![Modely Popular, Rapid a Superb, uvedené na trh...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-popular-rapid-superb-nestandard1.jpg)
V tridsiatych rokoch bola Škoda, presnejšie spoločnosť ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) dobre zavedenou značkou nielen v bývalom Československu, ale aj v Európe. Na domácom trhu ju však porážala konkurencia v podobe Pragy či Tatry. Škoda bola v rebríčku až tretia. Chýbal jej totiž ľudový model. To si dobre uvedomoval aj vtedajší šéf automobilky Karel Hrdlička. Konštruktérom preto už na prelome desaťročí zadal úlohu skonštruovať úplne nový a lacnejší automobil.
![Škoda Octavia - facelift 2024](https://ipravda.sk/res/2024/01/31/thumbs/skoda-octavia-facelift-2024_02-stvorec.jpg)
Tak vznikol pod vedením šéfkonštruktéra Jozefa Zubatého nie príliš známy model Škoda 420 Standard a o dva roky neskôr aj slávny Popular. Škoda sa však nemienila vzdať svojich pozícii ani vo vyšších segmentoch. A tak do boja nasadila ešte v tom istom roku Škodu Rapid v strednej triede a na vrchol automobilovej hierarchie postavila luxusný Superb, ktorý sa mal vyrovnať najmä s veľkými Tatrami. To, že išlo o úplne novú generáciu vozidiel, dokladuje radikálna zmena koncepcie.
![Základom troch nových modelov sa už v roku 1932...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-420-standard-nestandard1.jpg)
Zastaraný rebrinový rám nahradili totiž v Boleslavi rámom chrbticovým a pridali nezávislé zavesenie všetkých kolies. Na tú dobu išlo o veľmi pokrokové riešenie. Zadná náprava bola u všetkých troch nováčikov kyvná. Toto riešenie zvýšilo tuhosť šasi a zároveň znížilo hmotnosť. Menej namáhaná bola aj karoséria. A to už boli za rohom aj modernejšie motory s rozvodom OHV, ktoré v roku 1937 vystriedali staršie agregáty SV s postranne uloženými ventilmi. Škoda mala teda dobre naštartovanú modelovú ofenzívu. Úspech na seba nenechal dlho čakať.
![Škoda Elroq - model 2023](https://ipravda.sk/res/2023/09/07/thumbs/skoda-elroq-model-2023-stvorec.jpg)
Už o dva roky po uvedení nového trojlístka, teda v roku 1936, sa Škoda prebojoval na pozíciu trhového lídra a konkurenciu nechala ďaleko za sebou. V tomto roku predala takmer 3 000 vozidiel, čo bolo viac ako Praga a Tatra. A je to tak dodnes. Na zvýšení odbytu mal pochopiteľne najväčší vplyv Popular a Rapid. Osemvalcový Superb hral skôr prestížnu rolu, no k histórii Škody nepochybne patrí. O sláve nového trojlístka modelov napokon svedčí fakt, že dva z historických názvov Škoda oprášila a dala im nový život.
![Škoda 418 Popular bola prvým ľudovým modelom...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-popular-tudor-nestandard1.jpg)
Lacný Popular bol predajný šláger
Škoda Popular s kódovým značením 418 debutovala vo februári 1934. Svetu bola predstavená v Paríži. Bola prvou ľudovou škodovkou a prvým modelom značky, ktorý mal okrem numerického označenia aj vlastné meno. A Popular dodržal to, čo svojím menom sľuboval. Ľahký a cenovo výhodný model sa stal mimoriadne obľúbeným vozidlom. Stál necelých 30 000 korún. Nevyrábal sa len ako sedan, ale aj ako dvojdverový tudor alebo ako polokabriolet. K dispozícii bolo aj dvojmiestne vyhotovenie roadster a dokonca dodávkové vozidlo.
![Škoda Enyaq iV - 2024](https://ipravda.sk/res/2023/10/10/thumbs/skoda-enyaq-iv-2024-stvorec.jpg)
Jeho predvojom bola spomína Škoda 420 Standard s už použitým chrbticovým rámom a nezávislým zavesením kolies. Z označenia ale vyplýva, že kým Standard mal výkon 20 koní, lacnejší Popular len 18, teda aspoň na začiatku kariéry. Jeho štvorvalec mal zdvihový objem presne 903 cm³. V tom istom roku pribudol aj väčší štvorvalec s objemom 995 cm³ a výkonom 20 koní (Škoda 420 Popular). V roku 1937 potom model získal nový štvorvalcový agregát s výkonom 27 koní s moderným ventilovým rozvodom OHV (Popular OHV). Maximálna rýchlosť dosahovala úctyhodných 100 km/h.
![Svoju popularitu si Popular vybudoval aj vďaka...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-popular_01-nestandard1.jpg)
V roku 1938 nasledoval model Škoda Popular 1100 OHV s motorom 1 089 cm³ a výkonom 30 koní. Inovačné tempo sa ale nezastavilo. V roku 1940 predstavila Škoda Popular 1101 s 32 koňovým motorom. Popular sa stal veľmi rýchlo najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dôvodom obľuby Popularu bola najmä jeho spoľahlivosť. Tú dokladoval radom diaľkových jázd. Tak napríklad v máji 1934 sa sedem mladých ľudí vydalo v troch Popularoch na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických porúch najazdili približne 11 000 kilometrov. A nasledovali ďalšie diaľkové „štreky". Medzi nimi cesta po USA a Mexiku, ktorú v roku 1936 podnikli
Popular Monte Carlo očaril aj v zahraničí
V januári 1936 sa Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman zúčastnili s dvojmiestnym Popularom Sport vo vyhotovení roadster na slávnej Rallye Monte Carlo. Popular sa hneď na prvýkrát umiestnil na druhom mieste vo svojej objemovej triede a na dvanástom mieste v celkovom poradí. To nemohlo ostať bez ohlasu. Škoda povzbudená jeho úspechom priviedla v rokoch 1936 až 1938 na svet špeciálnu sériu 70 roadsterov a aerodynamických kupé s prívlastkom Monte Carlo.
![Vznikali aj krásne kabriolety, no najslávnejším...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-popular-monte-carlo-clanokW.jpg)
Dodnes sú považované za najkrajšie škodovky v jej viac ako storočnej histórie. Modely poháňal motor 1,3 SV z väčšieho Rapidu vyladený až na 35 koní. Lenže s rastom výkonu a komfortu na palube rástla aj cena. Popular sa preto v roku 1939 pod označením 995 vrátil k pôvodnej filozofii. Dostal starý motor s rozvodom SV (995 ccm) a dokonca pohon bez diferenciálu. Nie náhodou si vyslúžil prezývku „liduška“.
![Škoda Trekka](https://ipravda.sk/res/2022/06/23/thumbs/skoda-trekka-stvorec.jpg)
S produkciou pochopiteľne otriasla druhá svetová vojna. Popular sa ale nakoniec s prestávkami vyrábal až do roku 1946. Za dvanásť rokov predala Škoda cez 20 000 vozidiel. Celkovo vzniklo zo základných verzií 418 a 420 spolu 19 542 kusov. Z nich až 6 000 mierilo za hranice. Popular bol exportovaný do zhruba 50 krajín. Vyvážal sa nielen na európske trhy, ale aj do zámoria. Okrem iného aj do Číny, Indie a mnohých afrických či juhoamerických štátov.
![V roku 1939 postavila Škoda aj lacnejšiu verziu...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-popular-995-liduska-nestandard1.jpg)
Rapid zamiešal karty v strednej triede
V roku 1934 slávil svoju premiéru aj nový Rapid. Ako väčší súrodenec Popularu patril do strednej triedy. Pod kapotou pracoval štvorvalcový motor s objemom 1 195 cm³ a výkonom 26 koní. Vozidlá prvých sérií vznikali ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan alebo dvojdverový kabriolet. Najčastejšie vyrábaná verzia mala agregát s objemom 1 386 cm³ a najsilnejší model Rapid 2200 dokonca 6-valec s objemom až 2 198 cm³.
K najvzácnejším exemplárom patrí ale 110-kusová séria Rapidov s aerodynamickou karosériou kupé a modernizovaným motorom 1,5 OHV. Vyrábať sa začali v roku 1938. Mali dokonca zakryté zadné kolesá. Rapid bol však podstatne drahší, takže jeho predaje nemohli konkurovať Popularu. Celkom vzniklo približne 7 000 kusov. Tie posledné síce zišli z liniek až v roku 1947, no sériová výroba bola ukončená prakticky už v roku 1942, keď civilnú výrobu nahradila vojenská.
![Škoda Rapid vychádzala z Popularu, no patrila...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-rapid-5-door-nestandard1.jpg)
Aj Rapid preukázal svoje schopnosti pri diaľkových jazdách. V roku 1936 s ním obišiel vtedajší riaditeľ Československého automotoklubu Břetislav Procházka so svojím priateľom Kubiasom celý svet iba za 97 dní. Trasa oboch cestovateľov viedla cez Rusko a Perziu, indickú púšť, potom prešli Čínu a Japonsko a loďou sa prepravili do USA. Loďou potom cestovali z New Yorku do Európy. Cez kontinent sa s Rapidom vrátili po vlastnej osi.
Superb dostal 8-valec a hydraulické brzdy
V roku 1934 zaútočila Škoda aj na vrchol automobilovej hierarchie. Superb s označením Škoda 640 bol pôsobivou bodkou za týmto bohatým rokom. Sériová výroba však nabehla až v marci 1935. Bol to skutočný koráb, a to aj na dnešné časy. Luxusná karoséria s neuveriteľne priestranným interiérom mala dĺžku neuveriteľných 5,5 metra. Niet divu, že tento kolos potreboval aj poriadny motor. Pod kapotu sa tak dostal 2,5-litrový radový 6-valec s výkonom 55 koní.
![Superb bol skutočným kolosom. Na dĺžku mal 5,5...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-superb-nestandard1.jpg)
Novinkou bola aj 4-stupňová prevodovka a dokonca hydraulické brzdy, ktoré boli v Škode použité vôbec po prvýkrát. Komfort posádky zabezpečovala dvojica pozdĺžnych listových pier. V roku 1938 dostal aj Superb modernejší ventilový rozvod OHV. Spolu so zväčšeným zdvihovým objemom na tri litre (presne 3 137 cm3) vzrástol výkon motora na 80 koní. Vďaka tomu dosahoval Superb maximálnu rýchlosť 120 km/h. To ale nebol koniec inovácii.
O slovo sa prihlásil aj Superb 4000 so 4-litrovým vidlicovým 8-valcom s výkonom 96 koní. Dĺžka karosérie navyše narástla až na 5,7 metra a hmotnosť až na 2 200 kg. Výkonný agregát si vedel so Superbom poradiť. Dosahoval maximálku 135 km/h. Samozrejme, išlo o luxusný, respektíve exkluzívny tovar. Kým všetkých Superbov bolo vyrobených približne 600 kusov, na 8-valce pripadá len desať exemplárov. Najpredávanejším variantom bola štvordverová limuzína so šiestimi bočnými oknami.
![Vlajkovou loďou Škody sa stal Superb 4000 s...](https://ipravda.sk/res/2014/09/11/thumbs/skoda-superb-4000-v8-nestandard1.jpg)
V ponuke bol však okrem tohto variantu aj štvordverový sedan a kabriolet. Niekoľko Superbov karosovala aj slávna karosáreň Sodomka. Superbu sa podarilo prežiť aj celosvetový vojenský konflikt. Ešte po vojne bolo zmontovaných 162 kusov. Posledný exemplár opustil závod v Mladej Boleslavi až v roku 1949. Počas vojny však vznikalo na šasi Superbu aj množstvo špeciálnych, najmä veliteľských vozidiel. Samozrejme, pre nemecký Wehrmacht. O čosi vznešenejšiu úlohu mali upravené sanitné vozidlá.