.

STLA Medium je vybavená novou batériou s... Foto: Peugeot
Peugeot e-3008 - 2023 STLA Medium je vybavená novou batériou s chémiou NMC (nikel, kobalt, mangán) s kapacitou 73 alebo až 98 kWh.

Palubná nabíjačka má 11 kW (za príplatok 22 kW) a na rýchlonabíjacích staniciach zvládne E-3008 výkon 170 kW, takže z 20 na 80 % sa má nabiť za 30 minút. O dynamiku sa báť netreba. Jednomotorové verzie s motorom umiestneným vpredu zrýchlia na stovku pod deväť sekúnd a štvorkolka dokonca len za 6,4. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 170 km/h. Na výber budú štyri jazdné režimy – Normal, Eco a Sport. Štvorkolka pridáva mód 4 × 4. Na ceste drží E-3008 celkom nový podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadné nezávisle zavesené kolesá s nápravou Multi-link. Nová je tiež zostava asistenčných systémov balíka Drive Assist Plus, ktorý obsahuje aj také vychytávky ako asistovanú zmenu jazdného pruhu alebo parkovací asistent VisinPark so štyrmi kamerami a s 12 senzormi.

Peugeot E-2008 - 2023 Čítajte viac Peugeot 2008: Po facelifte robustnejší a s dlhším dojazdom. Diesel ostal

Peugeot 300 bude automobilka vyrábať od februára budúceho roka vo svojom francúzskom závode v Sochaux. Neskôr majú doraziť aj verzie so spaľovacími motormi. Sľúbený je plug-in hybrid a ešte jedna čisto spaľovacia verzia, ktorú Peugeot zatiaľ nešpecifikuje. Vyzerá to ale tak, že na úsporný naftový motor budeme musieť zabudnúť. Napokon, nedostal ho ani nový Peugeot 508. V ponuke budú dve úrovne vybavenia, Allure a GT s troma voliteľnými balíkmi. To veľmi sprehľadní a zjednoduší konfiguráciu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Peugeot #Peugeot 3008 #Peugeot e-3008
Články podľa značiek