
Lexus a elektrifikácia sú si blízke. Veď absolútnu väčšinu jeho predajov tvoria hybridy. S batériovými elektromobilmi to ale bola doteraz bieda. Lexus UX 300e možno chápať len ako povinnú jazdu. Bol totiž odvodený z bežného UX. Čoskoro však Lexus šliapne na elektrický plyn. A aj musí, pretože do roku 2030 chce kompletne elektrifikovať svoje portfólio v Číne, Európe aj v Severnej Amerike. Ročne plánuje vyrábať milión elektromobilov a do roku 2035 sa zmení na čistú „elektromobilku“. Prvou lastovičkou na tejto ceste je nový Lexus RZ 450e – od začiatku vyvíjaný len pre elektrický pohon.

Jeho základom je batériová platforma e-TNGA, použitá aj na sesterskej Toyote bZ4X a Subaru Solterra. S týmito elektromobilmi si však RZ 450e iste nepomýlite, pretože novinka má autonómny dizajn exteriéru, interiéru a tiež niekoľko technologických vychytávok, ktoré jej súrodenci nedostanú. Aspoň spočiatku. Rozmery zatiaľ nepoznáme. Lexus prezradil iba rázvor náprav s hodnotou 2 850 mm. Dĺžku však odhadujeme približne na 4,7 metra. Dizajnéri využili naplno príležitosť, ktorú im ponúkla kompaktná elektrická technológia. RZ 450e má preto krátke previsy a jemne futuristický nádych, i keď ostal verný klasickým spätným zrkadlám či kľučkám dverí.


Priestranný interiér nemá nič spoločné sú súčasnými Lexusmi. Až na filozofiu „Tazuna“, ktorá v japončine vyjadruje spätosť jazdca s koňom prostredníctvom oprát. Kokpit využíva digitálny prístrojový panel a veľký 14-palcový dotykový displej infotainmentu. Výhľad zlepšuje nízka poloha palubnej dosky. No najväčšou vychytávkou je príplatkový systém One Motion Grip, čo je, ak neberieme do úvahy nevydarený pokus Infiniti, prvé sériové elektronické riadenie bez mechanického prepojenia volantu a predných kolies. Klasické „kormidlo“ nahrádza v tomto prípade futuristický volant Yoke v tvare jarma. Pripomína to tak trochu kokpit dopravných lietadiel.

Výhodou má byť nielen jednoduché ovládanie s rýchlymi reakciami a bez nutnosti prekladania rúk, pretože Yoke si vystačí s natočením 300 stupňov, ale aj nerušený pohľad na prístrojový panel a viac miesta na kolená. One Motion Grip totiž nepotrebuje hriadeľ riadenia. O bezpečnosť sa stará záložný zdroj napájania, pretože Lexus naozaj nezachoval žiaden rezervný „hardvér“. Infotainment umožňuje bezproblémovú konektivitu so smartfonmi, aktualizáciu softvéru vzduchom, diaľkové ovládanie viacerých funkcií a pokročilé hlasové ovládanie „Hey Lexus“. K vychytávkam patrí panoramatická strecha s plynulým zatmavením a tiež vyhrievanie interiéru prostredníctvom sálavých žiaričov v oblasti kolien.

Výhodou tohto systému má byť nižšia spotreba energie nízkych teplotách. Pomáha aj tepelný štít strechy odrážajúci infračervené žiarenie. Lexus si dal záležať na kvalite remeselne spracovaných materiálov. Ale aj na efektoch, napríklad ambientnom osvetlení In-ei, ktoré vytvára rôzne vzorce na výplniach dverí. Najnovší balík asistenčných systémov Lexus Safety System+ obsahuje semi-autonómne riadenie pri nízkych rýchlostiach, pokročilú kontrolu únavy a nový systém bezpečného vystupovania, aby nedošlo ku kontaktu s vozidlami alebo cyklistami. Ten v prípade rizika zabráni otvoreniu dverí. Chýbať nebude ani digitálne spätné zrkadlo s veľkým uhlom zobrazenia bez slepých uhlov.

O pohon sa starajú dva elektromotory integrované v takzvaných e-Axle moduloch. To znamená, že na každej náprave je elektromotor spojený s prevodom aj riadiacou jednotkou. Predný disponuje výkonom 150 a zadný 80 kW. Pohon oboch náprav s označením Direct4 dokáže meniť hnací moment v rozmedzí 100 : 0 až po 0 : 100 za pár milisekúnd. Dynamické parametre zatiaľ nepoznáme. Dojazd má byť ale približne 400 km. To vďaka li-ion akumulátoru s využiteľnou kapacitou 71,4 kWh, ktorá sa skladá z 96 článkov. Toyota sľubuje vyspelý tepelný manažment, ktorý má zabezpečiť, že ani po desiatich rokoch neklesne kapacita batérie pod 90 % tej pôvodnej.

Normovaná spotreba má byť 18 kWh na 100 km. Ak by sa však dostal vodič predsa len do problémov pre nízku zásobu energie v akumulátore, RZ 450e je vybavené špeciálnym „dojazdovým“ režimom. Ten maximalizuje akčný rádius znížením výkonu, deaktiváciou pohon Direct4 a vypne klimatizáciu. Tichý pohon si vyžiadal viacero akustických úprav. Konštruktéri sa zamerali na aktívne potlačenie aerodynamického hluku a hluku od podvozka pomocou audiosústavy, a tiež jeho redukciou pomocou izolačných materiálov. Špeciálne venovali pozornosť akustike na zadných sedadlách, ktorá býva často prehliadaná.
Viac informácií sa dozvieme v priebehu leta, keď sa RZ 450e chystá k prvým zákazníkom. Objednávky sú však už otvorené od apríla.
