Test: Range Rover Velar – keď krása a 6-valec nestačia

Velar je nepochybne nádherné SUV s aristokratickým puncom. Lenže má športový prejav, ktorý mu príliš nesvedčí. Situáciu by asi zmenili lepšie sedadlá či pneumatické odpruženie. To by ste ale museli siahnuť do vrecka ešte hlbšie. Pritom cenou Velar rozhodne nepodlieza. Tá je viac ako sebavedomá.

16.12.2023 07:00
debata (2)
Minimalistický dizajn Velaru nestihol ani len... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 Minimalistický dizajn Velaru nestihol ani len zostarnúť. Teraz má ešte elegantnejšiu masku a užšie svetlá. Našu verziu zdobil modrý lak Varesine a kontrastná čierna strecha a k tomu 21-palcové šedé kolesá. Za všetky tieto prvky si ale priplatíte.

Velar nie je žiadnym nováčikom. Predstavil sa už v roku 2017. Má teda za sebou šesť rokov kariéry. Čo je ale neuveriteľné, čas na ňom vôbec nevidieť. Je to nádherné a nadčasové auto. Nielen subjektívne. Velar získal v roku 2018 svetový titul „World Car Design of the Year“, ktorý mu udelilo 82 novinárov z 24 krajín celej planéty. A krásny je dodnes. Ak by ste náhodou netušili, kam toto aristokratické auto patrí, verte, že rozhodne nie je konkurentom pre BMW X5 alebo Mercedes-Benz GLE, hoci sa tak tvári. Patrí o triedu nižšie – k BMW X3 alebo Mercedesu-Benzu GLC. Lenže na rozdiel od nich je dlhší. Jednoducho, ide o velikána v triede. Veď na dĺžku má 4 790 mm. V portóĺiu Range Roverov zas stojí medzi najmenším Evoqom a väčším Range Roverom Sport. V podstate je odpoveďou Land Roveru na módne SUV-kupé, hoci mu chýba splývavá zadná silueta. To ho od konkurentov výrazne odlišuje.

Práve dĺžka takmer 4,8 metra stojí za tým, že... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 Práve dĺžka takmer 4,8 metra stojí za tým, že Velar mnohí považujú za luxusné SUV, ktoré konkuruje napríklad BMW X5 alebo Mercedsu-Benz GLE. V skutočnosti patrí o stupienok nižšie. Veľký formát mu ale naozaj svedčí.
Land Rover Range Rover Sport SV - 2023 Čítajte viac Range Rover Sport SV: Toto je nová britská brutalita. Má mníchovské srdce

Vybrúsený diamant

Nám sa dostala do rúk verzia D300 s dnes už vzácnym naftovým 6-valcom, dokonca radovým, ktorým sa môžu pochváliť okrem Range Roveru už len značky Mercedes-Benz a BMW. Takže aj z pohľadu techniky ide o aristokrata s klasickou koncepciou. Lenže motor nebol dôvodom, prečo Velar zavítal do našej redakcie. Tým dôvodom bola celková modernizácia, ktorú tento rok Velar podstúpil. Našťastie, zmeny boli kozmetické, takže facelift jeho minimalisticky uhladenému dizajnu s ukrytými kľučkami a dokonalými proporciám neublížil. Naopak, štylisti ho teraz vybrúsili priam do dokonalosti. Nová je predná maska s jednoduchším výpletom, užšie LED svetlá, ale aj zadné svetlá s hlbokým 3D efektom. Výfuky sa decentne schovali pod nový zadný nárazník. Emisie sa jednoducho nenosia.

Vynovená grafika zadných svetiel má hlboký 3D... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 Vynovená grafika zadných svetiel má hlboký 3D efekt. Jemnými retušami prešiel aj nárazník a výfuky, ktoré sú teraz skryté. Ukazovať emisie sa dnes nepatrí.
Range Rover Velar D300 - test 2023
Range Rover Velar D300 - test 2023
+15Range Rover Velar D300 - test 2023

V palete farieb pribudla metalíza Premium Zadar Grey a tiež sivá Varesinea, ktorá zdobila náš testovací exemplár. K tomu odtieňu dobre ladila príplatková čierna strecha, a najmä nové 5-lúčovvé matné disky s priemerom 21-palcov. Sú krásne, no v teréne, ktorý má byť druhým domovom Velaru, sa im asi páčiť asi nebude. Velar totiž nezabudol ani svoj drsný korienok. Má svetlú výšku až 214 mm, čo je jeden z najlepších údajov v triede. Stále v ňom totiž koluje DNA Defendera. Preto by sme od Velaru očakávali aj robustnejšiu ochranu spodných partií karosérie. Lenže tu účelnosť ustúpila kráse, ktorá je jedným z magnetov Velaru. Nemá dokonca ani plastové lemy blatníkov a jeho lakované nárazníky sú takpovediac priamo na rane.

Keď menej nemusí byť viac

Oveľa viac zmien podstúpil interiér. Ak sa vám už ten predošlý zdal minimalistický, tak ten nový zašiel v redukcii ešte oveľa ďalej. Dizajnéri odoberali a odoberali, až kým nevytvorili dokonale hladké línie palubnej dosky a stredovej konzoly. Takto z Velaru zmizol tretí displej vyhradený funkciám klimatizácie, ale aj of-roadovým funkciám či nastaveniu jazdných režimov. Minulosťou sú tiež jeho otočné hardvérové ovládače, napríklad pre hlasitosť audiosústavy. Na tomto mieste je teraz odkladacia schránka s indukčnou nabíjačkou. Na stredovom tuneli zas ostal iba joystick voliča prevodovky, ešte aj štartovacie tlačidlo sa presunulo na palubovku, čo je možno efektné riešenie, ale v podstate nemá logiku, pretože tento priestor Velar nijako nevyužil. Je tu len dekoratívny obklad z eloxovaného hliníka, ktorý pri poklepaní nevydáva práve lákavý zvuk.

V kabíne je najväčšou zmenou nový infotainment... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 V kabíne je najväčšou zmenou nový infotainment PiVi Pro s jedinou 11,4 palcovou zakrivenou obrazovku. Analógové ovládače prakticky zmizli. Osamotený je aj volič 8-stupňovej prevodovky.
Range Rover Velar D300 - test 2023
Range Rover Velar D300 - test 2023
+17Range Rover Velar D300 - test 2023

Absolútna väčšina funkcií sa teraz ovláda cez nový 11,4-palcový vertikálne zakrivený displej siedmej generácie rozhrania PiVi Pro. Síce pracuje rýchlo a má peknú grafiku, ale intuitívnosti príliš neprospel. Škoda, že Land Rover nevyňal zo systému aspoň volič jazdných režimov alebo terénne funkcie. Navyše si Velar nepamätá zvolený mód, po každom naštartovaní sa vracia k základnému nastaveniu. Cez PiVi musíte riešiť aj tepelný komfort, čo je napríklad problém, ak je aktivovaná cúvacia kamera. Vtedy si nezapnete vyhrievanie sedadiel ani nenastavíte teplotu v kabíne. Velar v tom nie je, samozrejme, sám, ale čakali by sme od neho väčšiu užívateľskú priateľskosť. Viacej britského konzervativizmu by mu nepochybne prospelo.

Dosť miesta aj pre batožinu

Volant s príjemným vencom kombinuje trocha hardvéru s kapacitnými tlačidlami, ktorých piktogramy ožijú až po naštartovaní. Aj to však vyžaduje trochu cviku. Pôvodný ostal aj digitálny kokpit s veľmi peknou grafikou a klasickým analógovým zobrazením. Na druhej strane treba priznať, že Velar aj napriek inovácii rozhrania zaostáva za systémami MBUX od Mercedesu-Benzu a iDrive od BMW. Na priestor sa sťažovať nebudete, ale Velar ho neponúka zas toľko, ako naznačujú jeho majestátne rozmery. Najmä pre široké výplne dverí a široký stredový tunel, ktorý obmedzuje koleno vodiča. Veľmi nenadchnú ani sedadlá. Sú pohodlné, v našom prípade vyhrievané aj ventilované, ale čakali by sme čalúnenie s puncom aristokracie. Jednoducho, Velar akoby sa nevedel rozhodnúť, či je britským luxusným SUV, alebo skôr športovým SUV s nemeckým charakterom.

V kufri ponúka Velar úžitkový objem 550 litrov.... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 V kufri ponúka Velar úžitkový objem 550 litrov. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 je to ale až 1 800. Bonusom je takmer úplne rovná podlaha.
Land Rover Defender 130 Čítajte viac Land Rover Defender 130: Najväčší z rodiny odvezie ôsmich, ale osemvalec nemá

Oceňuje riešenie delenej stredovej opierky, ktorej každú časť je možné nastavovať samostatne. No ak posuniete opierky vpred, prídete o držiaky nápojov. Aj vzadu zodpovedá ponuka priestoru SUV strednej triedy. Je ho tu dosť, ale nie na rozdávanie. Sedadlá sú však dostatočne dimenzované. Zo stredovej časti operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40, je možné vytvoriť luxusnú lakťovú opierku. Je to výhoda aj na strane kufra, pretože po jej zložení dostanete do Velaru aj dlhé predmety. Batožinový priestor má objem od 550 po 1 800 litrov, pričom po sklopení operadiel, škoda že nie priamo z kufra, získate takmer vodorovnú ložnú plochu. Pod podlahou je ešte zopár litrov navyše, čo je veľmi praktické. V hlbokej schránke nájde miesto vhodné napríklad na lekárničku. Oceňujeme výklopné háčiky na fixáciu nákladu aj podlahové oká na sieťku. Dojazdovú rezervu si Velar vozí na podvozku, ale je len za príplatok.

Rajská hudba s nízkou spotrebou

Radový naftový 6-valec D300 Ingenium je šperkom, ktorý len tak ľahko nenájdete. Toto je pre Velar tá správna voľba. Kultivovaný chod spája s dostatkom výkonu. Ponúka 221 kW a k tomu masívny krútiaci moment 650 Nm. S turbodierou bojuje pomocou mild-hybridnej sústavy, ktorá zapája do hry štartér-generátor. A dobre si rozumie aj s 8-stupňovým automatom. Táto strojovňa má nákazlivý, ale dobre tlmený zvuk a Velaru ponúka veľmi solídnu dynamiku. Veď stovku zvláda za 6,5 sekundy, a to nie je žiadna ľahká váha. Pohotovostnou hmotnosťou 2 124 kg patrí k tým ťažším. Dych nestráca ani pri vyšších rýchlostiach. Rovnako opojné sú pružné zrýchlenia pri predbiehacích manévroch. Napokon, s akceleráciou končí Velar až pri údaji 230 km/h, aj to nútene, keď zasiahne obmedzovač. K dispozícii je režim Sport, keď Velar priostrí reakciu na plyn.

Radový naftový 6-valec je ozdobou Velaru.... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 Radový naftový 6-valec je ozdobou Velaru. Výkonom 221 kW síce nejde do extrému, ale je veľmi kultivovaný a jeho 650 Nm dokáže Velaru zabezpečiť parádne zrýchlenie.
Range Rover Sport SV - kamufláž 2023 Čítajte viac Range Rover Sport SV: Rozlúčka s V8 má byť brutálna

Aj napriek tomu, že v režime ECO nedokáže Velar plachtiť, nemá systém inteligentnej rekuperácie, ktorý už používajú konkurenti z Mníchova a Stuttgartu, takže po zložení nohy z akceleračného pedála vždy mierne brzdí, vie byť prekvapivo úsporný. Spotreba sa pohybovala od 6,4 po 8,1 litra. V meste na krátke vzdialenosti je to v chladnom počasí viac, ale reálny obraz o ekonomike jazdy dali údaje uložené v palubnom počítači. Za posledných viac ako 4 000 kilometrov to bolo rovných osem litrov. Ale celkový priemer z ešte starších údajov ukazoval 7,5 litra nafty na 100 km. Excelentná hodnota na veľké luxusné a silné SUV s pohonom oboch náprav.

Podvozok poteší, ale celkom nenadchne

Testovaný Velar bol vybavený štandardným podvozkom s oceľovými pružinami. Naladený je skôr tuhšie, čo nás trošku zaskočilo. Najmä ak ťažké 21-palcové kolesá nemajú rady malé priečne nerovnosti. Tie nevie Velar absorbovať tak, ako by sa patrilo na auto s logom Range Roveru. Aj tu platí, že Velar nemá jasný charakter. V zákrutách nie je taký suverénny ako „tvrdé“ nemecké SUV a na nerovnostiach sa zas nedokáže vyrovnať jeho väčším a plavnejším súrodencom. Asi by sme pri konfigurácii zaškrtli do príplatkových položiek pneumatické odpruženie. To by zlepšilo nielen komfort, ale dokonca aj jazdné schopnosti v teréne, pretože pneumatické odpruženie umožní zvýšiť svetlú výšku o ďalších 50 mm.

Priemernú spotrebu rovných osem litrov za viac... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 Priemernú spotrebu rovných osem litrov za viac ako 4 000 km považuje za vynikajúcu. My sme ale dokázali jazdiť aj pod sedem litrov. Dlhodobý priemer predstavoval dokonca len 7,5 litra.
Land Rover Range Rover Velar - 2023 Čítajte viac Range Rover Velar: Nový infotainment a dlhší dojazd plug-in hybridu

Velar má pre terén v rámci systému Terrain Response tri jazdné režimy – pre trávu, štrk a sneh, potom pre blato s vyjazdenými koľajami a samostatný režim na jazdu v piesku. To mení nastavenie systému 4 × 4 a zlepšuje trakciu na rôznych povrchoch. Zároveň ale Velar nie je taký drsný ako veľký Range Rover a Range Rover Sport. Nepočíta s redukciou. Aj takto si zabezpečuje odstup. Jednoducho, je to auto najmä na asfalt, hoci v teréne zvládne viac ako absolútna väčšina dnešných SUV. Vyslovene off-roadové charakteristiky sa však do jeho DNA nedostali. To je celkom logické. Skôr nás zamrzelo, že náš exemplár nedisponoval 360-stupňovým zobrazením okolia či systémom Transparent Bonnet, teda „prehľadnou kapotou“, ktorý na obrazovke ukazuje povrch pod vozidlom. To je ďalší prvok, ktorý by pri konfigurácii nemal chýbať.

Napriek nesmiernej elegancii Velar nezabudol na... Foto: Ľuboš Pilc
Range Rover Velar D300 - test 2023 Napriek nesmiernej elegancii Velar nezabudol na svoje drsné korene. Redukciu síce nemá, ale zato sú k dispozícii terénne programy v rámci systému Terrain Response.

Má to ale háčik, Velar si cenou verí. Otázkou je, či mu uveria aj zákazníci. Napriek bohatej výbave začína totiž 6-valcová naftová verzia na 87 173 eurách. Také BMW X3 xDrive 30d však štartuje na 64 760 eurách, takisto s naftovým 6-valcom a so štvorkolkou. To je dosť veľký rozdiel. Náš exemplár bol navyše vybavený doplnkami za 6 629 eur, takže výsledná suma sa vyšplhala na 93 802 eur. Ani to by zas zásadne neprekážalo, ak by na nás Velar urobil omračujúci dojem. To sa ale práve nestalo. Krása a silný motor nemusia stačiť na úspech. Možno sme mali v prípade Velaru vzhľadom na jeho pôsobivý vzhľad a príslušnosť k Range Roverom príliš veľké očakávania. Možno by ich naplnil s pneumatickým podvozkom a napríklad aj so systémom na potláčanie hluku od motora a podvozku, ktorý znižuje vnútornú hlučnosť až o štyri decibely. Bez toho ale Velar akoby celkom nevedel, kam patrí.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 797
Šírka (mm) 2 041 (so sklopenými zrkadlami)
Výška (mm) 1 683
Rázvor náprav (mm) 2 874
Svetlá výška (mm) 214
Nájazdové uhly predný/prejaz­dový/zadný (o) 25,0/22,0/27,0
Objem kufra (mm) 552 – 1 800
Objem nádrže (l) 67
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 124

Technické údaje

Verzia Range Rover Velar D300 AWD
Počet valcov/ventilov R6/24
Zdvihový objem (ccm) 2 998
Max. výkon (kW) 221/4 000
Krútiaci moment (Nm) 650/1 500 – 2 500
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 6,5
Max. rýchlosť (km/h) 230
Spotreba počas testu 6,4 – 8,1

Ceny

Cena verzie D300 AWD 87 173 €
Cena testovaného modelu 95 764 €

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Land Rover #Range Rover #Range Rover Velar #Land Rover Range Rover Velar
Články podľa značiek