Predaj ojazdených áut je plný podvodov. A niekedy nemusia byť ani extra sofistikované, ako by ste si iste mysleli. Na nepozorných záujemcov o kúpu auta z druhej ruky stačia niekedy aj triviálne „hlášky“. No a, čuduj sa svete, zaberú. Tu je päť najčastejších, tak ako ich zaznamenala na základe reálnych skúseností spoločnosť Cebia, ktorá sa už roky venuje preverovaniu histórie vozidiel. Ak sa s nimi stretnete, radšej sa len zasmejte a vyberte si iný autobazár.

1. Teraz už havarované nie je
Áno, toto je veľmi časté vysvetlenie nepoctivých predajcov, prečo neinformujú kupujúcich o tom, že auto bolo v minulosti havarované. Ako sami hovoria, v inzercii je možné spravidla zaškrtnúť len kolónky havarované či nehavarované a pokiaľ teda na aute nie sú viditeľné známky poškodenia, prečo by o tom zákazníka informovali.
Realita: Koľko percent áut je po havárii?
Štatisticky zhruba 60 % áut s vekom desať rokov je po havárii. Môže ísť o banálne poškodenie, ktoré si vyžiadalo výmenu blatníka či nárazníka, ale aj o totálnu škodu. V inzercii sa o havárii spravidla nedozviete.

2. Áno, vtedy sa rozbil tachometer
Táto výhovorka má vysvetliť, prečo odometer ukazuje menej kilometrov, ako má auto v skutočnosti najazdené. Aj keď nik nevylučuje, že sa to môže stať, táto výhovorka je taká častá, že by tachometre patrili k najporuchovejším častiam vozidiel.
Realita: Koľko percent áut má stočený tachometer?
Zhruba tretina vozidiel prešla manipuláciou s odometrom. Veľmi časté je to pri autách dovezených zo zahraničia, keď sa odometer stočí ešte pred prihlásením vozidla na Slovensku. Odhaliť sa to dá jedine kontrolou histórie vozidla.

3. Čo mám robiť, keď sa takéto autá predávajú…
Vysvetlenie predajcu, prečo predáva autá so stočeným tachometrom alebo po totálnych haváriách, je niekedy úplne jednoduché. Proste také autá sú, zákazníkom to nevadí, tak prečo ich nepredávať? Ešte by sa však hodilo dodať, že takéto autá sú pre predajcov zároveň zlatou baňou.
Realita: Vyskytujú sa podvody častejšie pri autách prihlásených v SR alebo pri dovezených?
Jednoznačne pri autách so zahraničným pôvodom, hoci aj pri autách so slovenským pôvodom sa vo veľkom podvádza. Až štyri inzeráty z piatich nehovoria o aute všetky zásadné veci, ktoré by ste mali vedieť. Pri autách dovezených zo zahraničia je zvlášť potrebné vyberať seriózneho predajcu.

4. Po prvom majiteľovi? No áno, na Slovensku
Dva z troch inzerátov, pri ktorých predajca uvádza, že je auto po prvom majiteľovi, klamú. Aj v tomto prípade ale majú predajcovia pripravené eso v rukáve – vyhovárajú sa, že mysleli prvého majiteľa v Slovenskej republike. Čo na tom, že v zahraničí auto vystriedalo niekoľko vlastníkov. Navyše ani táto výhovorka neodráža realitu, pretože veľká časť týchto áut mala často viac majiteľov aj na Slovensku.
Realita: Koľko percent inzerátov uvádza, že je auto po prvom majiteľovi?
Neuveriteľných 46 %. Pritom v skutočnosti je ich len zhruba 16 %. Dôvod je jednoduchý – auto sa zatraktívni, rýchlejšie predá a cena sa zvýši až aj o päť percent.
5. To nemôže byť „stočené“, v tom jazdila naša Peťka
Áno, keď v tom jazdila usmievavá a milá Peťka, tak predsa to auto musí byť v poriadku, pretože ona by nebola schopná ho ani „stočiť“, nieto ešte nabúrať. Realita ale môže byť úplne iná. Peťka si auto mohla kúpiť od známeho, ktorému dôverovala, a sama sa nestačila čudovať, čo všetko už malo za sebou. Výhovorky na partnerky či ženy sú všeobecne pomerne časté a s trochou zveličenia ich možno prirovnať k dôchodcom, ktorí jazdili s autom vraj len na nákupy.
Realita: Je bezpečnejšie kúpiť auto od známeho alebo v autobazáre?
Podľa skúseností sa medzi predajmi od známeho, alebo ešte lepšie známeho toho známeho, deje veľké množstvo podvodov. Bez preverenia histórie vozidla je takáto kúpa pomerne riziková. Oproti tomu niektorí veľkí predajcovia ponúkajú napríklad históriu najazdených kilometrov zadarmo a poskytujú VIN, aby si zákazník mohol preveriť prípadné havárie a získať ďalšie informácie.

////