Pokračovanie článku: Test: Škoda Enyaq iV 80x Sportline - RS už ani netreba, jazdí výborne

Výkon s podmienkami

Na rozdiel od Enyaqu iV 80 má 80× nielen pohon oboch náprav ale aj výrazne vyšší výkon. Rozdiel v jednom x tak len málo vypovedá rozsahu zmien. K zadnému permanentne budenému synchrónnemu elektromotoru totiž pribudol predný asynchrónny. Táto kombinácia je logická, pretože kým zadná pohonná jednotka vyniká vysokým výkonom a krútiacim momentom v celom spektre otáčok, predná má zas účinnejšiu rekuperáciu a v prípade, že nie je potrebná, možno ju ľahko deaktivovať bez energetických strát. Zadný elektromotor má 150 kW, tak ako na iV 80 a predný 80 kW. Spolu sú naladené tak aby poskytovali 195 kW, o 45 viac ako v zadokolkovom Enyaqu. Ešte razantnejší je ale nárast krútiaceho momentu. Ten totiž stúpol 310 na mohutných 425 Nm.

Pod prednou kapotou je na rozdiel od verzie iV... Foto: Ivan Majerský
Škoda Enyaq iV 80x Sportline - test 2022 Pod prednou kapotou je na rozdiel od verzie iV 80 druhý elektromotor s výkonom 80 kW. Spolu s tým zadným s výkonom 150 kW dávajú systémových 195 kW a mohutný krútiaci moment 425 Nm. Za volantom to cítiť.
Škoda Enyaq iV - losí test 2021 Čítajte viac Škoda Enyaq iV: Elektrické SUV zlyhalo v losom teste. Je horšie ako ID.4

Je jasné, že za volantom to cítiť. Pri pohotovostnej hmotnosti 2 193 kg, síce nie je akcelerácia adrenalínová, ale dynamika Enyaqu iV vás vie očariť. Predbiehacie manévre sú doslova hračkou a dych nestráca ani pri vyšších rýchlostiach. Pritom sa po prudkom stlačení plynu správa kultivovane. Nábeh výkonu je síce okamžitý ale zbavený „kopancov“, ktorými vás obdarúva väčšina konkurentov. Na stovku to Enyaq iV 80× zvládne za 6,9 sekundy, ale ako to už pri elektromobiloch býva, má to podmienky. Maximálny výkon je k dispozícii len v situácii ak je batéria nabitá aspoň na 88 %, tie musia mať teplotu medzi 23 až 50 stupňami Celzia a aj tak podáva Enyaq vrcholový výkon len 30 sekúnd.

Dojazd bez stresu

No i keď nie ste práve v prieniku týchto požiadaviek, obavu o dostatok výkonu mať netreba. Stále sedíte v nadpriemerne dynamickom aute, navyše aute, ktoré nemá problém preniesť výkon na asfalt. Trakcia je perfektná. Väčším limitom je maximálna rýchlosť. Tá totiž končí už pri 160 km/h. Áno, je to smiešny údaj, ale zas 30 km nad diaľničným limitom. A navyše, preháňať sa s elektromobilom takýmto tempom sa ani neoplatí. Batérie si pri vysokých rýchlostiach rýchlo siahnu na dno. I tak spotreba veľmi závisí od podmienok, najmä teploty okolia. Kúrenie si vie totiž z batérie potiahnuť veľkú časť energie. Ak ráno odchádzate v chladnom počasí z domu na krátku trasu do práce, môže sa vyšplhať aj nad 30 kWh/100 km.

Spotreba sa po viac ako 1 000 km v chladnom... Foto: Tomáš Andrejčák
Škoda Enyaq iV 80x Sportline - test 2022 Spotreba sa po viac ako 1 000 km v chladnom počasí vrátane mrazov, ustálila na 22,5 kWh/100 km.
Škoda Enyaq iV 80 First Edition - test 2021 Čítajte viac Test: Škoda Enyaq iV 80 – najdrahšia Škoda všetkých čias sa nestratí

No ak sa už kabína vyhreje, ide spotreba nadol. My sme dosiahli celkový priemer pri ekonomickej jazde 22,5 kWh za 1 033 kilometrov. S Enyaqom iV 80 sme v predošlom teste namerali priemer 18,2 kWh. Lenže to bol august, horúce počasie a slabšia verzia bez 4×4. Takže spotrebu považujeme za prijateľnú. V lete bude 80× iste úspornejší. No aj v zimnom nečase vám budú batérie s kapacitou 77 kWh bohato stačiť asi na 340 bezproblémových kilometrov. Podpora nabíjacieho výkonu 135 kW je tiež postačujúca. Veď i tak sa väčšina nabíjaní majiteľov elektromobilov odohráva striedavým prúdom alebo na 50 kW nabíjačkách. Tých s vyšším výkonom je na Slovensku naozaj zopár a ceny za ultrarýchle nabíjanie vysoké.

V zákrutách tají hmotnosť

Enyaq iV 80× vie držať nabíjaciu krivku vysoko aj v prípade, že nabíjate batériu nad 80 %. Ešte nad 90 percentami zvláda takmer 40 kW. Za hodinu a pol môžete batériu dobiť na 50 kW nabíjačke takmer doplna. Ovládanie Enyaqu je veľmi príjemné. Nielen kvôli dynamike, ale aj tichu na palube. Pneumatiky takmer nepočuť a skvelo odfiltrovaný je aj aerodynamický hluk. To je pri elektromobile veľmi dôležité, pretože o čo tichší je pohon o to viac počuť iné ruchy. Progresívne riadenie funguje perfektne. Aj napriek vysokej hmotnosti vie Enyaq držať v zákrutách stopu a správať sa neutrálne. Pomáha mu nízke ťažisko, široké gumy zmiešaného profilu (vpredu 235/50, vzadu 255/45), ale aj viac výkonu na zadnej viacprvkovej náprave.

Do kufra naložíte veľmi slušných 585 litrov... Foto: Ivan Majerský
Škoda Enyaq iV 80x Sportline - test 2022 Do kufra naložíte veľmi slušných 585 litrov batožín. Pomáha široký vstupný otvor, rovný podlaha aj operadlá sklopné priamo z batožinového priestoru.
Kia EV6 - COTY 2022 Čítajte viac COTY 2022: Európskym autom roka je Kia EV6. Ruské hlasy sa ale nepočítali!

Ešte viac dokáže Enyaq iV 80× ak si doprajete adaptívny podvozok Dynamic Chassis Control. Ten rozšíri možnosti nastavenia a tuhosti odpruženia. Ale aj bez neho má komfortný prejav a veľmi dobre filtruje nerovnosti. Pritom má Sportline tuhšie odpruženie a znížený športový podvozok. Veľkou pomocou sú citlivo pracujúce asistenčné systémy, ktoré vás nechcú „hodiť do jarku“ a skvelé svetlá Matrix LED, ktoré nielen brilantne svietia ale zároveň neoslňujú. Stále nám však liezli na nervy niektoré zbytočné inovácie. Ako automatické „štartovanie“ a vypínanie. Enyaq iV sa totiž zaobíde aj bez stlačenia tlačidla štart, stačí posunúť volič do polohy D, a keď vystúpite, sám sa deaktivuje. To ale ja vtedy, keď to práve nechcete, napríklad kvôli vykurovaniu kabíny.

Škoda Enyaq Coupé iV - výroba 2022 Čítajte viac Škoda Enyaq Coupé iV: V Boleslavi už vyrábajú najdrahší model histórie

Na voliči „prevodovky“ navyše chýba klasická poloha P pre parkovanie. Zatiahnuť treba elektrickú parkovaciu brzdu. To spôsobuje neistotu v akom móde sa auto vlastne nachádza. Chýba aj samostatný panel klimatizácie. Pokrok nie vždy kráča správnym smerom. Inak je Enyaq iV 80× Sportline v novom svete elektromobilov silným hráčom. Dobre vyzerá, výborne jazdí, je komfortný, praktický a má akceptovateľný dojazd aj rýchlosť nabíjania. Cena je však tým, čo mu v našich podmienkach nesvedčí. Už tá základná 53 980 eur sa pohybuje v niekdajšom spektre prémiových modelov a cena našej verzie v „tučnej výbave“ sa vyšplhala na 61 199 €. Ako sme ale spomínali. Toto nie j len problém Enyaqu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Enyaq iV #Škoda Enyaq Sportline
Články podľa značiek