Renault Rafale: Nová vlajková loď dostane 4x4 aj plug-in hybrid. Ale s 3-valcom

Pamätáte si niekdajšie luxusné Renaulty 25 či Safrane? Rafale má byť ich nástupcom, i keď v podobe módneho SUV-kupé a s pohonmi poplatnými súčasnosti. Hoci využíva základy Australu a Espace, prináša nielen invenčnejší dizajn, ale aj pohon oboch náprav.

20.06.2023 09:00
debata (3)
Napriek tomu, že Rafale je súrodencom Australu... Foto: Renault
Renault Rafale - 2023 Napriek tomu, že Rafale je súrodencom Australu a Espace, dizajnovo sa od nich zásadne líši. Vidieť to už na fazetovej maske a svetlách, ktoré odkazujú na logo automobilky.

Renault plní to, čo sľúbil. Z jeho SUV Austral vznikli ďalšie dve novinky, postavené na identickej platforme CMF-CD. Predĺženú verziu s názvom Espace, ako náhradu za niekdajšie slávne MPV, už poznáme a teraz prichádza módne SUV-kupé Rafale, ktoré si názov požičalo z dávneho prieniku Renaultu s letectvom. Kým však Espace je naozaj len dlhším derivátom Australu, s Rafale si dali v Paríži oveľa viac práce. Má byť totiž novou vlajkovou loďou značky. V súvislosti s Rafale spomína Renault dokonca také legendy ako Renault 21 Turbo či Safrane Baccara Biturbo. Dizajnéri vedení Gillesom Vidalom dostali preto oveľa väčšiu voľnosť. A aby efekt kupé vyznel čo najvernejšie, formátom sa priblížili skôr k Espace ako k Australu.

Rafale je z profilu jasným SUV-kupé. Aj preto... Foto: Renault
Renault Rafale - 2023 Rafale je z profilu jasným SUV-kupé. Aj preto má na dĺžku takmer toľko ako nový Espace. Dizajn dotvára množstvo ostrých prelisov.
Renault Espace - 30 rokov Čítajte viac Espace: Legenda Renaultu má 40. Prišiel k nej náhodou

Rafale má na dĺžku 4 710 mm, len o 12 mm menej ako Espace a na šírku 1 860 mm. Výškou 1 610 mm sa Rafale priblížilo viac k asfaltu a pocit športových proporcií umocňuje aj rozšíreným rozchodom kolies či pneumatikami so šírkou 245 mm na 20-palcových diskoch. Rázvor náprav s hodnotou 2 740 mm je zhodný s Espace. Karoséria je však prakticky nová. Renault dokonca tvrdí, že Rafale štartuje novú epochu dizajnu, inšpirovanú logom automobilky. Diamantové motívy sa tak premietli do zložito štruktúrovanej masky aj ostrých fazetových prelisov. Platí to aj o grafike svetiel, podobnej s nedávno modernizovaným Cli­om.

Renault Rafale - 2023
Renault Rafale - 2023
+30Renault Rafale - 2023

Z profilu upúta plynulá krivka kabíny v štýle fastbacku a vzadu svetlá umiestnené čo najďalej od seba, aby podporili pocit šírky. Opäť odlišné od súrodencov. Rafale je tiež prvým Renaultom, ktorý môže použiť farbu Alpine Blue zo športovej divízie Alpine, hoci je o 10 % tmavšia, alebo saténovú bielu Satin White Pearl. Odlišnosti v porovnaní s Australom a Scénicom nájdeme aj v kabíne. Infotainment OpenR Link s dvojicou obrazoviek (12,3 palca a 12,0 palca) konfigurovaných v tvare písmena L síce zostal, ale má novú grafiku, opäť inšpirovanú logom značky. Stupnice sú sklonené v uhle 28 stupňov a používajú iný typ písma. Navyše je tu 9,3-palcový head-up displej. Navigácia vyžíva Goole Maps. K dispozícii sú však aj ďalšie aplikácie od Googlu ako Google Assistance či Google Play.

Vzadu sú svetlá umiestnené ďaleko od seba, aby... Foto: Renault
Renault Rafale - 2023 Vzadu sú svetlá umiestnené ďaleko od seba, aby umocňovali šírku vozidla. Renault tvrdí, že prudko sklonené zadné okno si vystačí bez stieračov.
Renault Clio - 2023 Čítajte viac Renault Clio: Vynovené Clio prináša viac Alpine štýlu, ale aj pohon LPG

Umelá inteligencia ponúka rôzne funkcie na základe kontextu a učí sa z rutinných zvyklostí majiteľa. Rafale sa môže pochváliť aj veľkorysým priestorom. Zadní cestujúci majú na nohy 302 mm a vzdialenosť medzi sedadlom a strechou je až 880 mm. Zvlášť pyšný je Renault na inovatívnu zadnú lakťovú opierku, ktorá obsahuje dva USB–porty, odkladací priestor na smartfóny aj dva výsuvné držiaky na tablety. Do kufra sa napriek siluete kupé zmestí fantastických 647 litrov batožín. Luxusnú atmosféru dopĺňa ambientné osvetlenie, ktoré môže meniť farbu aj intenzitu v závislosti od cirkadiánneho rytmu, a panoramatická strecha s automatickým zatemňovaním.

Palubná doska je vybavená dvojicou displejov... Foto: Renault
Renault Rafale - 2023 Palubná doska je vybavená dvojicou displejov známych z Australu a Espace, má však úplne odlišnú grafiku.
Renault Espace - 2023 Čítajte viac Renault Espace: ‘Grand Austral‘ schudol o 215 kg a spotrebu zrazil na 4,7 litra

Pre Rafale pripravil Renault dve motorizácie. Obe spája preplňovaný 3-valec 1,2 E-Tech, ktorý pracuje v Millerovom cykle a využíva turbodúchadlo s premenlivou geometriou či nízkotlakovú cirkuláciu výfukových plynov. Má výkon 96 kW a krútiaci moment 205 Nm. V hybridnom Rafale je spojený s elektromotorom (50 kW, 205 Nm), štartér-alternátorom (25 kW, 50 Nm), multimódovou prevodovkou s dvojicou prevodových stupňov pre elektromotor a so štyrmi pre spaľovací motor. K tomu pridáva malú li-ion batériu. Výsledkom je potom systémový výkon 147 kW (200 k) a schopnosť pracovať až 80 % času v mestskej premávke bez spaľovacieho motora. To sa má prejaviť na extrémne nízkej spotrebe.

Napriek športovej línii sa do kufra zmestí... Foto: Renault
Renault Rafale - 2023 Napriek športovej línii sa do kufra zmestí enormných 647 litrov batožín.
Renault Clio - 2023 Čítajte viac Renault Clio: Vynovené Clio prináša viac Alpine štýlu, ale aj pohon LPG

Výkonnejšia verzia bude plug-in hybridná, čo znamená, že Rafale dostane ako prvý Renault na platforme CMF-CD druhý nezávislý elektromotor na zadnej náprave, a teda aj pohon oboch náprav. Výkon dobíjateľnej verzie s batériou, ktorej kapacitu Renault neprezradil, stúpne až na 220 kW. Napriek elektrickej štvorkolke sa Rafale nevzdá ani ďalšej technologickej vychytávky – riadenia všetkých kolies 4Control Advanced. Tento systém natáča zadné kolesá v uhle piatich stupňov, takže priemerom zatáčania 10,4 metra sa Rafale vyrovná malému Cliu. Kvalite jazdných vlastností prospeje nezávislé zavesenie kolies aj špecificky naladené odpruženie a tlmenie.

Renault Rafale - 2023 Čítajte viac Renault Rafale: Toto má byť návrat do ‘vyššej spoločnosti‘

Navyše je tu premiérový systém Vehicle Motion Control 2, ktorý ovládaním zadných kolies pomáha na základe prediktívnych reakcií udržiavať zvolenú trajektóriu v zákrutách. Rafale bude obsahovať až 32 asistenčných systémov vodiča rozdelených do skupín – jazda, bezpečnosť a parkovanie. Za zmienku stoja inteligentné svetlá Matrix LED, ktoré umožňujú stále využitie diaľkových svetiel bez oslňovania. Renault spustí výrobu Rafale ešte v priebehu tohto roka vo svojom modernizovanom španielskom závode v Palencii, kde inštaloval technológiu „neviditeľných“ zvarov. Takto je na Rafale napríklad privarená strecha. Zvyšuje to vnímanú kvalitu auta. Do predaja sa novinka chystá na jar 2024.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 710
Šírka (mm) 1 860
Výška (mm) 1 610
Rázvor náprav (mm) 2 740
Objem batožin. priestoru (l) 647

Technické údaje

Verzia 1,2 E-Tech Hybrid 1,2 E-Tech PHEV
Počet valcov/ventilov 3/12 + elektromotor 3/12 + 2× elektromotor
Zdvihový objem (ccm) 1 199 1 199
Výkon spaľovacieho motora (kW) 96 96
Výkon elektromotora 50 kW 50 kW + –
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm) 205 Nm 205 Nm
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 205 205+ –
Systémový výkon (kW) 147 220
Prevodovka 6A 6A

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #Renault Rafale
Články podľa značiek