Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov

O pár rokov máme jazdiť všetci na elektrických autách. No už vychádza na povrch, že pre ne nemusí byť dostatok energie. Príkladom je Švajčiarsko, ktoré sa chce vyhnúť blackoutu zákazom prevádzky elektromobilov.

06.12.2022 05:00
debata (142)
Majiteľom elektromobilov vo Švajčiarsku hrozí,... Foto: SHUTTERSTOCK
elektromobilita, pr Majiteľom elektromobilov vo Švajčiarsku hrozí, že ich v zime nebudú môcť používať. Na čo si ich ale potom kupovať?

O technické napredovanie elektromobilov sa neobávame. Za posledných desať rokov sa zlepšila energetická hustota ich batérií, predĺžil sa dojazd aj zvýšila rýchlosť nabíjania, takže na nabíjacích staniciach trávia majitelia menej času. O ďalšiu dekádu budú elektrické autá technologicky zasa úplne kdesi inde. Hustejšia bude aj sieť nabíjacích staníc. Otázkou ale je, či bude dosť energie na ich nabíjanie. Ako ukazuje dianie vo Švajčiarsku, riziko nedostatku energie nie je nereálne. Vlastne je také reálne, že Švajčiari už dnes pripravujú zákon, ktorým chcú drasticky obmedziť používanie elektrických áut v zime. V čom je problém?

ADAC - elektromobily v zime Čítajte viac Green NCAP: V mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70 %

Švajčiarsko je nepochybne ekologická krajina. Väčšinu energie získava z vodných elektrární. Lenže v zime je vody málo, väčšina má podobu snehu, a teda je aj málo energie. Švajčiarsku neostáva nič iné, ako v zimných mesiacoch nakupovať energiu zo zahraničia – najmä z Francúzska a Nemecka. V roku 2021 takto podľa portálu Golem nakúpilo 5,7 miliardy kWh. Jednoducho, bez francúzskych jadrových elektrární či občasného prebytku nemeckej veternej energie by vo Švajčiarsku v zime pravdepodobne zhasli svetlá. To teraz ale hrozí, pretože niektoré francúzske jadrové elektrárne sú z dôvodu porúch mimo prevádzky a Nemecko zasa počíta s vyššou spotrebou energie z dôvodu akútneho nedostatku zemného plynu.

Pneumatiky - pevné častice Čítajte viac Euro 7 straší už aj elektromobily. Ide o emisie z ich pneumatík

Švajčiari teda riešia, ako zabrániť blackoutu. Recept je v podstate jednoduchý, musia radikálne znížiť spotrebu elektrickej energie, a to na všetkých frontoch. Návrh Švajčiarskej konfederácie z 23. novembra s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákazoch používania elektrickej energie“ počíta s drastickými opatreniami, ktoré by sa mohli prijať v rámci štyroch stupňov eskalácie v prípade nedostatku energie. Existujú napríklad špecifikácie, podľa ktorých budete môcť prať maximálne na 40 stupňoch Celzia a potraviny chladiť na nie menej ako šesť stupňov Celzia . To je ale len začiatok, pretože zakázané môže byť aj používanie sauny a čo je zaujímavé pre nás, dokonca aj používanie elektromobilov. Tie sú skutočnými žrútmi elektriny.

Emisie Čítajte viac Nemecko a Francúzsko sa zobúdzajú z ‘elektrosna‘. Chcú pozdržať nástup elektromobilov

Kým vodičov bežných áut sa energetická kríza dotkne maximálne obmedzením maximálnej rýchlosti na švajčiarskych diaľniciach zo súčasných 120 na 100 km/h, vodiči elektromobilov si do svojich áut možno v zime ani nesadnú. V návrhu zákona sa doslova uvádza: „Súkromné používanie elektromobilov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty, napríklad výkon povolania, nakupovanie, návštevy lekára, účasti na náboženských podujatiach alebo účasti na súdnych pojednávaniach.“ Podľa medializovaných informácií by sa takéto obmedzenie mohlo dotknúť 110 000 švajči­arskych majiteľov elektromobilov, ale čo je horšie, malo by to fatálne následky pre elektrifikáciu v doprave, na ktorú tlačí aj Švajčiarsko.

VW ID.3 - nabíjačka Čítajte viac Nemecko zruší dotácie na elektroautá. Plug-in hybridy ‘zareže‘ už tento rok

„Kto by si kúpil elektromobil, ak by mu hrozilo, že kedykoľvek v zime ho nebude môcť používať?,“ pýta sa nemecký Focus. Dokonca konštatuje, že hoci by takýto zákaz hrozil len v prípade tretieho a štvrtého stupňa rizika výpadku elektrickej energie, odporučil by Švajčiarom kúpiť si elektromobil len ako druhé auto v rodine. To v čase, keď elektrické autá vo Švajčiarsku spotrebujú len 0,4 % energie z celkovej spotreby. Čo bude o dekádu? Podobne uvažuje aj Nemecko, ktoré chystá zákon o takzvanom „vyhladzovaní špičiek“, ktorý síce nebude zakazovať jazdu s elektrickými autami, ale bude povoľovať ich nabíjanie len v presne určených časoch, čo je vlastne to isté. Ak si elektromobil nenabijete, nebudete s ním ani jazdiť.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju Holanďan

„Sieť sa začne zahrievať už vtedy, keď pár ľudí v rezidenčných štvrtiach začne nabíjať svoje elektromobily z wallboxov s výkonom 22 či dokonca len 11 kW,“ hovorí Reinhard Nenning z rakúskej energetickej asociácie (VÖE). „Ak niekto tvrdí opak, potom musí počítať s tým, že autá budú musieť byť nabíjané len výkonom 3,7 či maximálne 7,4 kW,“ dopĺňa ho Benedikt Kessler, šéf správy siete nemeckej spoločnosti Energis-Netzgesellschaf. To by ale znamenalo, že elektromobily s kapacitou akumulátorov 100 kWh by sa nabíjali 14 až 30 hodín, čo je veľmi obmedzujúce. Podľa Kesslera je možné v budúcnosti „uživiť“ elektromobily len za predpokladu, že nebudú predstavovať viac ako 30 % autoparku. „Ak bude elektromobilov 100 %, nebude to fungovať,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 142 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Švajčiarsko #elektromobily #blackout #elektrická sieť #energetická kríza
Články podľa značiek