Autá budú ešte drahšie! Europoslanci chcú do nich zaviesť ďalšiu povinnú výbavu

Európski vodiči sa už môžu tešiť vo svojich autách na povinné obmedzovače rýchlosti, alkoholové testery a masívny zber jazdných dát.

12.07.2022 06:00
Mercedes-Benz S 500 INTELLIGENT DRIVE Foto:
Vyspelá elektronika preberá na seba čoraz viac úloh vodiča.
debata (113)

Europoslanci trvajú na tom, že čím majú autá silnejšiu bezpečnostnú výbavu, schopnú v kritických situáciách prevziať za vodiča kontrolu nad vozidlom, tým budú cesty bezpečnejšie a bude na nich ubúdať mŕtvych aj zranených. Dokonca to presne vyčíslili.

Technológie a zodpovednosť

Pokročilá elektronika by mala tak efektívne chrániť posádky áut, chodcov a cyklistov v EÚ, že do roku 2038 sa vďaka nej zachráni viac ako 25 000 životov a predíde sa najmenej 140 000 vážnym zraneniam. Možno je to pravda a bolo by to dobre.

Ale možno sa aj mýlia. Nedávno sme zverejnili materiál o nehodách autonómnych áut. Analýzy kritických situácií ukazujú, že čím je auto automatizovanejšie, tým komplikovanejšie je pre človeka prevziať nad ním v kritických situáciách kontrolu a ovládať ho. Hovorí sa tomu automatizačný paradox. Niečo podobné sa môže stať, keď sa vodiči namiesto zodpovednosti za svoje vozidlo čoraz viac budú spoliehať na vyspelú elektroniku. Jazde budú venovať menšiu pozornosť a riziko kolíznych situácií začne rásť.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Únia sa mýli: Spaľovacie motory nie sú problém, je ním palivo

Represívna politika, založená na predstave, že „šoférom technicky znemožníme porušovať predpisy“ podľa nás nikdy nebude tak efektívna, ako by bola politika založená na tom, že „šoférov vychováme tak, aby predpisy neporušovali, pretože to považujú za správne“. Napríklad tým, že súčasťou výučby v autoškolách sa stane aj jazda v okuliaroch, simulujúcich určitý stupeň opitosti a bude tam trenažér, simulujúci prevrátenie sa vozidla a reálna škola šmyku, kde je možné na vlastnej koži zistiť, že fyzika sa nedá oklamať a auto má svoje limity, po prekročení ktorých bude skrátka neovládateľné.

A časť kurzu by mala byť venovaná skutočným nehodám a ich vysvetleniu. Kto raz uvidí fotografiu, čo môže spôsobiť náraz aj pri nižšej rýchlosti v prípade, ak má spolujazdec vyložené nohy na palubnej doske, ich tam s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy viac v aute nebude vykladať.

Europoslanci však idú úplne iným smerom. Namiesto výchove k zodpovednosti uprednostňujú opak – prenechanie zodpovednosti autu. Napríklad sa pred pár dňami zaviedol do praxe povinný obmedzovač rýchlosti. Avšak pod podstatne sofistikovanejším názvom: systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti.

Car-data-is-increasingly-being-used-by-law-enforcement-in-criminal-cases Čítajte viac Paranoja? Autá si vás nahrávajú, s dátami sa obchoduje. Obavy sú na mieste

Spočiatku ho bude možné deaktivovať. Ale nie natrvalo. Po každom naštartovaní sa opäť aktivuje. V prvej fáze upozorní vodiča na prekročenie rýchlostného limitu zvukovou výstrahou alebo hapticky vibráciou volantu, prípadne sedadla. V ďalšej fáze sa pasívna výstraha sprísni na úroveň zásahov do riadenia. Najprv spomalením vozidla, teda znížením výkonu motora, ktoré bude možné prekonať prudším zošliapnutím plynového pedála. Neskôr sa podmienky opäť sprísnia. Ak bude vodič pokračovať zakázanou rýchlosťou viac ako niekoľko sekúnd, ISA začne vydávať varovné zvukové signály podobné upozorneniam na nezapnuté bezpečnostné pásy. A tie prestanú až po spomalení.

Obmedzovač rýchlosti nie je všetko

„Povinný obmedzovač rýchlosti“ sa v médiách spomína najviac, nie je však jedinou novinkou. Opatrenia platné od konca prvého júlového týždňa tohto roku znamenajú, že všetky (novo homologované) cestné vozidlá musia zahŕňať aj senzory alebo kamery na cúvanie, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, zariadenia na záznam údajov o udalostiach, ako aj signál núdzového zastavenia. Pre osobné vozidlá a dodávky sú povinné ďalšie funkcie, ako sú systémy udržiavania v jazdnom pruhu a automatizovaného brzdenia. Pre autobusy a nákladné vozidlá sú zas povinné technológie na lepšie rozpoznávanie mŕtvych uhlov, výstrahy na predchádzanie zrážkam s chodcami alebo cyklistami a systémy monitorovania tlaku v pneumatikách.

alkohol kontrola Čítajte viac Budeme v autách povinne ‘fúkať‘? Brusel by to tak chcel!

Od 7. júla 2022 ním musia byť vybavené všetky novo homologizované vozidlá a od júla 2024 všetky nové autá mieriace k zákazníkom, teda aj modely, ktoré boli schválené pred týmto termínom. Niektoré opatrenia sa do roku 2029 rozšíria na ďalšie druhy vozidiel.

Vyspelá elektronika, tlak na znižovanie emisií a prechod na elektromobilitu, ktorý treba z niečoho dotovať, už teraz výrazne predražujú autá v Európe. Model s počiatočnou cenou pod hranicou 10-tisíc eur už takmer nenájdete. A to sme ešte pred pár rokmi v tabuľkách najlacnejších áut mali modely s cenou pod 7-tisíc eur.

Pred takmer presne tromi rokmi ste mohli základný Peugeot 208 kúpiť za 9 990 eur, aktuálna je jeho základná cena 14 790 eur (v akcii), Dacia Sandero stála v rovnakom čase 6 990 eur, dnes stojí v základe 10 950 eur, Fabia vtedy začínala s cenou na úrovni 9 950 eur, dnes začína na sume 12 990 eur – a takto by sme mohli pokračovať. Sami sme zvedaví, kedy a na akých sumách sa tento trend napokon zastaví.

© Autorské práva vyhradené

113 debata chyba
Viac na túto tému: #alkohol za volantom #povinná výbava #obmedzovač rýchlosti #bezpečnosť áut #jazdné asistenty
Články podľa značiek