Koncept Vision EQXX vznikol na čistom hárku papiera, a to v rekordne rýchlom čase osemnástich mesiacov. Konštruktérom z rôznych tímov vrátane AMG High Performance Powertrains, vývojového tímu F1 v britskom Brixworte či tímu Fomule E pomohli pokročilé počítačové simulácie, ktoré skrátili napríklad fázu testov v aerodynamickom tuneli. Modlou bolo zvýšenie účinnosti. Mercedes-Benz totiž tvrdí, že namiesto použitia veľkej batérie je lepšie znížiť odpory. Podarilo sa. Vision EQXX má na jedno dobitie dojazd 1 000 kilometrov. K tomuto výsledku sa dopracovali inžinieri prehodnotením každého komponentu konštrukcie. Štúdia je tak laboratóriom technológií, ktoré sa postupne dostanú do sériových vozidiel.
S realitou má asi najviac spoločné elektrická platforma MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), pripravená pre budúce kompaktné elektromobily. Vision EQXX v podobe 4-dverového kupé však kompaktom určite nie je. Na dĺžku meria 4,8 metra, čo ho radí na hornú hranicu strednej triedy či k súčasnému CLS. Ako vidieť, dizajn ctil aerodynamiku, keďže súčasné elektromobily spotrebujú až dve tretiny energie na prekonanie odporu vzduchu. Mercedes-Benz využil pri tvarovaní tela karosérie skúsenosti zo štúdie IAA z roku 2015 s aerodynamickým koeficientom Cx 0,19. Tentoraz sa ho ale podarilo zredukovať až na extrémne nízku hodnotu 0,17!
Čítajte viac GAC Aion LX Plus: Čína má elektromobil s dojazdom 1 000 km!Napríklad aj vďaka výsuvnému zadnému difúzoru či dômyselnému chladiacemu systému batérií, ktorý otvára vzduchové kanály, len keď je to treba. Vstupy vzduchu sú pritom umiestnené v mieste najväčšieho tlaku a výstupy v podtlakovej zóne v zadnej časti vozidla. To znamená, že aj pri aktivácii chladenia stúpne koeficient Cx len o 0,007 bodu. Paradoxne je štúdia vybavená klasickými spätnými zrkadlami, takže má ešte rezervy. Aerodynamicky optimalizované sú aj 20-palcové horčíkové disky obuté pneumatikami Bridgestone s technológiou Enliten, ktorá ich radí do kategórie ultranízkeho valivého odporu. Dôležitá bola aj redukcia hmotnosti.
Celá štúdia váži 1 750 kg, čo nie je síce málo, ale vo svete elektromobilov ide doslova o husársky kúsok. Veď nové EQS má o tonu viac. Podarilo sa to vďaka rozsiahlemu nasadeniu ľahkých materiálov. Karoséria pozostáva z ultra vysokopevnostnej martenizovanej ocele MS1500, dvere a kapoty zas z plastov vystužených uhlíkovým (CFRP) alebo sklenenými vláknami (GFRP). Zadnú časť podlahy tvorí najväčší hliníkový odliatok, aký sa kedy podarilo Mercedesu-Benzu vyrobiť. Volá sa Bioneqxx a využíva materiál len tam, kde je to treba. Preto má pavučinovú konštrukciu so 42 otvormi prekrytými „záplatami“ z recyklovaného odpadu, vyrobenými 3D tlačou. Nutné sú pre zachovanie plynulého prúdenia vzduchu v oblasti podvozka. Brzdové kotúče sú z hliníka!
Čítajte viac Mercedes-Benz Project Maybach: Bláznivé terénne GT navrhol slávny Virgil AblohObrovský podiel na odtučňovacej kúre majú nové batérie s veľkým podielom kremíka. Ich využiteľná kapacita dosahuje takmer 100 kWh, čo je porovnateľné s elektrickou vlajkovou loďou EQS. Ale pozor, majú výkonovú hustotu až 400 Wh na liter, takže sú o polovicu menšie a o 30 % ľahšie. Vážia „iba“ 495 kg. Aby sa zabezpečilo čo najlepšie využitie ich energie, disponujú pokročilým tepelným manažmentom a vyrovnávaním napätia v každom článku. Pracujú s napätím 900 V, čo je dvojnásobok v porovnaní s EQS a o 100 viac v porovnaní s Porsche Taycan alebo Audi e-tron GT. Zaručiť by to malo extrémne rýchle nabíjanie. Nabíjací výkon ale Mercedes-Benz neprezradil.
A potom je tu tepelné čerpadlo, ktoré využíva odpadové teplo batérií a pohonu na vyhrievanie kabíny. Po prvý raz použil Mercedes-Benz aj externý výmenník tepla, ktorý je schopný získať ďalšiu energiu z okolitého vzduchu. Posadnutosť inžinierov zamedziť stratám išla až tak ďaleko, že Vision EQXX „vyžmýka“ posledné zvyšky tepla z výparníka, ktoré vzniká entalpiou pri odvlhčovaní vzduchu , teda pri zmene plynu na vodné pary. A potom tu máme solárnu strechu zo 17 článkami. Automobilka tvrdí, že za ideálnych podmienok dokáže predĺžiť denný dojazd o 25 km. Nenapája síce trakčnú batériu, ale prostredníctvom menšej litium-železo-fosfátového akumulátora väčšinu elektrických systémov vozidla – od klimatizácie cez svetlá až po infotainment.
Čítajte viac Prvá jazda: Mercedes EQS - ‘elektrický projektil‘ omráči, ale esko z neho nebudeVýsledkom je, že na zadné kolesá putuje až 95 % energie batérie, čo znižuje spotrebu energie len na úchvatných 10 kWh na 100 km. Mercedes-Benz Vision EQXX poháňa elektromotor s výkonom 150 kW. Bohužiaľ, dynamické parametre ostávajú tajomstvom, ako aj informácie o druhu elektromotora. Vieme len to, že celá hnacia sústava spolu s prevodovkou a výkonovou elektronikou je integrovaná v jedinom boxe, čo zmenšuje rozmery a hmotnosť hnacieho ústrojenstva. Minimalistická kabína ponúka miesto štyrom cestujúcim. Nová generácia infotainmentu UI/UX využíva obrovský 47,5-palcový displej s rozlíšením 7 680 × 660 pixelov, ktorý sa tiahne od ľavého až po pravý stĺpik. Aby šetril energiu, displej vypína pixely, ktoré nemusia byť aktívne. Šetrná je aj audiosústava.
Reproduktory sú umiestnené priamo v hlavových opierkach, takže na ozvučenie stačí nižší výkon. Ekologické zameranie je zjavné aj z použitia úplne nových vegánskych materiálov, ktoré vznikli v spolupráci s viacerými startupmi. Tiahla dverí sú vyrobené z pevného materiálu AMsilk Biosteel z vlákien podobných hodvábu. Kožu nahrádza materiál MyloTM z mycélia, čo je vlákno získane z koreňovej štruktúry húb, alebo materiál Deserttex na báze kaktusových vlákien. Koberce sú zas z bambusu. Hardvér elektroniky využíva neurónové siete, podobné tým v mozgu, čo výrazne zlepšuje schopnosti umelej inteligencie a komunikáciu medzi vodičom a vozidlom. Mnohé z týchto prvkov by sa mali objaviť v budúcej generácii elektromobilov Mercedes-Benz.
Čítajte viac Mercedes-Benz: Stuttgart si patentoval ‘virtuálny defekt‘. Kvôli bezpečnosti!"Mercedes-Benz Vision EQXX je spôsob, akým si predstavujeme budúcnosť elektromobilov. Len pred jeden a pol rokom sme začali s týmto projektom vedúcim k najefektívnejšiemu Mercedesu-Benzu všetkých čias so spotrebou len 10 kWh na 100 kilometrov. To mu dáva dojazd viac ako 1 000 kilometrov (620 míľ) na jedno nabitie s použitím batérie, ktorá by sa zmestila aj do kompaktného vozidla. Vision EQXX je pokročilé auto v mnohých oblastiach a ešte k tomu vyzerá úchvatne a futuristicky. To podčiarkuje, kam smeruje celá naša spoločnosť. Vyvinieme najžiadanejšie elektrické autá na svete,“ komentoval Vision EQXX Ola Källenius počas premiéry na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las vegas predseda predstavenstva Daimleru a Mercedesu-Benz.