Čínska ofenzíva v Európe dostáva reálne kontúry. Najmä v oblasti elektromobilov. Pre zákazníkov elektrických áut totiž história a tradícia značky až tak veľa neznamená. Taká Tesla vyrobila prvý elektrický sedan Tesla S len v roku 2011 a dnes je najväčším výrobcom elektromobilov na planéte s neuveriteľne solidárnou klientelou. Podobný scenár sa môže odohrať v prípade čínskeho Nia. Jeho pôvod neprekáža, pretože sa profiluje ako inovatívny hráč. Ako jediný výrobca prevádzkuje napríklad výmenníkové, takzvané „swapovacie“ stanice batérií, na ktoré ostatní súperi nenašli odvahu. A čo viac, dizajn a parametre elektromobilov Nio menia pohľad na čínsku produkciu.
Dôkazom je aj horúca novinka – kombi Nio ET5 Touring. Ide o verziu vlani predstaveného sedanu. O to zaujímavejšiu, že v segmente elektrických kombi nemá priamych konkurentov. Na tých si ešte počká, pretože elektrický Peugeot 308 SW, Opel Astra Sports Touring či BMW i3 Touring zatiaľ nedorazili na trh, podobne ako plánovaná elektrická Škoda Octavia, a lacné MG 5EV, sa naň ani len nechytá. Nio ET5 je už realitou a do Európy má doraziť v budúcom roku. Na dĺžku má 4 790 mm a dizajnom neurazí žiadneho Európana. Pod zadným vekom je ale len 450 litrov pre batožiny, kompenzuje to druhým predným kufrom s objemom ďalších 45 litrov. No a ak sklopíte druhý rad sedadiel, odvezie až 1 300 litrov nákladu.
Čítajte viac Nio EC7: Tento čínsky elektromobil má dojazd až 900 km!Moderný interiér disponuje nielen 10,2-palcovým digitálnym kokpitom, ale aj 12,8-palcovým infotainmentom NT2.0 s aktualizáciou softvéru vzduchom a virtuálnym asistentom Nomi. Audio môže mať až 23 reproduktorov. Príplatkovým sedadlám nechýba ventilácia ani masážne funkcie. Pocit priestoru umocňuje veľké panoramatické okno, ktoré dokáže odraziť až 80 % ultrafialového žiarenia, takže bráni prehrievaniu kabíny. Prítomnosť pokročilých asistenčných systémov na úrovni SAE 3 prezrádza integrovaný lidar na streche. No a presvedčivé sú aj parametre.
Nio ET5 disponuje dvojicou elektromotorov. Predný produkuje 150 a zadný až 210 kW. Máme tu teda systémových 360 kW, čo znamená šprint na stovku za štyri sekundy. Navyše sa Nio chváli krátkou brzdnou dráhou Z tejto rýchlosti mu totiž na zastavenie stačí 33,9 metra. Nešetrilo sa ani na batériách. K dispozícii budú až tri pakety, pričom najmenší má 75, stredný 100 a najväčší úžasných 150 kW. Už základná verzia by mala zvládnuť na jedno nabitie 435 km. Stredná ich dá 589 a najväčšia bude koketovať s dosahom neuveriteľných 1 000 km. A čo viac, aj Nio ET5 je kompatibilné so systémom výmenníkových staníc. V Európe to ale bude mať na rozdiel od Číny o čosi ťažšie, pretože zatiaľ sú vybudované len v Nórsku a zopár v Nemecku.
Showroom: Jazdený VW Up! – spoľahlivý mestský krížnik
Cenu ešte nepoznáme. Poznáme však tie čínske. Základná verzia štartuje na 328 000 juanoch, čo je 41 953 eur. Verziu so stredným paketom si Nio cení na 49 371 eur a tú vrcholovú približne na 67 000 eur. Nio sa tak chystá tvrdo konkurovať nielen Tesle, ale aj európskym prémiovým elektromobilom z dielne BMW alebo Mercedesu-Benzu, a to veľmi atraktívnymi cenami. Tam sa však ambície Nia nekončia. Okrem ET5 má aj SUV-kupé EL6, fastback ET7 a čoskoro sa chystá zaútočiť lacným elektromobilom s cenou pod 30 000 eur, ktorým chce doslova vypáliť rybník Volkswagenu.
Čítajte viac Nio: Čínsky super startup neverí na veľké batérie. Hoci má tú najväčšiu