Na stáčaní odometrov by Slovensko zarobilo milióny. Ostávajú však zločincom

Napriek prísnym trestom za manipuláciu s počtom najazdených kilometrov pri autách z druhej ruky sa im podvodníci zväčša vyhnú. Pre štát by mohlo pritom ísť doslova o „zlatú baňu“. Platí to nielen o Slovensku, ale aj o iných krajinách, ako uvádza v najnovšej štúdii platforma carVertical.

22.03.2024 16:00
debata (1)
Stáčanie kilometrov pri predaji ojazdených áut... Foto: Ivan Majerský, Pravda
stacanie tachometra, tachometer Stáčanie kilometrov pri predaji ojazdených áut je stále veľkou módou. Zvlášť v krajinách východnej Európy. Nemenia na tom nič ani prísne tresty.

Podvody s najazdenými kilometrami sú na trhu s ojazdenými vozidlami bežnou praxou, ktorá znamená finančné straty pre podvedených kupujúcich aj pre jednotlivé štáty. Spoločnosť carVertical, ktorá poskytuje údaje o automobilovom priemysle, uskutočnila prieskum v 22 krajinách Európy aj v USA, aby zistila, ako miestne vlády pristupujú k podvodom so stočenými kilometrami a aké príslušné predpisy prijímajú. Podľa všetkého sa prístup k podvodom so stočenými kilometrami v jednotlivých krajinách výrazne líši – od žiadnej legislatívy až po maximálnu pokutu 300-tisíc eur vo Francúzsku či až osem rokov odňatia slobody v Chorvátsku.

Odometer - kontrola Čítajte viac Kontrolóri si posvietili na stáčanie kilometrov. Chýbajú ich desaťtisíce

Hoci na Slovensku platia jedny z najprísnejších zákonov v Európe, ktoré majú odradiť podvodníkov od tohto druhu trestného činu, počet prípadov zostáva naďalej vysoký. Na dodržiavanie zákonov dozerá Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá môže každému, kto takúto službu poskytuje, uložiť pokutu od 5 000 do 50 000 eur. Túto pokutu možno uložiť najneskôr do piatich rokov od zistenia porušenia zákona. V prípade opakovaného zistenia môže byť pokuta dokonca až dvojnásobná a podvodník môže prísť o živnostenské oprávnenie.

Stáčanie odometrov tachometrov Foto: Pravda, Ivan Majerský, carVertical
Stáčanie odometrov tachometrov Stáčanie odometrov tachometrov

Okrem toho hrozí fyzickej osobe odňatie slobody až na dva roky. Konečné rozhodnutie sudcu však môže závisieť od mnohých faktorov a väčšinou sa podvodníci vyhnú prísnym trestom. To platí nielen pre Slovensko, ale aj pre iné krajiny. V Českej republike je stáčanie odometra taktiež nezákonné – páchateľom hrozí pokuta až do výšky 500 000 Kč (cca 25 000 €) alebo odňatie slobody až na dva roky. Taktiež im môžu úrady odobrať vodičský preukaz a ak podnikajú v oblasti automobilov, dostanú zákaz vykonávať túto činnosť. Hoci sú zákony v Česku prísne, za falšovanie stavu najazdených kilometrov ešte nebol nikto stíhaný.

Prísne tresty sú, ale nepadajú

Na porovnanie: v Česku bolo na platforme carVertical preverených 5,1 % áut, ktoré mali stočené kilometre, v Poľsku 4,9 % a na Slovensku 4,5 %, čo naznačuje, že súčasná legislatíva páchateľov od podvodov so stáčaním kilometrov neodrádza. Podľa odborníkov z platformy, ak by sa hypoteticky zaviedla pokuta 3 000 eur za stáčanie kilometrov a všetci, ktorí nejakým spôsobom stočili počet najazdených kilometrov akéhokoľvek vozidla, by boli trestne stíhaní, Slovensko by mohlo získať až 47 miliónov eur ročne. Vzhľadom na to, že skutočná pokuta za takýto trestný čin je až takmer 17-krát vyššia, ide o pomerne konzervatívny príklad.

Policajti neverili tachometru: Bentley uháňal na D1 250 km/h!

Video
Jazdene auta ilustracny Čítajte viac Stáčanie kilometrov je stále v kurze. Register odhalil vyše 26-tisíc ‘klamárov‘

„Navyše, právne orgány by v prípade úspešného súdneho procesu pravdepodobne mohli znížiť mieru podvodov, čo je pre trh s ojazdenými vozidlami zásadné. Práve dobrý precedens je to, čo každá krajina potrebuje v týchto otázkach transparentnosti trhu s ojazdenými autami,“ tvrdí Matas Buzelis, hovorca spoločnosti carVertical a odborník na automobilový priemysel. Aj vo väčšine ďalších krajín sa podvody s kilometrami trestajú pokutami alebo odňatím slobody, ale nie všetky krajiny berú tento trestný čin rovnako vážne. V Litve môžu podvodníci dostať trest odňatia slobody na dva roky, vo Francúzsku sú to takisto dva roky, v Španielsku 3,5 roka, v Taliansku tri roky a v Nemecku jeden rok.

Chcelo by to jednotnú celoeurópsku legislatívu

Ide však o maximálne tresty, ktoré zvyčajne nikto nedostane. Medzi bežnejšie sankcie patria pokuty. Prísnejšie právne predpisy sa nemusia nevyhnutne prejaviť v menšom počte prípadov podvodov, pretože podvody s počtom najazdených kilometrov sú aj regionálnym problémom. Častejšie sú vo východnej Európe ako v tej západnej z dôvodu nižších príjmov a z toho vyplývajúceho veľkého množstva dovážaných vozidiel. Tak napríklad v Lotyšsku dosahujú pokuty za stáčanie kilometrov len 100 eur pre fyzické osoby a 1 000 eur pre právnické osoby. Žiaľ, Lotyšsko je na čele kontinentu, pokiaľ ide o stáčanie kilometrov – až 12,9 % všetkých vozidiel preverených spoločnosťou carVertical malo pozmenený stav kilometrov a zdá sa, že od roku 2020 nebola stíhaná ani jedna osoba.

Tachometer - odometer Čítajte viac Pozor: Stáčanie kilometrov ‘nevyhynulo‘. Preplatiť môžete až 25 %!

„V prípade podvodov s počtom najazdených kilometrov neexistuje jednotný právny systém. Ak by občania všetkých členských štátov EÚ mali rovnaké právne predpisy týkajúce sa podvodov, viedlo by to k dlhodobému riešeniu tohto problému. Niektoré krajiny ho zatiaľ neberú tak vážne ako iné, a to je jeden z možných paradoxov, ktorým čelia globálne organizácie," povedal Buzelis. Podvodníkom hrá do kariet aj fakt, že manipuláciu s odometrom je ťažké vypátrať a že dokazovanie môže byť niekedy veľmi komplikované.

jazdené autá Čítajte viac Chcete prihlásiť auto dovezené zo zahraničia? Ako treba postupovať

Cezhraničné transakcie vytvárajú prostredie informačnej asymetrie medzi kupujúcimi a predávajúcimi automobilov, čo otvára možnosti pre stáčanie kilometrov v jednej krajine a následný predaj automobilu v inej krajine, a to už s falošným počtom najazdených kilometrov. Keďže zákony jednotlivých krajín často nechránia práva svojich občanov, kupujúci by si mali pred kúpou ojazdeného vozidla vždy overiť históriu kupovaného vozidla. Inak sa môžu stať jednou z tisícov obetí podvodov s počtom najazdených kilometrov v celej Európe.

Akú metodiku pre výpočet straty použili analytici

Spoločnosť carVertical analyzovala skutočné prehľady histórie vozidiel, ktoré si používatelia jej platformy urobili, aby určila priemernú ročnú mieru najazdených kilometrov v konkrétnych krajinách. Na základe verejne dostupných zdrojov tiež preskúmala zákony o prevencii podvodov so stáčaním kilometrov a priemerný ročný počet transakcií s vozidlami na rôznych trhoch v období od októbra do decembra 2023. Výskumníci tak mohli vypočítať, o koľko peňazí daná krajina prichádza v dôsledku podvodov s počtom najazdených kilometrov, a to pomocou vzorca: počet transakcií s automobilmi x miera stočených kilometrov) x výška pokuty.

Rovnaká metóda sa použila aj na výpočet strát podvedených kupujúcich, ale s pridaním údajov o tom, koľko obete podvodov s najazdenými kilometrami v priemere preplatia za dané auto (%). Prieskum sa uskutočnil v Poľsku, Maďarsku, Spojenom kráľovstve, Českej republike, Litve, Rumunsku, vo Francúzsku, v Španielsku, Taliansku, na Slovensku, v Estónsku, Lotyšsku, Srbsku, Chorvátsku, Portugalsku, Nemecku, vo Švajčiarsku, v Rakúsku, Holandsku, Dánsku, Belgicku a USA. Jeho výsledky si môžete pozrieť v priložených infografikách.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #jazdené autá #ojazdené autá #stáčanie ta #stáčanie odometra
Články podľa značiek