Najmenšie Mercedesy-Benz prejdú v blízkej budúcnosti radikálnou zmenou. Stanú sa z nich totiž čisté elektromobily. A v Stuttgarte urobia veľké upratovanie aj v portfóliu. Z doterajších siedmich modelov od A až po EQB zostanú len štyri – 4-dverové kupé CLA, kombi CLA Shooting Brake a dve SUV, ktoré zastúpia GLA (EQA) a GLB (EQB). Vypadne tak klasický hatchback, sedan triedy A aj minivan triedy B. Všetky novinky spojí nová elektrická platforma MMA (MercedesModular Architecture). Práve tá je najdôležitejším posolstvom konceptu CLA na autosalóne IAA Mobility v Mníchove. Zaujímavé je, že v jeho názve nenájdeme označenie EQ, ktoré je dnes povinné pre všetky čisto elektrické Mercedesy-Benz. Ale vlastne načo, keď kompaktné modely už žiaden spaľovací motor nedostanú. Ich elektrickú povahu už nie je nutné zdôrazňovať.
Čítajte viac Šéf Mercedesu: Európa nebude v roku 2030 na elektromobilitu pripravenáV oblasti elektrifikácie pôjde o obrovský krok vpred, pretože platforma MMA technologicky ťaží z futuristického konceptu EQXX, ktorý na jedno nabitie zvládal prejsť neuveriteľných 1 000 km. Rozhodne si preto architektúru MMA nemýľte s platformou SAE pre kompaktné elektrické modely, ktorú využije Mercedes-Benz pre nové Smarty v rámci spoločného projektu s čínskym Geely, hoci by to bolo nepochybne lacnejšie riešenie. MMA posúva elektromobilitu do celkom novej dimenzie. Nový je každý komponent. Na výber budú dva druhy li-ion batérií. Základná s chémiou LFP a úplne nová silikónová batéria s kremíkovými anódami s extrémne vysokou energetickou hustotou. Kapacitu zatiaľ nepoznáme, ale Mercedes-Benz sľubuje dojazd až 750 km.
Batérie budú tiež ľahšie a pevnejšie, pretože v akumulátore budú spojené lepením a nie skrutkami. Báť sa netreba ani rýchlosti nabíjania. Batérie budú totiž využívať 800 V technológiu a podporovať nabíjací výkon 250 kW, čo znamená, že na predĺženie dojazdu o 400 km vám bude stačiť len 15-minútová zastávka na nabíjacej stanici. CLA je tiež vybavené celkom novým synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi, ktoré si Mercedes-Benz vyvinul vo vlastnej réžii. Má účinnosť až 93 percent a spolu s prevodovkou, výkonovou elektronikou a meničom na báze karbidu kremíka, tvorí integrovaný hnací modul MB.EDU. Prevodovka bude dvojstupňová. Takéto riešenie má zatiaľ len Porsche Taycan a Audi e-tron GT. Aj vďaka tomu automobilka sľubuje spotrebu len 12 kWh na 100 km. Doslova hovorí o „hypermilleri“, čo je paralelou jednolitrového auta v elektrickej ére.
V koncepte CLA je motor umiestnený vzadu a má výkon 175 kW. To je však len jedna z možností, pretože modulárnosť platformy umožňuje použitie dvoch elektromotorov. Vyznačuje sa tiež vysokou tuhosťou, pretože Mercedes-Benz na výrobu platformy aplikoval „megacasting“, ktorý nazýva BioniCast. V podstate ide o redukciu komponentov a spojov. Úplne nový je aj digitálny základ. Operačný systém MB.US. poháňa čip od NVIDA, takže môžeme hovoriť o superpočítači na kolesách. Systém využíva umelú inteligenciu aj strojové učenie. Digitálny posun je zjavný už pri pohľade na tri displeje rozhrania MBUX Superscreen, ktoré pokrýva prakticky celú šírku palubnej dosky. Platforma je tiež pripravená na autonómne riadenie úrovne SAE 3, čo znamená autonómnu jazdu na vybraných úsekoch ciest. Preto je okrem klasických senzorov CLA vybavené laserovým LiDAR-om.
Nová platforma je doslova požehnaním aj pre dizajn. Pôvodné 4-dverové kupé CLA boli totiž pre priečne uložené motory predsa len trochu neproporčné. Kompaktná elektrická platforma však dizajnérom rozviazala ruky. Umožnila im skrátiť previsy, zväčšiť rázvor náprav a vytvoriť pôsobivú siluetu so žraločím „nosom“, s dlhou kapotou a kabínou posunutou čo najviac vzad. Výrazným dizajnérskym prvkom sú denné svetlá v tvare ikonickej hviezdy. Bezšvový dizajn masky je „plátnom" pre svetelné animácie. Svetlo hrá svoju rolu aj z profilu, pretože svetelné pásy prechádzajú až k dverám. Pocit šírky umocňujú masívne podbehy a svalnaté blatníky, lemujúce 21-palcové disky kolies. Mercedes-Benz tiež sľubuje viac miesta pre zadných pasažierov a väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou. Kabína vyžaruje digitálno-analógovú atmosféru a kombinuje množstvo recyklovaných materiálov.
Kedy sa nové CLA dostane do výroby, ešte nevieme. Sám Mercedes-Benz však hovorí, že koncept predstavuje veľmi blízku budúcnosť. Uvidíme, ako na veľkú transformáciu zareagujú zákazníci. Klasická trieda A bola totiž po triede C druhým bestsellerom automobilky. Hatchback oslovil len tento rok 50 000 európskych zákazníkov, to je viac ako všetky elektrické modely spolu. Nemajú naň dokonca ani sesterské modely CLA, GLA, GLB, tobôž nie trieda B. Takže strata áčka je trochu nevysvetliteľná. Na platforme MMA by sa nepochybne dal postaviť aj hatchback. Mercedes-Benz sa však orientuje na modely s vysokou maržou, kde elektrické 4-dverové kupé a shooting brake zapadnú nepochybne lepšie ako auto, ktoré má na každej ulici hneď niekoľko súperov. Táto stratégia sa stuttgartskej značke zatiaľ vypláca. Chcete dôkaz? Priemerná cena mercedesov stúpla od roku 2019 o 43 %, na približne 73 000 eur.