Druhá generácia sedanu a kupé CLA prišla na svet v roku 2019. A bol to naozaj veľký posun. Aj pre kupé Shooting Brake. Autá získali oveľa prirodzenejšie proporcie. Napokon, do dĺžky pribudlo 48, do šírky 53 na rázvore náprav 30 mm. Takže tu už nemáme neforemné a relatívne veľké auto, postavené na krátkom rázvore. Lenže čas beží a tak trieda CLA podstúpila vlani facelift. To je aj dôvod, prečo sa nám do rúk CLA opäť dostalo. Tentoraz vo verzii Shooting Brake a s tým najpopulárnejším naftovým motorom, aký kedy priadol pod kapotou stuttgartských áut. Hovoríme o 4-valci 220d s výkonom 140 kW.
Štýlom nemá páru
Začnime ale pri dizajnových zmenách. Nie je ich veľa, pretože CLA Shooting Brake ešte nestihlo poriadne ani len zostarnúť. So svojou nízkou športovou siluetu a bezrámovými oknami vyzerá stále neuveriteľne „šik“. A najmä, „lovecké kombi“ nemá vo svojej triede súpera. Tým jediným je Kia Proceed. Áno, toto je prémiový kompakt ako sa patrí, na rozdiel od klasického hatchbacku triedy A. Vynovený Shooting Brake dostal navyše športovejší predný nárazník, masku ozdobenú hviezdami aj novú grafiku svetiel. V našom príde išlo o príplatkové reflektory Multibeam LED. Svietia úžasne, takže tých 348 eur navyše určite neoľutujete. Lepšie svetlá v tejto kategórii nenájdete. Aj z nich je jasný prémiový pôvod „malého“ Mercedesu.
Vzadu sa môže CLA po facelifte pochváliť novým difúzorom, ale falošné výfuky mu, bohužiaľ, ostali. Ten skutočný sa totiž nachádza pod nárazníkom. Retuše uzatvára vynovená ponuka kolies a lakov karosérie. My sme mali strieborné 19-palcové disky so zdvojenými lúčmi a karosériu pokrytú farbou Red Patagonia, ktorá sa javí skôr ako fialová než červená. V každom prípade nášmu CLA slušala. Podobne ako príplatkové panoramatické okno či zatmavené zadné sklá. Výhľad na hviezdy vás ale bude stáť 1 230 eur. No a CLA vás rozhodne nesklame ani v interiéri. Ani tu v Stuttgarte nešetrili. V kompaktnej kabíne dokázali vyčarovať dizajnéri vskutku luxusnú atmosféru, neporovnateľne hodnotnejšiu v porovnaní s konkurenciou.
Výber materiálov, ich skladba a spracovanie detailov je hodné značky Mercedes-Benz. Podsvietené turbínové prieduchy ventilácie vyzerajú fantasticky, rovnako ako palubná doska obšitá kožou. Svetlé čalúnenie sedadiel Artico na spodnej časti „palubovky“ a výplniach dverí kontrastuje s klavírnou čerňou a drevenými dekoráciami z lipy. Ergonómia je perfektná. Sedadlá síce rozmermi neprerastajú štandard triedy ale sú veľmi pohodlné a disponujú výsuvnou kolennou podperou. Trojramenný volant si hneď zamilujete, hoci na jeho kapacitné tlačidlá si treba chvíľu zvykať. Aspoňže reagujú spoľahlivo. Len to chce trochu cviku. Volič prevodovky je tak, ako býva už roky zvykom, na pravej strane stĺpika riadenia a stierače sa pre zmenu ovládajú vľavo.
Interiér ako z prémiovej učebnice
Shooting Brake ponúka viac priestoru akoby ste očakávali. Vo výške lakťov pribudlo medzigeneračne citeľných 35 mm. A dokonca ani nad hlavou to nie je zlé. Sedí sa totiž športovo nízko. Ani infotainmentom MBUX nezaostáva CLA za honosnejšími triedami C či E. Dva prepojené 10,25-palcové displeje vytvárajú súvislú obrazovku. Plocha je menšia, ale zobrazenie doslova brilantné. Platí to aj o detailne prepracovanej grafike. Voliť môžete medzi klasickými budíkmi, športovým alebo redukovaným zobrazením. Navigácia sa môže premietať priamo pred vodičom. Na head-up displej si ani nespomeniete. Centrálna dotyková obrazovka reaguje neskutočne rýchlo. Menu je prehľadné a logické.
Mobilné telefóny sa najnovšie zrkadlia na displeji cez bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto. Navyše sú tu porty USB aj USB-C, takže nemusíte riešiť či máte správny kábel. Oceňujeme tiež , že Mercedes-Benz zachoval samostatnú lištu pre nastavenie teploty klimatizácie, rýchlosti ventilátora či aktiváciu vnútornej cirkulácie vzduchu. Je to intuitívnejšie ako sa „motať“ v menu dotykovej obrazovky. Hardvérom sa tiež rieši hlasitosť audiosústavy či aktivuje vyhrievanie sedadiel. Napriek športovej DNA sa môže CLA pochváliť solídnymi odkladacími priestormi. Ten na stredovom tuneli je ale decentne zakrytý roletkou. Takto to má vyzerať v prémiovom aute .Ani vzadu to nie je katastrofa, hoci línia strechy klesá skôr ako na bežných kombi.
Do kabíny sa nastupuje jednoznačne ľahšie ako v minulosti. Opäť tu v šírke ramien pribudlo 44 milimetrov a citeľne väčšia je aj rezerva na nohy i keď menší formát CLA celkom neutají. Pomohlo by, ak by operadlá nemali taký prudký sklon. Sklamanie ale vzadu rozhodne nezažijete. Podobne ako v kufri. Samozrejme, z CLA Shooting Brake nebude nikdy Octavia Combi, no 505 litrov v základe nie je údaj na zahodenie. Navyše má batožinový priestor v Shooting Braku veľmi súmerné tvary a pod podlahou ešte zopár litrov na lepiacu súpravu s kompresorom. Prístup uľahčuje elektricky ovládané veko aj široký vstupný otvor. Variabilitu zaručujú operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40, presne ako vo veľkých Mercedesoch. Poteší aj plató, ktoré sa stiahne do kazety jediným pohybom.