Automobiloví výrobcovia sa už roky pripravujú na prísnejšiu emisnú normu Euro 7. A to bez toho, aby vedeli, aké požiadavky na nich bude klásť. Stále totiž nebola zverejnená jej finálna verzia. Na tejto norme pracuje Európska komisia už štyri roky a navyše mešká. To nie je dobré, pretože automobilový priemysel potrebuje čas, aby sa prispôsobil. A hoci normu Euro7 stále nepoznáme, už dávnejšie prenikli na verejnosť informácie o jej absurditách. Napríklad o tom, že autá musia plniť stanovené limity bez ohľadu na to, či je zima, teplo, či auto ťahá príves, či bez ohľadu na nadmorskú výšku a podobne.
Čítajte viac Euro NCAP: BMW i4 a Toyota Aygo prišli o hviezdičkuV podstate by to znamenalo, že norma Euro 7 je posledným klincom do rakvy spaľovacích motorov, pretože by bola nesplniteľná alebo splniteľná len pomocou drahých technológií, ktoré by sa premietli do ceny áut. Netreba sa čudovať, že automobilová branža v Európe sa proti tejto zmene dlhodobo bráni. Jednak preto, že výrobcovia nedostanú potrebný čas na prípravu, jednak pre pochybnosti, či bude možné fyzikálne požiadavkám vôbec vyhovieť a jednak preto, že táto zmena si vyžaduje enormné náklady v čase, keď sektor masívne investuje do elektrifikácie a čisto elektrických vozidiel.
Čítajte viac Čo sa to deje? V Nemecku rastie predaj dieselov. Brusel musí zúriťVeľmi dobre to nedávno na autosalóne v Paríži vystihol šéf Stellantisu Carlos Tavares. „Euro 7 z pohľadu odvetvia nepotrebujeme, pretože to bude čerpať zdroje, ktoré by sme mohli minúť na elektrifikáciu,“ povedal Tavares. „Načo plytvať obmedzenými zdrojmi na také krátke obdobie? Priemysel to nepotrebuje a je to kontraproduktívne,“ uviedol Tavares s tým, že tak či tak dôjde k zákazu predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Jednoducho to nedáva logiku. Pripomeňme, že Euro 7 by mala platiť od roku 2027 či 2028. A teraz sa zdá, že argumenty zástupcov automobilového priemyslu boli v Bruseli vypočuté.
Čítajte viac Elektromobilky 'krvácajú'. Výroba rastie, no zisky sú v nedohľadneInformuje o tom denník Politico, ktorému sa dostal do rúk finálny návrh novej legislatívy, ktorá bude oficiálne zverejnená 9. novembra. Ten má obsahovať formuláciu, ktorá znamená, že mimo emisií CO2, majú ostať limity pre iné znečisťujúce látky na rovnakej úrovni, aké sú platné podľa súčasnej normy Euro 6. „Vo svetle súčasných geopolitických a ekonomických okolností sa vykonalo záverečné preskúmanie,“ má uvádzať komisia v úvodnom hodnotení vplyvu k svojmu návrhu legislatívy Euro 7, pričom ako dôvod uviedla zvýšené zaťaženie priemyslu spojené s nákladmi na energiu a suroviny.
Čítajte viac Chýbajúce čipy majú na svedomí 18 miliónov áut . Už mali jazdiť na cestáchTo má podľa správy vytvárať bezprecedentný tlak na dodávateľský reťazec automobilového priemyslu a vyvolávať problémy s cenovou dostupnosťou áut pre spotrebiteľov v celkovom kontexte vysokej inflácie. Preto sa exekutíva EÚ rozhodla, že sa bude snažiť „minimalizovať“ náklady spojené s vývojom čistejších spaľovacích motorov. Samozrejme, pre automobilový priemysel bude liberálnejší návrh veľkou výhodou, i keď znižovaniu emisií CO2 sa nevyhne. V každom prípade ho minú náklady spojené so znižovaním oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého, pevných častíc a častíc z opotrebenia pneumatík.
Očakávaná miernejšia legislatíva ohľadom emisií však nenechala ľahostajnými ochrancov životného prostredia. „Lobby automobilového priemyslu sa ostro postavila proti Euro 7. Teraz komisia ustúpila ich požiadavkám. Zisky výrobcov automobilov sú uprednostňované pred zdravím miliónov Európanov,“ povedala Anna Krajinská zo zelenej mimovládnej organizácie Transport & Environment. Na finálne znenie Euro 7 si však budeme musieť počkať do 9. novembra.