Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!
Na konci roku 2020 mnohí vraveli, že konečne máme za sebou jeden z najťažších rokov a tešili sa, ako sa ekonomika – a špeciálne automobilový sektor – opäť nadýchnu. To však ešte netušili, že príde rok 2021, v ktorom COVID nepoľaví a pridá sa k nemu ešte aj polovodičová kríza, znásobená v druhej polovici roku prehlbujúcim sa nedostatkom ďalších materiálov a prudkým rastom cien energií a niektorých dôležitých surovín, napríklad ocele a hliníku.
Výroba uspokojivá, predaj viazol
A automobilový segment je pre celkový vývoj slovenskej ekonomiky mimoriadne dôležitý. Veď podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska dosiahol v uplynulom roku 47,7 percent a automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami.
Napokon sa však na Slovensku pôsobiace automobilky ako-tak otriasli a v roku 2021 sa na Slovensku vyrobilo vyše milióna áut aj napriek tomu, že ešte na jeseň niektorí analytici predpovedali, že výroba áut na Slovensku „podlezie“ dokonca 900-tisícovú hranicu. Viac sme o tejto téme písali v nasledujúcom článku:
Čítajte viac Slovenským automobilkám sa v minuloročnej ‘mizérii‘ až prekvapivo dariloPozrime sa teraz, ako sa autá na Slovensku predávali. Zhodnotiť to možno jediným slovom: slabo. A to dokonca aj v porovnaní s fakt zlým rokom 2020. Zatiaľ čo celkový trend registrácií nových vozidiel (vrátane nákladných áut a autobusov) mal na Slovensku v roku 2021 rastúci charakter, v kategórii nových osobných vozidiel (M1) to tak nebolo. V nej prišlo k poklesu o 0,79 percenta na 75 700 vozidiel. Oproti poslednému „predpandémiovému“ roku 2019, v ktorom sa predalo 101 568 áut, je to však približne 25-percentný pokles.
Zatiaľ čo v roku 2020 z hľadiska predaja trpela najmä nižšia stredná trieda, v uplynulom roku jednoznačne najviac poklesol predaj malých áut. S trochou sarkazmu by sa dalo napísať, že tí, čo v roku 2020 nemali na autá nižšej strednej triedy, tak si kupovali aspoň malé. No v roku 2021 im došli peniaze už aj na ne.
V kurze boli SUV a drahé autá
Ale nie je to celkom tak. Kríza-nekríza, predaj relatívne drahších áut zo segmentu SUV totiž medziročne vzrástol najviac – takmer o 7 percent. Do kategórie SUV patrilo v uplynulom roku takmer 46 percent novo zaregistrovaných áut. SUV-čiek sa v roku 2021 predalo na Slovensku viac, než malých áut a áut nižšej strednej triedy spolu. Názorne to ukazuje nasledujúca tabuľka:
O tom, aký je radikálny rozdiel v popularite SUV oproti ostatným typom áut, svedčí fakt, že ak si odmyslíme off-roady, tak druhou medziročne najviac rastúcou kategóriu boli luxusné autá. Ich predaj sa však medziročne zvýšil len o 0,18 percenta. Respektíve takto – okrem SUV medziročne vzrástol len predaj už spomenutých off-roadov, veľkých MPV, športových a luxusných áut. Teda všetko modelov, patriacim k tým drahším. Ostatné autá „padali“. Najviac, o vyše 4 percentá, kategória malých áut.
O popularite SUV a crossoverov svedčí aj fakt, že až 9 sa ich, aj napriek vyšším základným cenám, dostalo do prvej dvadsiatky najpredávanejších áut na Slovensku za rok 2021. Asi najzaujímavejšou zmenou v tomto rebríčku je, že Hyundai i30 sa na stupňoch víťazov dostal na druhé miesto pred svojho veľkého rivala – Škodu Octaviu. A veľa mu nechýbalo ani na to, aby z trónu zosadil aj v uplynulých rokoch prakticky neohroziteľnú Fabiu – delilo ich len 183 predaných áut.
Kórejcom, respektíve „ázijcom“, chýbali čipy menej a ich modely sa posúvali rebríčkom medziročne výrazne nahor – Tucson sa napríklad z 8. miesta posunul v roku 2020 medziročne na piate, Sportage z 15. na 9., Toyota RAV 4 z 18. na 13. Najväčším skokanom medzi najpredávanejšími modelmi však bolo európske auto. Volkswagen T-Cross skončil v roku 2020 na 35. mieste, no v uplynulom roku uzatváral prvú desiatku. V predajoch dokonca pomerne výrazne – o vyše 300 áut – prekonal aj Golf.
Nasleduje rebríček 20 najpredávanejších áut na Slovensku v roku 2021, vrátane počtu predaných kusov a medziročného porovnania:
– | Model | Predaj (ks) | Rok 2020 | Náš test |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 3 662 | 1. | Áno (link) |
2. | Hyundai i30 | 3 479 | 4. | Áno (link) |
3. | Škoda Octavia | 3 218 | 2. | Áno (link) |
4. | Kia Ceed | 2 541 | 3. | Áno (link) |
5. | Hyundai Tucson | 2 299 | 8. | Áno (link) |
6. | Škoda Kamiq | 2 192 | 6. | Áno (link) |
7. | Škoda Scala | 1 908 | 5. | Áno (link) |
8. | Škoda Karoq | 1 688 | 9. | Facelift 2021, info (link) |
9. | Kia Sportage | 1 601 | 15. | Pripravujeme |
10. | VW T-Cross | 1 515 | 35. | Facelift 2021, info (link) |
11. | Toyota Corolla | 1 433 | 13. | Áno (link) |
12. | Peugeot 2008 | 1 391 | 19. | Áno (link) |
13. | Toyota RAV4 | 1 356 | 18. | Áno (link) |
14. | Dacia Duster | 1 297 | 10. | Pripravujeme |
15. | VW Golf | 1 208 | 12. | Áno (link) |
16. | Citroën C3 | 1 164 | 11. | Facelift 2020, info (link) |
17. | Hyundai i20 | 1 128 | 14. | Áno (link) |
18. | Dacia Sandero | 1 092 | 19. | Áno (link) |
19. | Peugeot 208 | 1 079 | 16. | Áno (link) |
20. | Škoda Kodiaq | 1 006 | 17. | Áno (link) |
Dáta: ZAP SR |
(V rebríčku zrátavame, tam, kde je to možné, karosárske verzie sedan, hatchback a kombi. Zvyšné verzie, teda napríklad crossovery, uvádzame samostatne.)
Staré verzus nové, spaľovacie verzus elektromobily
Pri štatistike registrácií podľa vlastníkov, došlo k poklesu pri fyzických osobách, naopak k nárastu pri právnických subjektoch. Tu sa prejavuje fakt, že aj fyzické osoby začínajú stále viac na nákup vozidla využívať finančné produkty ako úver alebo lízing. Zaujímavá je vždy štatistika, respektíve porovnanie registrácie nových a individuálne dovezených vozidiel. Tu vidno nárast práve pri individuálne dovezených vozidlách (nové a jazdené) o 3 846 vozidiel v porovnaní s rokom 2020.
Stále neuspokojivá je situácia pri veku individuálne dovezených automobilov, kde pretrváva vysoký počet automobilov starších ako 5 rokov, ktoré predstavujú viac ako 60 percent zo všetkých individuálne dovezených vozidiel v roku 2021. Sú to prevažne vozidlá s emisnou normou EURO 5 a nižšou. Takéto vozidlá sú pritom postupne vylučované z významných európskych miest a obmedzenia pribúdajú.
Zlá je aj situácia pri registrácii nových osobných vozidiel podľa paliva. Slovensko zaostáva oproti Európe v počte zaregistrovaných vozidiel s nízkymi alebo nulovými emisiami (BEV+PHEV).
V roku 2021 sa na Slovensku zaregistrovalo len 1 104 nových elektromobilov, ich trhový podiel bol necelého 1,5 percenta. Pre porovnanie – v Európe dosiahol za prvé tri kvartály v priemere takmer 10 percent. Ak zrátame plug-in hybridy a elektromobily, tak na Slovensku mali v uplynulom roku trhový podiel 3 percentá, v Európe to však bolo takmer 19 percent.
V tomto smere sa pohybujeme na úplnom chvoste Európy a je to dôsledok dlhodobej neexistencie systematickej podpory elektromobility, ktorá je zo strany štátu nahrádzaná nezáväznými sľubmi a bezobsažnými deklamatívnymi vyhláseniami. Téme predaja elektrických áut na Slovensku v uplynulom roku a výhľadu do budúcna sa podrobne budeme venovať v ďalšom článku.
A čo ďalej?
A ako to by mal vyzerať z hľadiska predaja rok 2022? Zväz automobilového priemyslu ho vidí pomerne optimisticky, výrazne by sa mal zvýšiť najmä predaj osobných áut, v ostatných kategóriách bude vzostup predaja len mierny, respektíve budú skôr stagnovať. Ukazuje to nasledujúci graf:
Aj čelní predstavitelia ZAP SR však v súvislosti s ním upozorňujú, že do konečných výsledkov aj v roku 2022 výrazne prehovorí čipová kríza a s ňou súvisiaci nedostatok niektorých žiadaných modelov najmä nižšej strednej triedy a malých áut na trhu. A práve tie tvoria pritom popri dominantných SUV gro predaja áut na Slovensku. Ak sa táto kríza bude vyvíjať, so dnes netrúfa povedať takmer nikto, väčšina odborníkov sa však zhoduje v tom, že automobilky bude trápiť minimálne v celej prvej polovici tohto roku.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ